معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۷

وضعیت بازار لبنیات در هند

در این مطلب نگاهی اجمالی به وضعیت صنعت لبنیات در هند شده است.

هند اکنون بدون شک بزرگترین صنعت لبنیات جهان را از نظر تولید شیر دارد. در سال گذشته، هند نزدیک به 146.31 میلیون تن شیر تولید کرد که 50 درصد بیشتر از ایالات متحده و سه برابر بیشتر از چین، است. هند همچنین بزرگترین فهرست یا اقلام صنایع لبنی جهان را تولید می‌کند. بخش لبنیات در هند در دهه گذشته پیشرفت چشم گیری داشته است و این کشور اکنون به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیر و محصولات شیر با ارزش افزوده در جهان تبدیل شده است.

تولید شیر و محصولات لبنی عمدتا در ایالت هایی نظیر: اوتار پرادش، ماهاراشترا، هیماچال پرادش، مادیا پرادش، پنجاب، راجستان، تامیل نادو صورت می‌گیرد.

آمار صادرات محصولات لبنی

در بازه زمانی 2020 تا 2021 صادرات محصولات لبنی هند 54762.31 تن به ارزش 1,491.66 کرور روپیه تقریبا معادل 201.37 میلیون دلار آمریکا بوده است.

مقاصد عمده صادراتی در این بازه زمانی امارات متحده عربی، بنگلادش، آمریکا، بوتان و سنگاپور بوده است.

پیش بینی می‌شود این بخش 11 میلیون شغل در خانوارهای روستایی ایجاد کند.

مصرف سرانه شیر با عنایت به آمار در دسترس (بازه زمانی 21 – 2020 ) در سراسر هند و به طور میانگین بین 300 تا 400 گرم شیر در روز می‌باشد که البته این رقم در ایالتهای مختلف تفاوت دارد.

ذائقه مصرفی محصولات لبنی با توجه به اکثریت جمعیت گیاه خواری در هند بیشتر متمایل به فرآوردهای لبنی پر چرب می‌باشد هر چند در سنوات اخیر بر میزان مصرف محصولات کم چرب نیز افزوده شده است.

میانگین قیمت محصولات لبنی نیز مانند شیر، پنیر،  کره ، خامه و.... به وزن و نوع محصول، برند کارخانه و سایر عوامل بستگی دارد.

واردات لبنیات از هر کشوری مجاز است. هیچ محدودیتی برای واردات وجود ندارد. واردات شیر خشک از جمله اقلام وارداتی عمده در هند است که تحت تعرفه خاص خود مجاز است.

هند 30 تا 60 درصد عوارض بر واردات لبنیات وضع می‌کند(در حالی که آمریکا 60 تا 70 درصد بر شیر و محصولات آن تعرفه اعمال می‌کند).

به طور کلی لبنیات یک بخش 100 میلیارد دلاری در هند است و حدود 100 میلیون خانواده روستایی به این صنعت وابسته هستند که 80 درصد آنان از جمله کشاورزان حاشیه‌ای و بدون زمین هستند.

هند سالانه 200 تا 300 کرور (27 تا 40 میلیون دلار) لبنیات وارد می‌کند.

پیش بینی می‌شود بازار لبنیات هند تا ده سال آینده (2030) به 300 میلیارد دلار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما