معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب (کشورهای جمهوری دومینیکن، جامائیکا و هائیتی ) در اردیبهشت ماه 1401 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

 جمهوری دومینیکن:

 جمهوری دومینیکن تولیدات شیلات خود را تقویت می نماید

آقای کارلوس خوزه دن، رئیس شورای شیلات و کشاورزی دومینیکن (Codopesca)، گفت که بزودی آینده با رئیس جمهور لوئیس آبینادر دیدار خواهد کرد تا طرحی گسترده برای تولید ماهی به وی ارائه دهد زیرا برنامه "شیلات محله" که در حال حاضر در چارچوب یک تعاونی مدیریت می‌شود کمک بزرگی به درآمد و تغذیه مردم است و باید تقویت شود. آقای دن در نظر دارد که «برنامه کاشت» اعلام شده توسط رئیس جمهور آبینادر باید شامل یک برنامه عظیم تولید ماهی در دریاچه‌ها، سدها و غیره باشد. آقا دن گفت که آنها همچنین در حال سازماندهی برای تشکیل و توسعه یک مدرسه ملی آبزی پروری هستند. شورای شیلات و کشاورزی دومینیکن همچنین با بانک کشاورزی و صندوق توسعه کشاورزی موافقت نامه‌هایی را برای گسترش پروژه‌ها در سراسر کشور امضا کرد.

بهبود بخش جهانگردی در جمهوری دومینیکن بی نظیر است 

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهوری دومینیکن و آقای دیوید کوجادو، وزیر جهانگردی آن کشور لوح تقدیری از سوی سازمان جهانی جهانگردی (WTO) دریافت کردند که جمهوری دومینیکن را به عنوان کشور شماره یک در روند بهبود وضعیت جهانگردی به رسمیت می‌شناسد. رئیس جمهور در مراسم مذکور تاکید کرد که درآمد کشور در این بخش به 5.7 میلیارد دلار رسیده است. وی افزود: اگر بخش جهانگردی بهبود نیافته بود، اقتصاد کشور بهبود نمی یافت .

افزایش قیمت مواد غذایی به اقتصاد دومینیکن آسیب می رساند

به دلیل مشکلات ناشی از کووید 19، افزایش قیمت مواد غذایی و جنگ میان اوکراین و روسیه اکثر کشورهای قاره آمریکا نرخ تورم بالایی را تجربه می‌کنند. در جمهوری دومینیکن تا ماه مارس سال جاری نرخ تورم به 9.05 درصد رسیده بود. بخش هایی که بیشترین نرخ تورم در سه ماهه اول سال 2022 را داشته‌اند مواد غذایی و آشامیدنی غیرالکلی (30.6 درصد)، حمل‌ و نقل (23.2 درصد) و مسکن (13.5 درصد) بودند. با وجود این مشکلات اقتصاد دومینیکن همچنان انعطاف پذیری خود را نشان می دهد و رشد 5 درصدی برای سال 2022 پیش بینی می‌کند. بخش ها تنباکو، ساخت و ساز، مناطق آزاد، صنایع و تولید منجر به بهبود اقتصادی جمهوری دومینیکن شده اند. وزارت اقتصاد، برنامه‌ریزی و توسعه همچنین اعلام کرده است که در ماه مارس 2022 بیشترین تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری عمومی در پنج سال گذشته به میزان 34 پروژه ( 39,374.3 میلیون پزو- 715 هزار و 240 دلار) به تصویب رسیده است.

حقوق کارگران در بخش ساخت و ساز  24 درصد افزایش خواهد یافت

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن از افزایش 24 درصدی حقوق کارگران در بخش ساخت و ساز (از جمله لوله کش، سنگ تراش کار، برق کار، نجار، نقاش و غیره) خبر داد . بخش اول افزایش حقوق ( 21 درصدی) از تاریخ اول ماه مه  یعنی در روز جهانی کارگر اجرایی خواهد بود و 3 درصد باقی مانده از اول اکتبر اعمال خواهد شد.

دولت جمهوری دومینیکن یک میلیارد و 900 میلیون پزو به پروژه‌های جوانان اختصاص می دهد

آقای لوئیس آبینادر رئیس جمهور دومینیکن طی جلسه ای با کارآفرینان جوان اعلام کرد که دولتش یک میلیارد و 900 میلیون پزو (حدود 34 میلیون و 360 هزار دلار) برای تامین مالی پروژه‌های کارآفرینی به پروژه‌های جوانان دومینیکن اختصاص خواهد داد. در این راستا آقای رافائل فلیز، وزیر جوانان توضیح داد که از صندوق ویژه توسعه کشاورزی 200 میلیون پزو برای پروژه‌های کشاورزی با نرخ های 5 درصدی در سال اعطا خواهد شد. از سوی دیگر شورای ملی ترویج و حمایت از شرکت های خرد، کوچک و متوسط 500 میلیون پزو با نرخ 8 درصد در سال برای پروژه‌های صنعتی و 12 درصد در سال برای پروژه‌های شخصی اعطا خواهد کرد. بانک توسعه صادرات 500 میلیون پزو برای اجرای پروژه‌های توسعه ای با رویکرد فناورانه و با نرخ 7 درصد در سال اعطا خواهد کرد .  

 جامائیکا

شرکت «Agro-Investment» وام های خود را به کشاورزان جامائیکائی می دهد

شرکت «Agro-Investment» و بانک توسعه جامائیکا (DBJ) یادداشت تفاهمی (MOU) را امضا کرده اند که دسترسی کشاورزان مناطق منچستر، سنت آن و سنت کاترین به تامین مالی از طریق "صندوق میراث ریو تینتو آلکان" (Rio Tinto Alcan Legacy Fund) را تسهیل می نماید. صندوق مزبور که در ماه نوامبر 2011 توسط شرکت کانادایی « Rio Tinto Alcan Inc» (RTA) تأسیس شد به دنبال افزایش کمک ها و اعطای وام ها به خانوارهای کم درآمد در سه منطقه مزبور در جامائیکا می‌باشد جهت ارائه دسترسی به آموزش از طریق بورسیه تحصیلی به خصوص به دانشجویانی که در رشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.

تشکیل آژانس ملی توسعه کشاورزی در جامائیکا

پس از تصویب هیات وزیران، روند اصلاح و تغییر نام سازمان توسعه کشاورزی روستایی (RADA) به سازمانی مدرن‌تر آغاز شده است. آقای درمون اسپنس، دبیر دائمی وزارت کشاورزی و شیلات جامائیکا گفت که RADA بعد از طراحی مجددا آن می‌تواند بهتر به جامعه کشاورزی در حال توسعه خدمت کند. وی با بیان اینکه هیأت وزیران 23 میلیون دلار برای عقد قرارداد مشاوره جهت فرآیند مزبور و بازسازی این سازمان تصویب کرده است افزود: "این نهاد به عنوان آژانس توسعه کشاورزی روستایی عمل نخواهد کرد بلکه به عنوان آژانس ملی توسعه کشاورزی که فراتر از آژانس روستایی است عملیاتی خواهد شد"./

 شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط جامائیکا ظرفیت های کوچک اقتصادی را تقویت می‌کنند

شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSME) در جامائیکا هر روز به فرصت‌های بیشتری دسترسی خواهند داشت . در پایان ماه مارس "مرکز کارآفرینی برانسون - کارائیب" از 15 کارآفرین جدید (از بین بیش از 300 متقاضی) در برنامه خود برای شتاب دادن به فعالین تجاری استقبال نمود که فرصتی برای توسعه مهارت های رهبری، افزایش درآمد شرکت و ورود به بازار های جدید را ارائه می دهد. برنامه مزبور سه ماه طول می‌کشد و ظرفیت های کارآفرینان را تقویت خواهد نمود. 

 هائیتی

 برگزاری سومین نشست کیفیت در خدمات عمومی در هائیتی

مقامات هائیتی سومین نشست کیفیت در خدمات عمومی را برگزار کردند که هدف از این رویداد گردهم آوردن شرکت های دولتی و خصوصی ملی (صرف نظر از قدرت آنها) با کارشناسان داخلی و خارجی است. رویداد مزبور نیز فرصتی برای انجمن مدیریت و کیفیت هائیتی (AHMAQ) و دفتر استاندارد هائیتی (BHN) است تا در مورد مزایا و پیامدهای ایجاد زیرساخت کیفیت و به کارگیری استانداردها در مؤسسات کشور تبادل نظر کنند. طرفین همچنین در مورد وضعیت لایحه مطرح شده در پارلمان‌هائیتی در سال 2012 جهت تشکیل «شورای ملی استانداردسازی، صدور تاییدیه و ارتقای کیفیت» گفتگو کردند که به دلیل عدم پیگیری لازم هنوز تایید نشده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما