معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعلام آمادگی تاتارستان برای تقویت تجارت با اعضای سازمان همکاری اسلامی

رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهوری تاتارستان، در دیدار با سفیران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در چارچوب برگزاری سیزدهمین دوره همایش اقتصادی بین‌المللی KazanSummit 2022، ضمن اشاره به اهمیت همکاری روسیه با جهان اسلام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای سیاست خارجی این کشور، حجم مبادلات تجاری تاتارستان با کشورهای عضو این سازمان در سال 2021 را حدود 2 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود که تاتارستان، غیر از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، با کشورهای ایران، ترکیه، اندونزی، مصر، عربستان سعودی و مالزی نیز تجارت متقابل فعال دارد. مینیخانوف آمادگی جمهوری تاتارستان را برای صادرات خودرو، هلیکوپتر، کشتی‌های تندرو و مسافربری، محصولات پتروشیمی، کودهای معدنی، تجهیزات نفت و گاز، محصولات کشاورزی و محصولات پزشکی و دارویی اعلام کرد.

مینیخانوف همچنین افزود که سهم مسلمانان از جمعیت روسیه افزایش یافته و تقاضا برای محصولات و خدمات بانکداری اسلامی در مناطقی که ساکنان عمدتاً مسلمان دارند در حال رشد است.

افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنعت حلال

به گزارش یک رسانه رسمی جمهوری تاتارستان، رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور این منطقه در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی صنعت حلال با عنوان Russia Halal Expo که در چارچوب سیزدهمین دوره همایش اقتصادی بین‌المللی KazanSummit 2022 برگزار شد، گفت: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت حلال در روسیه است که با هدف تبلیغات صنعت حلال در روسیه، نمایش ظرفیت‌های بخش حلال و ایجاد فرصت برای معرفی محصولات به خریداران و شریکان بالقوه برگزار می‌شود.

سفر هیئت جمهوری باشقیرستان به جمهوری اسلامی ایران

به گزارش رسانه‌های محلی تاتارستان، هیئت جمهوری باشقیرستان به ریاست سرگی گرئکوف، نماینده تام‌الاختیار این منطقه زیرمجموعه ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه و با حضور رادی حبیروف، رئیس‌جمهور باشقیرستان و نمایندگان شرکت‌های صنعت نفت و گاز این منطقه، در روزهای 23 تا 26 اردیبهشت 1401 از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد. شرکت در بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ایران (Iran Oil Show) و دیدار و مذاکره با علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، قاسم عابدینی، معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، لوان جاگاریان، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران، رستم ژیگانشین، نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران، معاون اتاق بازرگانی و صنایع تهران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های این هیئت در ایران بود. در این سفر هیئت باشقیرستانی توافق‌نامه‌ای با تاپیکو، هلدینگ بزرگ نفتی و گازی جمهوری اسلامی ایران، درباره توسعه همکاری‌های عملیاتی و علمی و آموزشی در صنعت نفت و گاز منعقد کرد.

رشد قیمت محصولات غذایی در تاتارستان

کامرسانت به نقل از دفتر اداره آمار دولتی روسیه در تاتارستان گزارش کرد که در آوریل 2022، تورم بر مبنای سالانه در این منطقه 18.59 درصد افزایش یافته است. بهای محصولات غذایی و غیر‌غذایی به‌ترتیب 21.45 و 20.45 درصد رشد کرده‌اند. شیر، کره، پنیر و آبمیوه از جمله کالاهایی بوده‌اند که بهای آن‌ها بیش از همه افزایش یافته است. قیمت خدمات نیز رشد 12.01 درصدی را نشان می‌دهد. دفتر بانک مرکزی در تاتارستان، علت رشد قیمت‌ها را افزایش هزینه‌های تولید و تدارکات بین‌المللی می‌داند.

مراکز خرید مجوز فسخ زودهنگام قراردادهای اجاره را دریافت کردند

به گزارش یک رسانه محلی، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد دولت این کشور به مالکان مراکز خرید اجازه می‌دهد قرارداد اجاره با شرکت‌های کشورهای غیردوست را به‌صورت زودهنگام فسخ کنند. به گفته وی، طبق عرف، میزان پرداخت اجاره‌بها در قراردادهای اجاره با درآمد فروشگاه ارتباط دارد، اما امروزه بسیاری از شرکت‌ها که فعالیت خود در روسیه را به دلایل سیاسی متوقف کرده‌اند، مکان فروشگاه را تخلیه نمی‌کنند که سبب می‌شود فروشگاه درآمد نداشته باشد و بر این اساس اجاره نیز پرداخت نشود و مالکان مراکز خرید زیان کنند.

تعویق آغاز دوره کشت در جمهوری تاتارستان

به گزارش یک رسانه‌ محلی، بارندگی و سرمای هوا آغاز دوره کشت در جمهوری تاتارستان را 2 هفته به تأخیر انداخته است. در ماه آوریل و 20 روز نخست ماه مه 2022 میانگین بارندگی 100 میلی‌متر بود، در حالی که این رقم برای کل سال 57 میلی‌متر است. شاخص رطوبت در خاک سطحی و در عمق 1 متری به‌ترتیب 30 و 160 است که کافی به نظر می‌رسد. همچنین، در ماه مه میانگین دما بین 6 تا 7 درجه از دمای معمول کمتر بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما