معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته اول خرداد 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد صادرات کاساوای ویتنام

بنا بر اعلام اداره کل گمرک ویتنام، میزان صادرات کاساوای کشور در ماه آوریل بالغ بر 235 هزار تن به ارزش 105.01 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 10.8% و 31.7% افزایش نشان می دهند. میزان صادرات کاساوا در مدت زمانی سپری شده در سال 2022 بالغ بر 1.19 میلیون تن به ارزش 517.17 میلیون دلار اعلام شده است.

هانوی پروژه 1 میلیارد دلاری جاده ای را تصویب کرد

شورای خلق هانوی تخصیص بودجه 1 میلیارد دلاری برای پروژه جاده کمربندی شماره 4 را تصویب کرد. این پروژه 112.8 کیلومتری یک پروژه ملی مهم است که که با سرمایه گذاری عمومی و سرمایه گذاری خصوصی و دولتی اجراء خواهد شد.  

رشد 12.2 درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی توسط هو شی مین

بنا بر اعلام اداره برنامه ریزی و سرمایه گذاری هو شی مین، میزان جذب سرمایه گذاری خارجی این شهر در 4 ماه نخست سال جاری با 12.2% افزایش بالغ بر 1.28 میلیارد دلار بوده است.

پیشنهاد معاون نخست وزیر ویتنام به WEF برای دفع بحران غذایی

لی مین خای، معاون نخست وزیر ویتنام، در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد ( WEF) در دواووس سوئیس پیشنهاد ایجاد صندوق نوآوری غذا برای جنوب شرق آسیا در ویتنام را ارائه کرد. وی که در پنل دفع بحران جهانی غذا سخن می‌گفت به کمبود غذا و شدت آن در برخی از کشورها اشاره کرد و افزود تبعات پاندمی‌کرونا و مقاصد ژئوپولتیک در برخی از کشورها موجب تبعات غیر قابل پیش بینی بر عرضه و بهای زنجیره جهانی غذا شده است که متعاقبا تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد. تغییرات آب و هوایی، تحول دیجیتال، مصرف سبز و مسئولیت اجتماعی تاثیرات چند وجهی در نظام جهانی غذا داشته است. وی از تجارب گذشته ویتنام سخن گفت و افزود ویتنام از کشور وارد کننده غذا به یکی از کمک کنندگان مهم به امنیت جهانی غذا تبدیل شده است. وی گفت امنیت عذایی نیازمند رهیافتی چند وجهی و دراز مدت است.

ویتنام: مردم باید در مرکز توسعه منطقه ای باشد

وو دوک دام، معاون نخست وزیر ویتنام، در هفتاد و هشتمین نشست سالانه کمیسیون اجتماعی – اقتصادی UN برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) در بانکوک اظهار داشت که مردم باید در مرکز توسعه منطقه ای باشند. وی نسبت به تبعات منفی کرونا، تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی برای احیاء اقتصادی کشورهای ESCAP تاکید کرد و گفت باید مردم در مرکز فعالیت های توسعه ای باشند، نظام امنیت اجتماعی بمنظور اشتغال زایی برای همه ایجاد شود و دسترسی تمامی افراد به خدمات پایه ای تضمین شود.

پیوستن ویتنام به ابتکار عمل مشترک برای توسعه هند – اقیانوسیه

ویتنام به دوازده کشور منطقه در چارچوب اقتصادی هند – اقیانوسیه برای رفاه (IPEP) خواهد پیوست. این ابتکار عمل توسط بایدن در سفر خود به ژاپن ارائه شد. بنا بر اعلام کاخ سفید، چارچوب اقتصادی مذکور با 13 کشور بالغ بر 40% از تولید ناخالص داخلی جهانی را در بر می‌گیرد. این چارچوب بر 4 محور یعنی اقتصاد دیجیتال، استانداردهای مربوط به بومی سازی اطلاعات، حریم آنلاین و استفاده از هوش مصنوعی متمرکز است.

تعویق 5 ساله تکمیل خط دو متروی‌هانوی

هیات مدیره راه آهن شهری‌هانوی تعویق 5 ساله پروژه ایستگاه راه آهن Nhon-Hanoi و افزایش 211.2 میلیون دلاری سرمایه گذاری مربوط به این پروژه را به کمیته خلق شهر پیشنهاد داد. بر اساس این پیشنهاد، خط مذکور در سال 2027 عملیاتی خواهد شد. میزان سرمایه گذاری پروژه مذکور نیز با 211.2 میلیون دلار افزایش بالغ بر 1.48 میلیارد دلار پیشنهاد شده است. پروژه خط دوی متروی‌هانوی در سال 2009 آغاز و تکمیل آن برای سال 2022 هدف گذاری شده بود.

صنعت هوانوردی ویتنام به کمک مالی بیشتر نیاز دارد

دیروز در سمینار "احیاء و توسعه صنعت هوانوردی ویتنام در بستر جدید" اعلام شد که ویتنام نیازمند سیاست های بیشتر برای حمایت و حذف مشکلات شرکت های هواپیمایی داخلی بمنظور دستیابی مجدد به رشد در دوره پسا کرونا است. بنا بر آمارهای موجود، بازار هواپیمایی ویتنام در سال های 2021 و 2022 در مقایسه با سال 2019 افت 42.1% و 80% داشته است. بنا بر گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی، بازار هوانوردی جهانی در سال 2025 مجددا به سطح سال 2019 خواهد رسید.

افزایش صادرات بادام هندی ویتنام به اروپا

بنا بر آمارهای موجود، میزان صادرات بادام هندی ویتنام در ماه آوریل 2022 بالغ بر 49 هزار تن به ارزش 290 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مارس 2022 به ترتیب 22% و 21% افزایش دارند. هلند، آلمان، بریتانیا و ایتالیا از عمده ترین بازارهای بادام هندی ویتنام می‌باشند. ویتنام صادرات 3.8 میلیارد دلاری بادام هندی را برای سال جاری پیش بینی کرده است که در مقایسه با سال گذشته 200 میلیون دلار افزایش دارد. اتحادیه اروپا دومین بازار بزرگ بادام هندی ویتنام است و بالغ بر 23% از بادام هندی صادراتی ویتنام به این اتحادیه ارسال می‌شود. میزان صادرات بادام هندی ویتنام به اتحادیه اروپا در سال 2021 بالغ بر 135 هزار تن به ارزش 816 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2020 به ترتیب 16.5% افزایش در حجم و 7.9% افزایش در ارزش را نشان می دهد.

آ.سه.آن؛ بازاری با ظرفیت عظیم برای برنج ویتنام

معاون حمایت از صادرات مرکز توسعه تجارت ویتنام اظهار داشت که آ.سه.آن با جمعیتی نزدیک به 700 میلیون نفر بازاری با ظرفیت عظیم برای برنج ویتنام می‌باشد. در میان کشورهای آ.سه.آن، فیلیپین با 2.45 میلیون تن به ارزش 1.25 میلیارد دلار بزرگترین بازار برنج ویتنام محسوب می‌شود.

افزایش 4 برابری صادرات برنج ویتنام به اتحادیه اروپا

آمارها نشان می دهد که میزان صادرات برنج ویتنام به اتحادیه اروپا در 3 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 22500 تن به ارزش 18 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چهار برابری در حجم و ارزش نشان می دهد. موافقتنامه تجارت آزاد ویتنام و اتحادیه اروپا نقش بسزایی در این رشد ایفاء می‌کند. بر اساس موافقتنامه مذکور، اتحادیه اروپا متعهد شده است تا سالانه 80 هزار تن برنج از ویتنام با تعرفه صفر درصد را برای 3 الی 5 سال خریداری کند. 

رئیس جمهور ویتنام بر نقش تجارت با سنگاپور تاکید کرد

نوین سوان فووک، رئیس جمهور ویتنام، با سخنگوی پارلمان سنگاپور، در هانوی دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار گفت که حضور سخنگو در سی و یکمین بازیهای جنوب شرق آسیا دلگرمی‌برای هیات های ورزشی دو کشور بوده است. وی نتایج خوب گفتگوهای روسای پارلمان دو کشور را ستود و گفت رشد تجاری میان دو کشور مطلوب بوده و پروژه‌های سرمایه گذاری سنگاپور در ویتنام در حال افزایش است. وی افزود پارک صنعتی ویتنام – سنگاپور سمبل همکاری اقتصادی میان دو کشور است. سخنگوی مجلس سنگاپور متقابلا از سفر نخست وزیر سنگاپور به ویتنام در سال 2023 به مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور خبر داد.

رشد 29.36 درصدی درآمد مالیاتی کامبوج در 4 ماه نخست 2022

بنا بر آمارهای ارائه شده، میزان درآمد مالیاتی کامبوج در 4 ماه نخست سال جاری بالغ بر 1.502 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 29.36 درصدی نشان می دهد. رقم مذکور برابر با 53.27% از درآمد مالیاتی 2.82 میلیارد دلاری است که برای کل سال 2022 هدف گذاری شده است. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما