معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

افزایش تورم و گرایش کروات ها به سرمایه گذاری در طلا

افزایش قیمت ها در کرواسی و جهان همچنان به رکورد شکنی ادامه می دهد. اقتصاد کرواسی نیز ماه‌هاست که نرخ تورم بالایی را ثبت می‌کند و در حال حاضر به همراه سه کشور عضو اتحادیه اروپا دارای نرخ تورم دو رقمی است. گزارشهای موجود نشان می دهد شهروندان کرواسی در بخش سرمایه گذاری از بازارهایی مثل مسکن یا سپرده بانکی و سهام، به سمت سرمایه گذاری در خرید شمش طلا متمایل شده اند.

شهروندان کرواسی تورم را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند، زیرا قیمت تعداد زیادی از کالاها و خدمات به طور قابل توجهی بیشتر از قبل است و این احتمال هم وجود دارد که قیمت ها هرگز به سطوح قبلی کاهش پیدا نکنند، حتی اگر نرخ تورم در آینده کاهش یابد. به عبارت روشن، قدرت خرید کرواتها در حال کاهش است و این روند در ماه‌های آینده، اگر نگوییم سال ها، ادامه خواهد داشت.

                   نمودار رشد قیمت برخی کالاهای پر مصرف در کرواسی به «کونا»

افزایش قیمت ها، یعنی تورم، به معنای کاهش ارزش پول ملی نیز هست، زیرا باید کونای بیشتری برای همان مقدار محصول که قبلا ارزانتر تهیه می‌شد، کنار گذاشت. این کاهش قدرت خرید پول در دستمزدهایی منعکس می‌شود که رشد آنها با افزایش قیمت‌ها همراه نیست، بنابراین مردم کرواسی نسبتاً فقیرتر می‌شوند. این فقر تدریجی در پس‌اندازی که شهروندان در حساب‌های بانکی یا نقدی خود نگه می‌دارند نیز منعکس می‌شود. پس انداز در بانک به دلیل نرخ سود و تورم بالا سودآور نیست و فرقی نمی‌کند این پس انداز به کونا باشد یا یورو، زیرا مطلقاً هر ارز در حال حاضر به سرعت ارزش خود را از دست می دهد و برای پس انداز مناسب نیست.

در چنین فضایی، پس‌اندازکنندگان به روش‌های جایگزین پس‌انداز روی می‌آورند که در اثر تورم ارزش خود را از دست نمی‌دهند و در عین حال امکان دستیابی به بازدهی بالا را نیز به همراه دارند. محبوب ترین شکل پس انداز در کرواسی، سرمایه گذاری در طلا است. طلای سرمایه گذاری - پس انداز با بازدهی 8.3 درصد در سال- اخیراً به شکل فزاینده‌ای به پس‌اندازهای بلندمدت مقاوم در برابر تورم تبدیل شده است که به تعداد فزاینده‌ای از پس‌اندازها در جهان و همچنین در کرواسی روی آورده است. طلای سرمایه گذاری طلای استاندارد شده ای است که منحصراً به شکل فیزیکی شمش طلا و سکه طلا با خلوص بالا عرضه می‌شود و برای نگهداری طولانی مدت در نظر گرفته شده است و این واقعیت که قیمت طلا در 20 سال گذشته حدود 8.3 درصد در سال رشد کرده است نشان می دهد که سرمایه گذاری بر طلا سودآور و ایمن است.

نوع پس انداز و مقایسه کونا و یورو

سرمایه‌گذاری در طلا علاوه بر سودآور بودن، مزایای دیگری نیز دارد که آن را به شکل جذاب‌تری از پس‌انداز نسبت به پول نقد تبدیل می‌کند. اگرچه قیمت طلا در بلندمدت همیشه در حال افزایش است، اما در مواقع تورم، بحران و بی‌ثباتی اقتصادی بیشتر افزایش می‌یابد، بنابراین طلا به‌طور سنتی ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود که حفاظت از دارایی‌ها و پس‌انداز را در زمان‌های نامشخص فراهم می‌کند. از آنجایی که در حال حاضر شرایطی است که ممکن است زمان بیشتری طول بکشد، تقاضا برای طلای سرمایه گذاری، پس انداز کاملا مستقل از بانک ها، در حال حاضر در سراسر جهان رو به افزایش است.

علاوه بر این، در این کشور، طلای سرمایه‌گذاری به شکل فیزیکی شمش طلا و سکه طلا  از کلیه مالیات‌ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عایدی سرمایه معاف است، به این معنی که تمام درآمد سرمایه‌گذاری بدون هیچ گونه تعهدی در قبال دولت نزد سرمایه‌گذار باقی می‌ماند. طلای سرمایه گذاری قابل حمل و نگهداری آسان است زیرا فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و همچنین بسیار نقدشونده است، یعنی با خرید طلا و مابه التفاوت به راحتی می‌توان آن را با نرخ ارز فعلی در هر کجای دنیا به پول نقد تبدیل کرد.

سرمایه گذاری در طلا از چند طریق امکان پذیر است و سودآورترین و مطمئن ترین آنها خرید شمش طلا و سکه طلا است که طلای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. مشهورترین بخش تجاری از این دست در کرواسی مرکز طلا است که همچنین توزیع کننده مجاز کارخانه‌های معروف اروپایی مانند ضرابخانه دولتی اتریش Münze Österreich است که به دلیل ضرب دوکات با چهره امپراتور فرانسیس جوزف و فیلارمونیک وین، گسترده ترین شرکت اروپایی شناخته می‌شود. مرکز طلا امکان پس انداز طلا را به همه شهروندان بدون توجه به توانایی پرداخت آنها ارائه می دهد، زیرا طیف گسترده ای از سکه‌ها و شمش های طلا از کوچکترین وزن یک گرم تا بزرگ ترین با وزن یک کیلوگرم را ارائه می دهد. همچنین امکان پرداخت نقدی طلا با قیمت کمتر از 75000 کونا وجود دارد که برای همه کسانی که کونا خود را قبل از انقضای آن با فلز گرانبهای زرد مبادله می‌کنند، سودمند است و اخیراً امکان پرداخت طلا به ارزهای دیجیتال وجود دارد.

شهروندان کرواسی اکنون می‌توانند برای سرمایه گذاری طلا را در یکی از شعب مرکز طلا خریداری کنند و همچنین امکان خرید طلا از راه دور از طریق فروشگاه اینترنتی با تحویل 100% تضمینی وجود دارد که به طور میانگین ظرف مدت دو روز کاری به آدرس منزل خریدار می رسد. مرکز تجاری طلا همچنین امکان ذخیره رایگان شمش ها و سکه‌های طلا را برای سال اول به همه مشتریان ارائه می دهد، اما مشتری می‌تواند در صورت تمایل، بلافاصله طلاهای خود را تحویل گرفته و خود آن را ذخیره کند.

فرایند سرمایه گذاری در مرکز طلای کرواسی

منبع: وچرنی لیست

https://www.vecernji.hr/biznis/kupovna-moc-naseg-novca-ubrzano-se-smanjuje-ali-postoji-nacin-kako-ju-zastititi-1586936

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما