معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

پنج سناریوی احتمالی تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین بر تجارت جهانی

به گزارش پرتال مالی Investing.com، مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به اثرات تشدید تنش های ژئوپلیتیکی بر سیستم تجارت جهانی پرداخته و 5 سناریوی احتمالی زیر را برای تاثیرات حمله نظامی روسیه به اوکراین بر تجارت جهانی تشریح کرده است:

سناریوی اول  «بایکوت روسیه» است. بر اساس این گزینه، تحریم ها تنها علیه روسیه و بلاروس اعمال خواهد شد. و اگر درگیری در اوکراین ادامه یابد، محدودیت ها گسترش خواهد یافت و شرکت های جهانی به ترک این دو کشور ادامه خواهند داد.

سناریوی دوم  این است که اگر «آتش بس قانع کننده» در اوکراین حاصل شود، روابط تجاری روسیه با سایر کشورها به تدریج می‌تواند احیا گردد. تحلیلگران می‌گویند که این امر خطر تکه تکه شدن بیشتر سیستم تجارت جهانی را کاهش می دهد.

سناریوی سوم «تجزیه واکنشی» است که در آن تحریم‌های «ثانویه» بر کشورهای سازمان تجارت جهانی که روسیه را از نظر مالی و یا مادی حمایت می‌کنند، اعمال خواهد شد.

سناریوی چهارم تعمیق روابط بین کشورهای شریک را پیش بینی می‌کند، به عنوان مثال در زمینه اقتصاد دیجیتال یا بوم شناسی، جایی که می‌توان قوانین مشترک جدیدی را توسعه داد.

سناریوی پنجم، سناریویی برای «کشورهای فقیر که متحد نیستند» است. در این سناریو، گروهی از اعضای WTO به همکاری تجاری تنها با کشورهایی ادامه می‌دهند که ارزش‌های خود را در «نظم اقتصادی لیبرال در جهان» به اشتراک بگذارند. سایر کشورها از امتیازات تجاری محروم خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما