معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش میزان خودکفایی انرژی اسلوونی در سال 2021

براساس اعلام اداره آمار اسلوونی، در سال 2021 وابستگی انرژی اسلوونی 2 درصد بیشتر از سال قبل بود. اسلوونی 53 درصد از نیازهای انرژی خود را در سال ۲۰۲۱ از منابع داخلی تامین نموده است که نسبت به سال 2020 دو درصد کاهش یافته است. کل منابع انرژی داخلی اسلوونی در سال 2021 در حدود 3.3 میلیون تن ( 140 PJ) بود که 9 درصد کمتر از سال 2020 است. در سال 2021، اسلوونی 53 درصد از تقاضای انرژی خود را از منابع انرژی داخلی تامین کرد و بقیه انرژی از واردات تامین شد. کل فرآورده‌های نفتی مورد نیاز اسلوونی از خارج وارد شد. کل عرضه انرژی اولیه این کشور در سال 2021 در حدود  6.4 میلیون تن  (=267 PJ) بود که 0.2 درصد بیشتر از سال 2020 است. در سال ۲۰۲۱ ، انرژی اسلوونی، از فرآورده‌های نفتی 31 درصد، انرژی هسته ای 23 درصد، منابع انرژی تجدیدپذیر شامل انرژی برق آبی 19 درصد، زغال سنگ 15 درصد و گاز طبیعی 12 درصد، تامین شده است.

https://www.total-slovenia-news.com/business/10005-slovenia-53-energy-self-sufficient-in-2021/

رشد 9.8 درصدی اقتصاد اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری

نرخ اسمی رشد سالانه اقتصاد اسلوونی در سه ماهه اول سال جاری 9.8 درصد بوده است که این کاهش نسبت به سه ماهه آخر 2021، ناشی از مخارج خانوار و هزینه‌های سرمایه ای بود. نرخ تعدیل فصلی 9.6٪ بود. اداره آمار گزارش داد که در سه ماهه اول 2022، تولید ناخالص داخلی 0.8٪ افزایش یافته است که در مقایسه با رشد 5.3٪ سه ماهه قبل، کاهش قابل توجهی داشت. در سه ماهه اول سال سال جاری، رشد واردات از رشد صادرات پیشی گرفت و مصرف داخلی نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.6 درصد و هزینه خانوارها 20 درصد افزایش داشت که این عوامل بعنوان محرک اصلی وضعیت جاری ارزیابی می‌شوند. کمیسیون اروپا نیز پیش‌بینی رشد اقتصادی اسلوونی را با 0.1 درصد کاهش به 3.7 درصد در سال جاری و نیم واحد کاهش به 3.1 درصد برای سال 2023 تغییر داده است . این نرخ‌ها همچنان بالاتر از نرخ‌های پیش‌بینی شده برای منطقه یورو است. پیش بینی می‌شود در سال جاری تورم در اسلوونی و بقیه منطقه یورو 6.1 درصد باشد. تورم اسلوونی در سال آینده 3.3 درصد خواهد بود که 2.7 درصد بیشتر از  پیش بینی منطقه یورو می‌باشد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10009-morning-headlines-for-slovenia/

شکسته شدن رکوردها در بازار املاک و مستغلات اسلوونی 

بازار املاک و مستغلات اسلوونی در سال 2021 با افزایش بی سابقه قیمت مواجه شد. بر اساس گزارش سازمان نقشه برداری اسلوونی، بیش از 37000 تراکنش مالی به ارزش 2.9 میلیارد یورو در سال گذشته میلادی در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش املاک و مستغلات انجام شد. گزارش نشان می دهد که این افزایش، عمدتا ناشی از رکورد فروش خانه و تقاضای فزاینده برای خانه‌های خارج از مراکز شهری است. در گزارش این سازمان آمده است که در سال 2021، بازار زمین برای ساخت و سازهای مسکونی به معنای واقعی کلمه منفجر شد. در مقایسه با سال 2020، فروش زمین برای ساخت خانه و ساختمان‌های چند واحدی ( آپارتمانی ) حدود 45 درصد افزایش یافته است. قیمت آپارتمان در ساختمان‌های چند واحدی در سال گذشته، 15 درصد و قیمت خانه‌ها 13 درصد افزایش یافته است. در سال 2021 قیمت زمین برای ساخت واحدهای‌های مسکونی 12 درصد گران تر از سال 2020 بود. رشد قیمت املاک مسکونی نتیجه تقاضای مازاد است که عمدتاً ناشی از نرخ بهره پایین و دسترسی به وام ها، و اخیرا ترس فزاینده از افزایش تورم در آینده است. افزایش قیمت ملک نیز ناشی از رشد بالای هزینه ساخت و ساز و بدلیل افزایش جهانی قیمت انرژی و قیمت مصالح ساختمانی به دلیل همه گیری کووید- 19 و اخیرا جنگ در اوکراین می‌باشد. با توجه به افزایش قیمت‌ها و حجم ساخت‌وسازهای جدید ، رکود و کاهش فروش قابل پیش بینی است زیرا عرضه بیش از تقاضا در بازار است. روزنامه فاینانس پنجشنبه 19 می‌با اشاره به خطرات موجود در بازار املاک می نویسد: جای تعجب است در زمانی که هزینه‌های زندگی در حال افزایش است و وام ها گران تر شده و دستمزدها تقریبا ثابت است، مردم چقدر توانایی خرید دارند و تا چه میزان باید برای خرید یک آپارتمان هزینه کنند!؟

https://siol.net/posel-danes/novice/slovenski-nepremicninski-trg-lani-579696/

https://english.sta.si/3038801/finance-points-to-risks-on-property-market/

https://sloveniatimes.com/slovenian-property-market-with-a-record-year-in-2021/

ثبت رکورد جدید سود خالص گروه دارویی کرکا  

هلدینگ دارویی کرکا Krka در سه ماهه اول سالجاری 432.5 میلیون یورو فروش داشت که 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این شرکت اعلام کرد که در سه ماهه  اول سالجاری، سود خالص شرکت با 5 درصد افزایش به 90.7 میلیون یورو رسید که بالاترین میزان سود تاکنون بوده است.

 https://english.sta.si/3038982/krka-group-posts-record-q1-net-profit/

کمیسیون اتحادیه اروپا طرح کمک 150 میلیون یورویی به شرکت های اسلوونی را تصویب کرد

کمیسیون اروپا با معرفی مجدد طرح اسلوونی مبنی بر افزایش بودجه 150 میلیون یورویی در جهت حمایت از شرکت‌های آسیب‌دیده از همه‌گیری ویروس کرونا و توسعه محصولات مرتبط، موافقت کرد. طرح اولیه در آگوست 2020 تصویب شد و در 31 دسامبر سال گذشته منقضی شد. اسلوونی به دنبال اجرای مجدد این طرح تا پایان ژوئن سال جاری است.

https://sloveniatimes.com/minister-candidate-says-doctors-will-be-able-to-work-on-the-side/

شرکت تولیدی آلپینا به شرکت K&H جمهوری چک فروخته شد

شرکت دولتی مدیریت دارایی‌های بانکی (BAMC) اعلام کرد که سهام خود را در شرکت تولید کفش آلپینا به K&H، یک شرکت از جمهوری چک که بخشی از گروه Franco de Poisd'eau & CIE است، به مبلغی که گفته می‌شود 20 میلیون یورو می‌باشد، فروخته است.  BAMC گفت که خریدار بهترین پیشنهاد مالی را ارائه کرده است و مالک جدید در حال حاضر برنامه‌های خود را به مدیریت و کارگران ارائه و اعلام کرده است که بر بهبود ساختار در تولید و فروش و توسعه برند آلپینا تمرکز خواهد کرد.

https://sloveniatimes.com/minister-candidate-says-doctors-will-be-able-to-work-on-the-side/

قصد قطر ایرویز به برقراری پرواز به لوبلیانا

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، سفر رسمی دو روزه خود به اسلوونی را با همراهی یک هیئت بزرگ دولتی آغاز نموده است که قرار است در آن پروازهای بین دوحه و لوبلیانا نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یرنی وروتووس وزیر زیرساخت اسلوونی، پیش از این با وزیر حمل و نقل و مخابرات قطر در مورد ارائه خدمات هوای بین دو پایتخت گفتگو نموده است.  آقای ورتووس گفت که اسلوونی علیرغم اینکه کشوری کوچکی است، ولی از نظر استراتژیک مزایایی را برای قطر ایرویز در اروپا ارائه می دهد.  تاکنون پروازهای بدون توقف بین دو کشور وجود نداشته است. تنها شرکت هواپیمایی در خلیج فارس که به لوبلیانا پرواز دایر کرده است ، فلای دبی است که قصد دارد از 27 ژوئن و 9 ماه پس از راه اندازی مسیر، پروازهای خود را به پایتخت اسلوونی از پنج هفته به هر روز در هفته افزایش دهد. این هیئت شامل وزرای امور خارجه، دارایی و تجارت قطر است و توافق نامه ای بین آژانس توسعه گردشگری و تجارت اسپیریت اسلوونی و هلدینگ قطری امضاء خواهد شد. بدلیل برگزاری جام جهانی فوتبال در دوحه ، قطر ایزویر با تقاضای زیادی برای برقرار پرواز مواجه است و در سال گذشته چندین مسیر اروپایی جدید را راه اندازی نموده است. 

https://www.exyuaviation.com/2022/05/qatar-airways-tipped-for-ljubljana.html?m=1/

خانواده‌های اسلوونیایی کوچکتر شدند

 تعداد خانواده‌های اسلوونیایی در 40 سال گذشته کاهش یافته است. داده‌های منتشر شده توسط اداره آمار اسلوونی نشان می‌دهد که در سال گذشته، 80 درصد از جمعیت اسلوونی در خانواده‌ها زندگی می‌کردند این در حالی است که در سال 1981 (40 سال پیش) این رقم، 88 درصد بوده است . طبق آمار تعداد کسانی که به تنهایی زندگی می‌کنند بیش از دو برابر شده و تعداد خانواده‌های بدون فرزند نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است. آخرین آمار جمعیتی این کشور 2 میلیون و 107 هزار نفر اعلام شده است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10002-morning-headlines-for-slovenia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما