معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی سنگال

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته اول خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تلاش مجلس ملی سنگال برای تقویت بخش معدن

عبدالله بالده رئیس کمیته انرژی و منابع معدنی مجلس ملی سنگال گفت: در جلسه روز 30 اردیبهشت قانون مجوز ایجاد شرکت ملی مدیریت یکپارچه معادن پسماند (Sonaged SA) که جایگزین واحد هماهنگی مدیریت معادن می‌شود به تصویب نمایندگان رسید. عمر سار وزیر معادن و زمین شناسی نیز در تشریح دلایل تصویب این لایحه گفت: اتحادیه آفریقا سیاست توسعه منابع معدنی در کشورهای عضو ECOWAS را توصیه می‌کند. در بخش معدن این امر کاملاً مطابق با اصل 25-1 قانون اساسی است که می‌گوید: «منابع طبیعی متعلق به مردم است و برای بهبود شرایط زندگی آنها استفاده می‌شوند. بهره برداری و مدیریت منابع طبیعی باید به صورت شفاف و به گونه‌ای انجام شود که موجب رشد اقتصادی، ارتقای رفاه عمومی مردم و از نظر زیست محیطی پایدار باشد». با این وجود، او ابراز تأسف کرد که آمارهای به دست آمده از گزارش‌های Itie در سال‌های 2019 و 2020 کاملاً ناکارآمدی سیاست‌ها و ابزارهای داخلی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در میان سایر نواقص ذکر شده در سیاست صنعتی شدن در بخش معدن، مشارکت شرکت‌های محلی که سرمایه آنها در اختیار سنگالی‌ها در فعالیت‌های صنعت معدن است ضعیف تلقی می‌شود و همچنین مشارکت سرمایه گذاران سنگالی در سرمایه پروژه‌های بزرگ معدنی در مرحله بهره برداری هنوز مؤثر نیست. علاوه بر این، اقدامات شفاف سازی موجود در قانون معادن 2016 از طریق الزام به انتشار طرح‌های تدارکاتی اجرا نمی‌شود و اقداماتی که برای تشویق فرآوری و تبدیل مواد معدنی به صورت محلی انجام می‌شود تأثیری به دنبال ندارد. در حالی که رکن اقتصاد سنگال بخش معدن است و باید با تکیه بر محتوای بومی نقشی راهبردی در روند توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور ایفا کند متأسفانه اینگونه نیست. وی افزود: همچنین بخش خصوصی باید خود را سازماندهی کند تا بتواند در این بخش مشارکت مؤثر داشته باشد.

1401.02.31  مجله Lejecos 

 افزایش حقوق کارمندان و کارکنان بخش بهداشت سنگال

پس از معلمان، شاغلان در بخش پزشکی نیز از افزایش شدید حقوق بهره مند شدند. برخی افزایش حقوق‌ها بین 175 هزار تا 250 هزار فرانک سیفا خواهد بود. این اقدام تلاشی برای اصلاح نابرابری‌ها در حقوق کارمندان دولت است. این افزایش حقوق از پایان ماه می تا سال 2024 به مورد اجرا گذاشته می‌شود. در این طرح اعطای کمک هزینه مسکن و بیمه خطرات پزشکی و بهداشتی نیز پیش بینی شده است. عبدالله دائودا دیالو در این رابطه گفت: رئیس جمهور مکی سال اصرار داشت که این امر صورت گیرد. از سوی دیگر امبالو دیا تیام اظهار داشت: وزارت بهداشت و اقدام اجتماعی قبلاً یادداشت تفاهمی‌ با اتحادیه‌های بهداشتی مستقل (Asas) در 17 بند به امضا رسانده بود که بر طبق آن تنظیم وضعیت اداری تکنیسین‌های ارشد بهداشت و قوانین سازماندهی و عملکرد خدمات عمومی محلی، برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی برای دستیاران پرستاری برای اساس طبقه بندی مجدد آنها در سلسله مراتب و پرداخت کمک هزینه اجتماعی پیش بینی شده بود. علاوه بر این، اتحادیه‌های بهداشتی ثبت نام همه پرستاران و ماماها را در قانون اصلاح مالی برای بودجه 2022 به دست آورد. این توافقنامه همچنین روند طبقه‌بندی مجدد و پرداخت حقوق پرستاران، متخصصان و دستیاران دندانپزشکی را قانونی می‌کند. در آخرین جلسه شورای وزیران رئیس دولت بر تعهد خود برای بهبود قدرت خرید کارمندان دولت و افزایش حقوق از اول ماه مه 2022 تاکید کرد. اختصاص بودجه 120 میلیارد CFAF راهی برای اصلاح دستمزد است.

Sud Quotidien 1401.03.01

 اهدای لوازم و تجهیزات مورد نیاز به انجمن دانشجویان و دانش آموزان منطقه Kédougou (Aeerk) در سنگال

شرکت (Csr) و شرکت طلا Sabodala (Sgo) به انجمن دانشجویان و دانش آموزان منطقه Kédougou (Aeerk) مجموعه‌ای از تجهیزات رایانه‌ای، صندلی و یک ژنراتور برق به ارزش 4.5 میلیون فرانک CFA اهدا کردند. در این رابطه عزیز سی مدیر عامل Sgo گفت: ما یک تعهد بلند مدت با Aeerk داریم. در واقع از طریق قرارداد با وزارت معادن و زمین شناسی، Sgo هر سال مبلغی بالغ بر 75 میلیون فرانک سی‌اف‌ای را برای پوشش اجاره 2 ساختمان برای دانش‌آموزان منطقه کدوگو پرداخت می‌کند. وی افزود: که Sabodala با 1800 کارمند امروزه کارفرمای پیشرو در منطقه Kédougou است. 97 درصد کارکنان ما سنگالی‌اند که 47 درصد از آنها اهل منطقه Kédougou هستند. علاوه بر این در زمان استخدام خود اولویت را به افراد محلی می‌دهیم. ما همچنین می‌توانیم با مشارکت دولت و مقامات محلی بررسی کنیم چگونه می‌توان مراکز آموزشی برای آموزش جوانان در منطقه راه‌اندازی کرد تا آنها در موقعیت‌های بهتری قرار گیرند.

1401.03.02 روزنامه Le Quotidien 

صندوق‌های حفظ و نگهداری جاده‌ها و راهها: چالش‌های شورای اجرایی انجمن صندوق‌های نگهداری جاده آفریقا (افرا)

پنج کشور عضو شورای اجرایی انجمن صندوق‌های نگهداری جاده آفریقا (سنگال، نیجر، نامیبیا، کامرون و موزامبیک) دیروز نشستی را به عنوان مقدمه نوزدهمین مجمع عمومی آفرا ترتیب دادند. این فرصتی بود برای بحث در مورد مشکلات و چالش‌های پیش روی یک شبکه جاده‌ای آفریقایی که بسیار کمتر از نیازهای این قاره است. آفریقا کمی‌ بیش از 3 میلیون کیلومتر جاده دارد. به گفته آلن پینگ، رئیس انجمن صندوق‌های نگهداری جاده آفریقا که این خبر را اعلان نمود این زیرساخت‌ها با نیازهای این قاره فاصله زیادی دارند. رئیس صندوق تعمیر و نگهداری جاده‌های نامیبیا گفت: جمعیت آفریقا در حال افزایش است و نسبت تعداد جاده‌ها به ازای هر ساکن بسیار ناکافی است. به گفته وی آفریقا از دیگر قاره‌های اروپا و آسیا عقب‌تر است. این مطالب در جلسه هیئت اجرایی انجمن صندوق‌های تعمیر و نگهداری جاده‌های آفریقا (افرا) است که به عنوان مقدمه نوزدهمین مجمع عمومی‌  که قرار است از 9 تا 14 می در پایتخت سنگال برگزار شود عنوان گردید. جلسه‌ای که امکان تبادل نظر در مورد مسائل مربوط به تأمین مالی تعمیر و نگهداری جاده‌های آفریقا، ایجاد یک پلت فرم و شبکه‌ای برای به اشتراک گذاشتن تجربیات در مورد بهترین شیوه‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها در آفریقا، بحث و گفتگو و یافتن فرصت‌ها در مورد گزینه‌های تأمین مالی را فراهم می‌کند. به گفته آلن پینگ برای بهبود ارتباط بین کشورهای آفریقایی و همچنین برای تحریک اقتصاد این قاره کارهای زیادی باید انجام شود. او می‌گوید: امروز چالش آفریقا این است که چگونه جاده‌های جدید بسازد و چگونه جاده‌های ساخته شده را حفظ کند». او یادآور می‌شود که به همین دلیل است که Afera 19 سال پیش با هدف توسعه جاده‌های آفریقا، حفظ آنها بدون فراموشی ایمنی جاده‌ها که در انجام فعالیت‌ها نیز بسیار مهم است ایجاد شد. اما این انجمن که 34 کشور آفریقایی را گرد هم می‌آورد با چالش‌های متعددی نیز مواجه است. جدا از چالش‌های مربوط به بیماری کرونا که با ایجاد مشکلات در صندوق‌های مختلف جاده‌ای بخش زیادی از درآمدها را کاهش داده است، چالش‌های دیگری نیز وجود دارد. او می‌گوید: چالش شماره یک پایداری درآمد کاربران است. در واقع کشورهای عضو آفرا معتقدند که این منابع هنوز برای رویارویی با چالش‌های متعددی که با آن مواجه هستند مانند مالیات بر منابع هیدروکربنی کافی نیستند. این مالیاتی است که در حال کاهش است زیرا ما شاهد ظهور وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه با راندمان بالا هستیم. با ظهور این نوع خودروها شاهد کاهش درآمدی هستیم که عموماً از مالیات بر هیدروکربن‌ها به دست می‌آوریم و این بدیهی است که بر منابع مالی که صندوق‌های نگهداری جاده‌ها باید داشته باشند تأثیر می‌گذارد. رئیس Afera نیز گفت: در عرض پانزده سال برخی از کشورهای آفریقایی قادر خواهند بود به تعهدات خود در زمینه آلایندگی عمل کنند، حتی در حال حاضر که خودروهای الکتریکی زیادی در افریقا وجود ندارد او معتقد است که این منابع مالی که صندوق نگهداری راه‌ها باید داشته باشد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در طول برگزاری نوزدهمین مجمع عمومی هدف این خواهد بود که ببینیم چگونه می‌توان بودجه‌ها را برای حمایت از نگهداری جاده‌های این قاره و تشویق توسعه اقتصادی کشورهای مربوطه دریافت کرد. رئیس افرا خاطر نشان کرد: جاده‌ها از عوامل اقتصادی ضروری هستند که اگر به خوبی نگهداری نشوند نمی‌توانیم از رشد اقتصادی پایدار در این قاره صحبت کنیم.

1401.03.03 سایت Equonet.net 

 عملکرد مطلوب صندوق تعمیر و نگهداری جاده‌های سنگال (FERA)

به گفته مامادو فی مدیرکل صندوق تعمیر و نگهداری جاده‌های سنگال این صندوق به منابع مالی بیشتری برای داشتن سیستمی‌  بهتر که بتواند به تعمیر و نگهداری جاده‌ها بپردازد نیاز دارد. وی افزود: از زمان ایجاد صندوق در سال 2007 تا به امروز ما حدود 700 میلیارد فرانک CFA تأمین مالی بسیج شده و در اختیار آژانس کار و مدیریت راه‌ها (Ageroute) قرار گرفته است. وی افزود: امروز کیفیت تعمیر و نگهداری جاده‌ها در سنگال بسیار مطلوب است و این بدین دلیل است که یک سیاست متوازن و خوب در این نهاد حاکم بوده است. پس از بیش از 10 سال و به دنبال اصلاحات 2020 Fera از نظر عملکردی دستاوردهای زیادی داشته است.

 1401.03.06 مجله Lejecos

سنگال پیشگام دادن یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند

رئیس جمهور مکی سال دیروز فرمان اجرای رسمی عملیات انتقال پولی به مبلغ 43 میلیارد فرانک سی اف ای در نظر گرفته شده برای 542 هزار و 956 خانوار فهرست شده در ثبت ملی واحد Rnu را صادر نمود. به گفته Natan Belete مدیر کشوری بانک جهانی در سنگال، کشور سنگال به تعداد کمی از کشورهای جهان غیر OECD می‌پیوندد که انتقال نقدی هدفمند مانند آرژانتین، برزیل و فیلیپین را به کار گرفته‌اند. سنگال اکنون یکی از معدود کشورهایی است که برای حمایت از خانوارهای فقیر و آسیب پذیر، انتقال پول نقد را تجربه کرده است. وی افزود: هدف از این عملیات، دادن 80000 فرانک سیفا به هر خانوار برای بهبود سطح رفاه آنها و آموزش فرزندانشان است. در واقع این عملیات، که ترکیبی از منابع صندوق امانی چند اهداکننده برای حمایت اجتماعی با بودجه انجمن بین‌المللی توسعه (IDA) است قطعاً گواهی بر اعتماد زیاد شرکای مالی ما خواهد بود. در این راستا مدیر عملیات بانک جهانی برای سنگال تصریح می‌کند: دولت سنگال بر یک سیستم حفاظت اجتماعی کارآمد متکی است که قادر به اجرای چنین واکنش قوی و موثری می‌باشد". به گفته ناتان بیلت، «بسیاری از کشورها در واکنش به بحران بیماری کرونا از انتقال نقدی هدفمند استفاده کرده بودند، اما تا به امروز تعداد کمی‌ برای پاسخ به بحران اقتصادی جاری این کار را انجام داده‌اند. او خاطرنشان می‌کند: «دادن پول بصورت نقدی چندین مزیت مهم دارد. اول اینکه آسیب پذیرترین جمعیت را هدف قرار می‌دهد و در نتیجه به عدالت اجتماعی کمک می‌کند. آنها همچنین به هر خانواده ذینفع اجازه می‌دهند تا نیازهای خاص خود را با خرید محصولات داخلی و تقویت اقتصاد محلی برآورده کنند. آقای بلته می‌افزاید: به لطف گسترش مداوم شبکه تلفن همراه اکنون می‌توان نقل و انتقالات را به شکل دیجیتال در سراسر کشور انجام داد. وی در انتها خاطر نشان کرد مکی سال قول می‌دهد که به منظور تقویت قدرت خرید خانوارها، کاهش نابرابری‌های اجتماعی و بهبود قابل توجه شرایط زندگی مردم سنگال، هر گونه اقدامی انجام دهد.

 1401.0306 روزنامه Le Quotidien

 

به نقل از عبدوکریم فوفانا: اعطای ۸۰۰ میلیارد فرانک سیفا از سوی دولت سنگال برای حمایت از خانوارها

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۲۳ می ۲۰۲۲

با وجود مشکلات اقتصادی در سطح جهانی، قیمت سوخت و کالاهای اساسی خانوار افزایش پیدا نکرده‌اند. وزیر عبدو کریم فوفانا دلیل این امر را یارانه اعطایی از سوی دولت می‌داند. به این ترتیب، به گفته وی تلاش‌های دولت در این زمینه هزینه‌ای معادل ۸۰۰ میلیارد فرانک سیفا در بر داشته است.

 افزایش قیمت گندم و حمل و نقل در سنگال

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۲۳ می ۲۰۲۲

قیمت آرد به دلیل بسیاری از عوامل افزایش یافته و دائماً با مشکلات عرضه مواجه است.

آسیابان‌ها دیگر نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. انجمن آسیاب‌های صنعتی سنگال در بیانیه‌ای نشان می‌دهد که چند ماه است که بخش آرد به دلیل عوامل متعددی (افزایش قیمت گندم و حمل‌ونقل، بدهی عمومی و ...) با مشکلات عرضه مداوم مواجه بوده است.

انجمن آسیاب‌های صنعتی سنگال که امروز برای اطلاع رسانی از وضعیت این بخش و اتخاذ اقدامات لازم برای تأمین آرد، یک نشست خبری برگزار می‌کند، تاکید می‌کند که این وضعیت علی‌رغم تعهدات دولت برای حفظ قیمت کالاهای اساسی در حال شتاب است و وضعیت هر روز بدتر می‌شود.

راه اندازی اولین کارخانه نمک زدایی آب دریا در سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۲۴ می ۲۰۲۲

رئیس جمهور سنگال، مکی سال، در روز سه شنبه، ۳۱ می ۲۰۲۲، ریاست راه اندازی کار ساخت و ساز کارخانه آب شیرین کن منطقه ممل (اواکام) را بر عهده خواهد داشت.

کارخانه نمک‌زدایی آب دریا منطقه ممل نیز مانند سومین تصفیه‌خانه آب که در جولای ۲۰۲۱ در منطقه کور مومار سار راه‌اندازی شد پروژه‌ای دیگر از طرح سنگال نوظهور است. هدف هر دو کارخانه آب آشامیدنی تضمین دسترسی همگانی به آب شرب تا سال ۲۰۳۵ است.

راه اندازی کارخانه آب شیرین کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز، تنوع منابع آب آشامیدنی را با تجربه بی سابقه تصفیه آب دریا در سنگال تحقق می‌بخشد.

تأمین مالی ۲۱۰ میلیون یورویی این پروژه توسط دولت سنگال با دریافت وام از ژاپن از طریق آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جایکا) صورت می‌گیرد.

 آلمان به دنبال یافتن منابع انرژی جایگزین برای روسیه

lequotidien.sn 2022.05.22

سنگال دارای ذخایر قابل توجهی از گاز طبیعی در امتداد مرز خود با موریتانی است، در زمانی که آلمان و سایر کشورهای اروپایی در تلاش برای کاهش وابستگی خود به واردات گاز روسیه هستند. پروژه گاز در سواحل سنگال توسط BP هدایت می‌شود و انتظار می‌رود اولین بشکه تا سال آینده تولید شود. سفر این هفته شولز صدراعظم آلمان برای اولین بار از زمانی که نزدیک به شش ماه پیش صدراعظم شد، به آفریقا صورت گرفت. دو کشور از کشورهایی که وی از آنها بازدید می‌کند - سنگال و آفریقای جنوبی - برای شرکت در نشست گروه 7 در آلمان در پایان ژوئن دعوت شده‌اند.

شرکت کنندگان در آن نشست تلاش خواهند کرد تا موضع مشترکی در قبال روسیه پیدا کنند، روسیه که پس از تصرف کریمه در سال 2014 از اوکراین از گروه جی هشت آن زمان کنار گذاشته شد. رهبران در اجلاس G-7 همچنین به تهدید تغییرات آب و هوایی خواهند پرداخت.

چندین کشور G-7، از جمله آلمان و ایالات متحده، سال گذشته یک "مشارکت انتقال عادلانه انرژی" را با آفریقای جنوبی امضا کردند تا به این کشور کمک کنند تا خود را از زغال سنگ آلوده به شدت جدا کند. توافق مشابهی با سنگال در دست ساخت است، جایی که آلمان از ساخت مزرعه خورشیدی حمایت کرده است.

گاز سنگالی: مکی سال مدیر عامل شرکت کاسموس انرژی را به حضور پذیرفت

مدیر عامل شرکت چندملیتی Cosmos Energy جمعه 20 می مورد استقبال رئیس جمهور مکی سال قرار گرفت.

اندرو اینگلیس آمد تا آخرین وضعیت پروژه گاز GTA به رئیس جمهور ارائه دهد. به گفته وی، فاز 1 پروژه با سرعت رضایت بخشی در حال پیشرفت است.

میدان گاز طبیعی Grand Tortue / Ahmeyim که سهام آن را Bp 60٪)، Kosmos Energy 30٪ و Petrosen (10٪) در اختیار دارند، در سال 2015 با حفاری چاه Tortue-1,Ahmeyin-1 در موریتانی و چاه Guembeul-1 در سنگال کشف شد. این میدان گازی حاوی حدود 20 تریلیون مکعب گاز طبیعی است. Gta در چند مرحله توسعه خواهد یافت. به گفته پتروسن، اولین بار تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در آن، پایان دسامبر 2018 اتخاذ شد، و مقرر شد 12 حلقه چاه حفاری شود. تولید LNG و گاز طبیعی برای بازار داخلی در سال 2023 آغاز خواهد شد. تولید 2.5 میلیون تن LNG در سال برای فاز اول پیش بینی می‌شود. پتروسن در سایت خود تصریح کرد که تولید LNG تا سال 2026 با فازهای 2 و 3 به 10 میلیون تن در سال خواهد رسید.

Sen news 2022.05.22

 تولید گاز مایع: مکی سال ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال را در دسامبر 2023 اعلام می‌کند

به گزارش داکاراکتو، رئیس جمهور مکی سال در جریان سفر اولاف شولز، صدراعظم آلمان به آفریقا، که یکشنبه 22 می از سنگال آغاز شد، به طور قابل توجهی بر مسائل اقتصادی از جمله مسائل مربوط به تولید گاز تاکید کرد. گاز طبیعی مایع، که تولید آن از سال 2021 در مرزهای دریایی سنگال و موریتانی اعلام شده بود، برای رئیس جمهور مکی سال از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف این است که از سال 2030 به 10 میلیون تن LNG در سال افزایش یابد. با این حال، رئیس جمهور مکی سال، عزم سنگال برای کار با هدف تأمین LNG بازار اروپا را یادآور شد.

با این حال، از نظر شرایط بهره‌برداری، رئیس‌جمهور مکی سال می‌گوید که آماده است با آلمان همکاری کند تا انواع اعتبارات را کاهش دهد، اما در عین حال به دنبال اکتشاف و ارزش گذاری گاز داخلی در چارچوب «تبدیل گاز به برق» باشد.

Sen news 2022.05.23

افزایش کمک بانک جهانی به سنگال در سال 2022

عبدالله داودا دیالو، وزیر دارایی و بودجه سنگال در رأس یک هیات از مقامات دولتی در نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی که از 19 تا 23 آوریل 2022 در واشنگتن برگزار شد حضور یافت. وی در این سفر توانست موافقت بانک جهانی برای افزایش کمک به سنگال برای سال 2022 از 180 میلیون دلار به 300 میلیون دلار را کسب نماید. در این سفر صندوق بین‌المللی پول از دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی دولت در سالهای اخیر و در مبارزه با بیماری کرونا تقدیر نمود. این امر برای توانمندسازی سنگال برای مقابله با مشکلات ناشی از بحران اوکراین و پیامدهای آن بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و انرژی صورت گرفته است.

  1401.02.24مجله Lejecos

 اقدامات دولت سنگال برای مهار تورم و افزایش قیمتها

مدیر اداره تجارت داخلی (DCI) طی یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: سنگال از جهان جدا نیست و عواقب بحران اوکراین را متحمل خواهد شد. با این حال دولت اقداماتی را برای جلوگیری از تورم انجام داده است. وی در عین حال از شهروندان خواست تا بازرگانان محتکر را معرفی کنند. وی اظهار داشت: مردم نباید از عدم وجود برخی محصولات غذایی مانند شکر، روغن و برنج رنج ببرند. بیشتر محصولات مورد نیاز مردم در بازار موجود است. البته تنش در قیمت نفت وجود دارد زیرا اندونزی و مالزی صادرات خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. از سوی دیگر در اروپا سهمیه بندی روغن وجود دارد. هدف این اداره ارزیابی عرضه صحیح بازار و کنترل قیمت‌ها می‌باشد. وی افزود: قیمت روغن، برنج و شکر با مصوبه دولت تعیین می‌شود و باید در بازار رعایت شود به جز قیمت روغن که با نوسان همراه بوده است. دلیل آن هم این است که تجار بخش خصوصی مجبور شدند نفت را با قیمتی بالاتر از قیمتی که دولت تعیین کرده بود خریداری کنند. البته احساس می‌کنیم که در سایر کالاها تورم قیمت وجود ندارد. مدیر بازرگانی داخلی توضیح داد که تمایل به سفته بازی در سایر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است. عمر دیالو افزود: سیستم کنترل قیمت تاکنون موفق شده است از تورم جلوگیری کند. دولت نمی‌تواند نسبت به قیمت گذاری بی تفاوت باشد. از سوی دیگر تاکنون 67 میلیارد فرانک CFA در اخذ مالیات صرف جویی کرده‌ایم. به همین دلیل دولت برای کنترل قیمت مداخله کرد. تاکنون 27 بازار عمده و خرده فروشی در داکار را رصد کرده‌ایم و از 12231 مغازه دیدن شده در این میان 2130 تخلف ثبت شده است. مدیر بازرگانی داخلی گفت: فقط در ماه آوریل متخلفان 27 میلیون FCfa جریمه شده‌اند. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر شهروند باید نقش بازرس داشته باشد و تخلفات اصناف را گزارش دهد. هر فرشنده ای که از اعمال قیمت‌های مصوب خودداری کند باید مجازات شود.

 1401.02.26 روزنامه Le Quotidien

تاکید مدیر کل دفتر ارتقای کسب و کار شرکتها Bmn بر حمایت از 50 شرکت سنگالی

فاتو دیانا با مدیر کل دفتر ارتقای کسب و کار شرکتها Bmn در مصاحبه با آژانس مطبوعاتی سنگال (Aps) گفت: ما تعهد خود را برای حمایت از 50 شرکت سنگالی که توانسته‌اند حدود 3.5 میلیارد FCfa توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی جذب کنند اعلام می‌کنیم. این نشان دهنده تعهد شرکت ما برای حرکت رو به جلو و توسعه است. وی که در مراسم امضای توافقنامه با 40 شرکت سنگالی صحبت می‌کرد گفت: این توافق نامه‌ها گستردگی و تنوع فعالیت‌های دفتر را نشان می‌دهد. به گفته خانم Bâ این دفتر متعهد می‌شود که به عنوان بخشی از حمایت خود که شامل کمک به شرکت‌های مربوطه برای توسعه و رشد آنها خواهد بود یک پاداش 1.6 میلیارد FCfa ارائه دهد. وی افزود: این اقدام شامل افزایش گردش مالی، بهینه سازی مدیریت و بهبود مدیریت تجاری آنها خواهد بود. نامبرده همچنین به ضرورت تنوع بخشی به خدمات این شرکت‌ها و همچنین افزایش حجم آنها اشاره کرد. به گفته وی علاوه بر این 165 شغل دائمی‌ پایدار و 928 شغل موقت ایجاد خواهد شد. وی بر عزم Bmn برای کمک به تقویت ظرفیت‌های شرکت‌های کوچک و متوسط سنگال به منظور رفع موانع توسعه و هدایت آنها به سمت مقابله با چالش‌های جدید به ویژه از نظر امنیت اقتصادی، غذایی و بهداشتی تاکید کرد. چالش دیگر مربوط به بخش معدن، انرژی و اجرای منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (Zlecaf) است. فاتو دیانا  تاکید کرد: همه اینها در یک بستر اقتصادی جهانی شده به طور فزاینده دشوار با تحولات اقتصادی جدید مانند بحران بین روسیه و اوکراین و تأثیرات محسوس بیماری کرونا قابل ارزیابی است.

1401.02.27 سایت Equonet.net

افزایش گردش مالی شرکتهای بیمه سنگال در سال 2021

Souleymane Niane رئیس انجمن بیمه گران سنگال Aas گفت: برای سال 2021 شرکت‌های بیمه گردش مالی 225 میلیارد فرانک سی اف ای داشتند که در مقابل رقم 207 میلیارد در سال 2020 افزایش داشته است. سلیمان نیان اظهار داشت: در سال 2020 شرکت‌های بیمه بیش از 400 میلیارد فرانک سی اف ای به اقتصاد ملی تزریق کردند. با این حال این بخش نیز از اثرات بیماری کرونا در امان نمانده است. وی افزود: شرکت‌هایی که تحت تأثیر بیماری کرونا متحمل ضرر شده‌اند و هیچ فعالیتی نداشته‌اند تحت شرایط خاصی خسارت آنها پوشش داده می‌شود. وی در ادامه خاطر نشان نمود مجمع عمومی فدراسیون شرکت‌های بیمه ملی آفریقا (فناف) از تاریخ 23 تا 25 می 2022 در داکار برگزار می‌شود. موضوع این نشست «ریسک‌های سیستمی: بیمه و تاب آوری» عنوان شده است. همچنین رئیس کمیته سازماندهی نشست مذکور طی سخنانی گفت: جهان در حال تجربه خطرات جدیدی است. نسل ما هرگز یک بیماری همه گیر را تجربه نکرده بود. بلایای طبیعی که هر روز تجربه می‌کنیم ممکن است در همه جای دنیا روی دهد. مهم آن است که بیمه‌گر که نقش محافظت کننده از مردم و اموال آنها را دارد بتوانند این خطرات جدید را بررسی کند و راه حل‌هایی برای محافظت از آنها بیابد.

1401.02.29 روزنامه Le Quotidien

 اعطای تجهیزات توپوگرافی و رایانه‌ای از سوی وزارت دارایی و اقتصاد سنگال جهت ساخت بندر ندایان

بر اساس بیانیه مطبوعاتی اداره کل مالیات‌ها وزارت دارائی و اقتصاد (DGID) طی مراسمی در جهت ساخت بندر چند منظوره ندایان ابو با کار صدیق بی مدیر کل بندر خود مختار داکار (پاد) دیروز تجهیزات توپوگرافی و کامپیوتری به ارزش 76 میلیون فرانک CFA کرد به مسئولان این بندر اعطا نمود. این تجهیزات متشکل از یک پهپاد P 330 Chcnav با لوازم جانبی دو GPS مختلف i50 Gnss با لوازم جانبی، یک پلاتر رنگی با فرمت A0 طراحی، یک سری Jet T600 دو کامپیوتر لپ تاپ با ظرفیت بسیار بالا Gamers برای پردازش داده‌ها تشکیل شده است. وی در این مراسم گفت: بندر داکار در جهت اجرای برنامه سنگال در حال ظهور نقش اصلی در تحول ساختاری اقتصاد کشور ایفا می‌کند. وی افزود: فعالیت‌های بندری و دریایی اهرم موثری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. موقعیت سنگال به عنوان یک مرکز لجستیکی و صنعتی منطقه‌ای با راه اندازی بندر چند منظوره ندایان تقویت خواهد شد. او در ادامه گفت: این بزرگترین پروژه‌ای است که تا به حال در تاریخ سنگال انجام شده است و بیش از 1200 هکتار وسعت دارد. مدیر کل مالیات و املاک نیز در این مراسم اظهار داشت: اهدای این تجهیزات نمونه خوبی از همکاری بین Pad و Dgid در اجرای پروژه‌های بزرگ ایالت سنگال و دستیابی به اهداف طرح سنگال در حال ظهور است. بندر ندایان برای کاهش تراکم بندر داکار در نظر گرفته شده است و دارای پتانسیل قوی برای اتصال به منطقه ویژه اقتصادی و در عین حال بهره مندی از فرودگاه بین‌المللی بلز جیانی می‌باشد.

1401.02.31 سایت Equonet.net

 رونق فروش پنکه و اسپیلت در سنگال

با افزایش دما در داکار، فروش پنکه و اسپیلیت در داکار رونق گرفته است. در مناطق و خانه‌های سنتی، مردم سنگال بیشتر از پنکه استفاده می‌کنند ولی در خانه‌های شیک و جدید استفاده از اسپیلیت رواج دارد.

Walfquotidien 2022.05.20

 حمایت دولت سنگال از اقشار آسیب پذیر زیگن شور با تزریق 3 میلیارد فرانک سیفا برای 46 هزار و 372 خانوار

برای اینکه نیم میلیون خانوار سنگالی بتوانند پیامدهای کرونا را متحمل شوند و همچنین بتوانند پیامدهای جنگ اوکراین را تحمل کنند، دولت سنگال 43 میلیارد فرانک سیفا به نفع طبقات آسیب پذیر اختصاص داده است و برای منطقه زیگن شور 3 میلیارد فرانک سیفا برای بیش از 46 هزار نفر اختصاص داده است که این مبلغ با انتقال پول به حساب آنها انجام می‌شود.

 Le soleil 2022.05.20

 مکی سال خواستار تسریع در اجرای پروژه‌های اولویت دار از جمله راه سازی شد

مکی سال در جلسه هیات دولت مورخ 18 می، خواستار تحقق برنامه راه سازی و جاده‌ای به طول 2700 کیلومتر شد. این پروژه‌ها زمینه ارتباط سنگال را با کشورهای همسایه از طریق جاده‌های آسفالته فراهم خواهد کرد.

 Le soleil 2022.05.19

سخنرانی مکی سال در افتتاحیه 54 مین کنفرانس وزرای دارایی، برنامه ریزی و اقتصادی آفریقا برگزاری کنفرانس اقتصادی داکار با سخنرانی افتتاحیه مکی سال

مکی سال رئیس جمهور سنگال و رئیس اتحادیه افریقا در کنفرانس اقتصادی داکار خواستار ایجاد یک آژانس نمایندگی پان آفریقایی در زمینه مالی و بسیج سرمایه خصوصی و مدیریت پرداخت بدهی شد. وی حاکمیت غذایی و اقتصادی آفریقا را مورد تاکید قرار داد و تأسیس آژانس نمایندگی پان آفریقایی را مکانیسمی‌ برای ثبات مالی قاره افریقا دانست.

Le soleil 2022.05.16

 برگزاری کنفرانس اقتصادی داکار با سخنرانی افتتاحیه مکی سال

مکی سال رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا در مراسم افتتاحیه 54 مین کنفرانس وزرای دارایی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی آفریقا، خواستار ایجاد ابزارهای مالی منعطف از سوی نهادهای مالی بین المللی شد. وی قواعد و روش‌های سازمان‌های بین المللی را به چالش کشید. زیرا از نظر او موجب کندی فرآیند سرمایه گذاری و توقف روند توسعه کشورها می‌شوند،

Le soleil 2022.05.17

 ریاست امدو هات وزیر فعلی اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال بر 54 مین کنفرانس وزرای دارایی آفریقا

احمدو هات وزیر فعلی اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال ریاست 54 مین کنفرانس وزرای دارایی آفریقا را برای یک سال به عهده گرفت. وی خواستار همکاری با نهادهای بین المللی مالی برای عملیاتی کردن اتحاد برای کارآفرینی در آفریقا شد.

Le soleil 2022.05.17

بانک آفریقایی انرژی تشکیل می‌شود

بانک آفریقایی صادرات و واردات و سازمان تولید کنندگان نفت آفریقایی در لوآندا پایتخت آنگولا در تاریخ 17 می قراردادی را امضاء کردند که منجر به ایجاد یک بانک انرژی می‌شد. هدف این بانک، افزایش سرمایه گذاریهای بخش خصوصی در پروژه‌های نفتی و گازی آفریقایی برای کاهش وابستگی قاره سیاه به هیدروکربور خارج قاره است.

Walfquotidien 2022.05.22

تاب آوری اقتصاد سنگال در برابر شوک بحران جهانی

از نظر صندوق بین المللی پول رشد سالانه اقتصاد سنگال 5 درصد برآورد می‌شود که فقط نیم درصد کمتر از میزان پیش بینی شده است. همچنین میزان کسری بودجه سنگال 6.2 درصد پیش بینی می‌شود که این میزان کسری قابل قبول به نظر می‌رسد.

 Le soleil 2022.05.18

تورم در سنگال موجب گرانی محصولات غذایی شده است

پیامدهای بحران اوکراین به تدریج در سبد خانواده سنگالی احساس می‌شود. این بحران منجر به اختلال در زنجیره مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی در سنگال شده است. در قبال چنین شرایطی خانواده‌ها مجبور به سازگار کردن خود متناسب با شرایط و مشکلات جدید جهان هستند.

 Le soleil 2022.05.20

درخواست سنگال از موسسه آفریقایی مالیه اسلامی‌ برای تأمین مالی پروژه‌های اولویت دار

با توجه به مشکلات زیرساختی سنگال، این کشور خواستار آن است که موسسه آفریقایی مالیه اسلامی هزینه‌های سرمایه گذاری در این زمینه را به عهده بگیرد.

 Walfquotidien 2022.05.19

 تاکید مکی سال بر ایجاد آژانس رتبه‌بندی اقتصادهای آفریقایی

رئیس جمهور مکی سال آخرین رتبه بندی‌های ساخته شده برای اقتصادهای آفریقا توسط آژانس‌های رتبه بندی را به چالش کشید. وی به نیاز کشورهای آفریقایی به ایجاد نهادی اشاره کرد که بتواند آنها را در بی طرفی کامل ارزیابی کند. رئیس جمهور در مواجهه با این «رده‌بندی‌های گاه بسیار خودسرانه» که آنها را به «بی‌عدالتی‌ها» تشبیه کرد، «داشتن یک آژانس رتبه‌بندی آفریقایی» را ضروری دانست.

او خواستار مدرکی در این زمینه شد که در «2020، زمانی که همه اقتصادها از اثرات کووید 19 رنج می‌بردند، 18 کشور از 32 کشور آفریقایی رتبه‌های خود را کاهش دادند. بنابراین این نشان دهنده 56 درصد از رتبه بندی کاهش یافته برای کشورهای آفریقایی در برابر میانگین جهانی 31 درصد در همان دوره است.»

علاوه بر این، وی ادامه داد: «مطالعات نشان داده‌اند که حداقل 20 درصد از معیارهای رتبه بندی برای کشورهای آفریقایی مبتنی بر عوامل نسبتاً ذهنی، با ماهیت فرهنگی یا زبانی است، بنابراین عواملی غیر مرتبط با پارامترهایی است که ثبات یک اقتصاد را می‌سنجد.

Sen news 2022.05.16

سنگال و الجزایر خود را متعهد به مبارزه برای حفظ حاکمیت دارویی آفریقا می‌دانند

نمایشگاه بهداشت الجزیره 2022 از 17 می 2022 در داکار با نمایش محصولات دارویی و بهداشتی الجزایر افتتاح شد. هدف این نمایشگاه 2 روزه اتخاذ راهبردهای مشترک بین سنگال و الجزایر برای تقویت تولید محلی و دسترسی آسان به محصولات دارویی است. در این مراسم وزیر بهداشت و اقدام اجتماعی سنگال آقای عبداللهی دیوف سار و وزیر صنایع دارویی الجزایر آقای لطفی جامل بن بهمت به ایراد سخن پرداختند.

 Walfquotidien 2022.05.18

ارزیابی صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی سنگال

صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی سنگال راضی نیست. گمامی ادوارد، رئیس هیات صندوق بین المللی پول در سنگال در سخنرانی خود در 5 مین نشست بررسی اقتصادی و مالی سنگال از انتقال بازارهای عمومی (دولتی) بدون رقابت انتقاد کرد. او همچنین در مورد دستمزد کارکنان بخش دولتی و انتقال‌های پولی به طبقات آسیب پذیر انتقاد کرد و اظهار داشت که میزان بدهی‌های سنگال که قرار بود 4.8 درصد باشد به 6.2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.

 Walfquotidien 2022.05.18

میزان واردات گندم از سوی سنگال بالغ بر 100 میلیارد فرانک سیفا گردید

در نشست تجار و تولیدکنندگان گندم در سنگال، بحث درباره کاهش واردات گندم صورت گرفت و مشخص شد که میزان واردات گندم در حال حاضر سالانه 100 میلیارد فرانک سیفا است.

 Walfquotidien 2022.05.18

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما