معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

نیاز ویتنام به موج دوم اصلاحات

چان بین تین، مدیر سابق مؤسسه اقتصاد ویتنام، در مصاحبه ای به بررسی وضعیت اقتصادی این کشور پرداخته و گفته است ویتنام پس از نزدیک به 40 سال از اتخاذ سیاست دوی موی نتایج مثبتی را بدست آورده است، اما برای ورود به عرصه جدید، این کشور به موج دوم اصلاحات جامع‌تر و رادیکال‌تر نیاز دارد. اهم محورهای این مصاحبه در ادامه آمده است.

تحول دیجیتال محرک اصلی توسعه ویتنام در عصر جدید

این مطلب برگرفته از مقاله‌ای است که دبیر کل حزب کمونیست و رئیس جمهور ویتنام به مناسبت روز ملی این کشور (2 سپتامبر) در رسانه‌ها منتشر نمود. آقای تو لم در این مقاله تاکید کرده که ویتنام تحول دیجیتالی را به عنوان محرک اصلی توسعه در عصر جدید می‌بیند که تاثیرات زیادی بر نیروهای تولیدی و روابط تولید دارد. وی بر نقش تحول دیجیتال در شکوفایی آینده این کشور تاکید و این امر را با تحول در روابط تولیدی و ایجاد یک اقتصاد بازار سوسیالیستی در ویتنام پس از به دست آوردن استقلال مجدد این کشور در سال 1945 تحت رهبری حزب کمونیست مقایسه نموده است.

کوبا، چین و ویتنام - دو مدل اقتصادی سوسیالیستی

مقاله حاضر به قلم کارملو مسا لاگو (CARMELO MESA-LAGO)، استاد بازنشسته اقتصاد و مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه پیتسبورگ سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که چرا کوبا مدل موفق اقتصادی چینی ـ ویتنامی‌ را دنبال نمی کند. این مقاله بر اساس کتاب این نویسنده به نام مقایسه مدل‌های اقتصادی و عملکرد امنیت اجتماعی در کوبا و چین-ویتنام، انتشارات دانشگاه پیتسبورگ، چاپ سال 2024 تهیه شده است و آمارهای مورد استفاده در آن آمار رسمی سه کشور تا پایان سال 2022 میلادی است.

برنامه جامع ملی ویتنام برای سالهای 30-2021 با چشم انداز و نگاه به 2050

بر اساس «برنامه جامع ملی ویتنام برای سالهای 30-2021 با چشم انداز و نگاه به 2050» که به منظور تصویب نهایی به مجلس این کشور ارائه گردیده است؛ ویتنام انتظار دارد تا سال 2030 به یک کشور در حال توسعه با صنایع و شبکه زیرساختی مدرن و همگون تبدیل شود.

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول آبان ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته اول خرداد 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دستاوردهای اقتصاد ویتنام بعد از 35 سال نوسازی

در این مطلب نگاه کوتاهی به تحولات اقتصادی ویتنام بعد از اجرای فرایند نوسازی در سال 1986 و تغییرات کمی و کیفی در رشد و توسعه اقتصادی این کشور شده است.