معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه در توئیتر اعلام کرد: تعداد مبتلایان به کووید-19 به زیر هزار نفر رسیده است، استفاده از ماسک به جز بیمارستان‌ها دیگر اجباری نیست. وی تصریح کرد: پس از این همه تجربه بهتر است از ماسک در فضای بسته شلوغ به ویژه وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. بر اساس گزارش وزارت بهداشت ترکیه، آمار واکسن‌ کرونای تزریق شده در کشور به 147 میلیون و 719 هزار و 809 دوز رسیده است. بر اساس آمار این وزارت‌خانه، در 24 ساعت گذشته 129 هزار و 961 تست تشخیص کووید-19 در ترکیه انجام شده که از میان آنها 864 مورد مثبت بوده و 2 بیمار دیگر جان باختند. همچنین طی این بازه زمانی 1107 بیمار کرونایی دیگر در کشور سلامتی خود را بازیافته یا روند قرنطینه‌ آنها پایان یافته است.

- وزیر حمل ونقل و زیرساخت ترکیه اعلام کردکه درطی یک سال گذشته ، تعداد بازدید کنندگان از برج چاملی جا در استانبول بیش از 563 هزار نفر بوده است. بیش از 100 فرستنده رادیویی در این برج نصب شده که نسبت به پخش امواج اقدام می‌کنند.

- فواد اکتای، معاون اول رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال 2023 میلادی، گاز دریای سیاه وارد خانه‌های مردم در نقاط مختلف ترکیه خواهد شد.

- میزان قیمت بنزین و گازوئیل پس از آخرین افزایش قیمت این حامل های انرژی به ترتیب بیش از 25 و 24 لیر ترک شد. در ماه می سال جاری قیمت هر لیتر بنزین 23 درصد و قیمت گازوئیل نیز 10.7 درصد افزایش یافت.

- بانک سرمایه ای زراعت، قصد دارد که تعداد شعبات خود را تا سال 2023 میلادی در سراسر کشور به بیش از 170 شعبه رسانده و تعداد پرسنل شاغل را نیز به 2 هزار و 300 نفر افزایش دهد. اولین شعبه بانک سرمایه ای زراعت در 29 می سال 2015 میلادی تاسیس شد.

- نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه با شرکت در شصت و پنجمین مجمع عمومی اتحادیه بانکهای ترکیه ، اعلام کرد که رشد اقتصادی ترکیه درسه ماهه نخست سال جاری میلادی، 7 درصد بوده است.

- وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه اعلام کرد که به زودی در ماه‌های آتی بندر کشتی‌های کروز در ساحل ینی کاپی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

- صف انتظار ورود کامیون‌های حامل بار از ترکیه به بلغارستان در دروازه مرزی حمزه بیلی به بیش از 40 کیلومتر رسید.

- قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل برای بیست و یکمین بار در سال جاری، افزایش یافت. قیمت هر لیتر بنزین ، 70 قروش و قیمت هر لیتر گازوئیل 97 قروش(یک لیر برابر است با 100 قروش) افزایش یافت.

- رویترز، طی مقاله تحت عنوان، آینده ای که باعث نگرانی بانک داران ترکیه شده است، منتشر کرد و نوشت: کاهش 9 درصدی ارزش لیرترک در ماه جاری و دو رقمی‌شدن هزینه‌های استقراض ارز خارجی، نشانگر بحران اقتصادی مشابه سال 2008 برای سرمایه گذاران است.

- در ماه آوریل سال گذشته ، تعداد گردشگران استانبول416 هزار و 686 نفر بود، این تعداد در آوریل سال جاری میلادی با 133 درصد افزایش به 977 هزار و 888 نفر رسید.10.36 درصد (88 هزار و 171 نفر) از این گردشگران آلمانی بودند.

- میزان افزایش نرخ کالاهای خرده فروشی درماه می سال جاری در استانبول به بیش از 87.35 درصد رسید. این میزان بیشترین افزایش قیمت کالا در کلان شهر استانبول طی 24 سال گذشته می‌باشد.

- نشست شورای بازرگانی ترکیه و پاکستان با حضور شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و محمد موش، وزیر بازرگانی ترکیه به میزبانی هیئت روابط اقتصادی خارجی (DEIK) در آنکارا برگزار شد. در این نشست که حدود 100 بازرگان گرد هم آمدند، مطالبات و مشکلات شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

- شرکت مخابرات ترکیه اعلام کرد که هزینه بسترهای اینترنتی خانگی از اول ژوئن سال جاری، 23 درصد افزایش یافته است. درطی 6 ماه گذشته میزان هزینه اینترنت خانگی 25 الی 43 درصد افزایش یافته داشته است.

- نرخ بنزین و گازوئیل برای بیست و دومین بار از آغاز سال جاری میلادی افزایش یافت. بر این اساس هر لیتر بنزین 1 لیر و 22 قروش افزایش یافت و به 26 لیر و 24 قروش و هرر لیتر گازوئیل 1 لیر و 49 قروش افزایش به 25 لیر و 9 قروش رسید.

- شرکت نفت سوکار جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که گاز آذربایجان با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن به ترکیه صادر می‌شود.

- رای‌گیری «جوایز بین‌المللی تعالی حمل‌و‌نقل هوایی» مجله «Stat Trade Times» هند با مشارکت نمایندگان، مشتریان و علاقه‌مندان به بخش باربری هوایی برگزار شد. شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاینز» ترکیه در نتیجه این رای‌گیری جایزه «شرکت حمل بین‌المللی بار هوایی دارای سریع‌ترین رشد سال» را دریافت کرد.

- افزایش قابل توجه قیمت کالاها در کشور، موجب افزایش استفاده شهروندان از کارت های اعتباری شد. در هفته گذشته میزان استفاده از کارت های بانکی در پرداخت هزینه‌های زندگی نسبت به مدت مشابه درسال گذشته 119 درصد افزایش یافت و حجم خرید توسط این کارتها به 46 میلیارد و 59 میلیون لیر رسید. بیشترین میزان خرید توسط کارتهای بانکی از سوی شهروندان با حجم خرید 5 میلیارد و 444 میلیون لیر دربخش انرژی و سوخت بوده است.

- یک سامانه فعال در بازار بورس ارزهای دیجیتال با سرمایه خارجی به نام Humex ، 20 میلیون دلار از سرمایه، سرمایه گذاران خود را ضبط و به فعالیت خود در سامانه پایان داد.

- مهمت موش، وزیر تجارت ترکیه طی نشست خبری در سالن اجتماعات این وزارت‌خانه در آنکارا اعلام کرد: حجم صادرات کشور طی ماه مه با رشد 15.2 درصدی در قیاس با مدت مشابه سال قبل به 19 میلیارد دلار رسید. وی این رقم را بالاترین میزان صادرات مربوط به ماه مه در تاریخ کشور عنوام کرده و گفت: بنابراین، با دستیابی به بالاترین آمار ماهانه صادرات طی 5 ماه اول سال جاری رکوردهای جدیدی شکستیم. وزیر تجارت ترکیه تصریح کرد: حجم تجارت خارجی ترکیه در ماه مه با 31.1 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 48.6 میلیارد دلار صعود کرد. همچنین حجم واردات کشور در ماه مه نیز 29.6 میلیارد دلار رقم خورد. مهمت موش با بیان اینکه بخش انرژی نیز با سهم 6.9 میلیارد دلاری در حجم واردات کشور در جایگاه مهمی قرار داشته است، افزود: حجم صادرات کشور طی بازه زمانی ژانویه تا مه به‌جز بخش انرژی به 96.8 میلیارد دلار رسیده و حجم تجارت خارجی ما نیز به 202.8 میلیارد دلار افزایش یافت. همچنین در بازه زمانی مذکور نسبت پوشش صارات-واردات کشور نیز باز هم غیر از بخش انرژی 91.3 درصد رقم خورد. بنابراین، حجم صادرات کشور طی 12 ماه گذشته نیز به 242.6 میلیارد دلار رسید. این آمار نشان می‌دهد که به هدف صادرات 250 میلیارد دلاری برای پایان سال 2022 نزدیک می‌شویم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما