معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

افزایش سهم پاکستان در بازار نیروی کار خارجی ایتالیا در سال مالی جاری، همزمان با رشد مستمر صادرات

صادرات پاکستان به ایتالیا در ماه‌های ژوئیه تا مارس 22-2021 به بالاترین میزان یعنی 805 میلیون دلار رسید که مؤید رشد 65 درصدی تجارت پاکستان با ایتالیا بوده است. بر همین اساس، انتظار می رود، صادرات این کشور به ایتالیا تا پایان سال مالی 22-2021 به 1 میلیارد دلار برسد. لازم به ذکر است پاکستان 38 درصد بازار برنج ایتالیا را در اختیار دارد. هند نیز 12 درصد از کل برنج وارداتی ایتالیا را تامین می‌کند.

پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ایتالیا میزبان بزرگترین جمعیت پاکستانی‌ها در اروپا و در نتیجه بزرگترین منبع حواله ارز از اتحادیه به پاکستان است. در سال مالی 22-2021 (ژوئیه تا مارس) میزان حواله ارزی ارسالی از ایتالیا به رقم 639 میلیون دلار رسید که افزایش 48 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. با احتساب این افزایش حواله‌های ارزی، انتظار می رود این رقم در سه ماهه آخر سال مالی جاری از مرز یک میلیارد دلار فراتر رود.

شایان ذکر است، پاکستان و ایتالیا در حال بررسی توافقنامه کار جدید و جامع تری هستند که بر اساس آن پاکستانی‌ها دسترسی گسترده تری به بازار نیروی کار ایتالیا پیدا خواهند کرد. براساس این توافقنامه، پاکستان در فهرست کشورهای مستعد دریافت روادید کار فصلی برای سال 2022 گنجانده شده است. این امر فرصت های زیادی برای نیروی کار پاکستانی به ویژه در بخش کشاورزی و خدمات در ایتالیا فراهم خواهد کرد.

گفتنی است، ایتالیا در سال 2022، تقریباً به 70 هزار نیروی کار (69700) نیاز دارد، و در همین رابطه مقرر است، به برخی کشورهای منتخب از جمله پاکستان اجازه اعزام نیروی کار داده شود. در حقیقت پاکستان به همین منظور متن پیش نویس توافقنامه ی پیشنهادی خود را با مقامات ایتالیایی در میان گذاشته است. شنیده‌ها حاکی از آغاز مذاکرات رسمی فیمابین پاکستان و ایتالیا در آینده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما