معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷۹

معرفی بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در 29 ژوییه 1994 به فرمان رئیس‌جمهور این کشور تأسیس شد و مهم‌ترین نهاد اقتصادی این کشور است که وظیفه اصلی تنظیم دولتی معاملات صادرات و واردات را بر عهده دارد.

طیف فعالیت بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان (SCRMET) [1] بسیار گسترده است. در این بورس، کالاهای مختلف (به‌استثنای آثار هنری و املاک و مستغلات) از طریق مزایده پذیرفته و فروخته می‌شود. نوع محصولات و مقدار آن‌ها برای مبادله در این بورس را هیئت وزیران تعیین می‌کند.

بر اساس قانون «مبادلات کالا و مواد خام» در ترکمنستان، شرکت‌ها و سازمان‌ها با هر نوع مالکیت و شهروندان ترکمنستان و دیگر کشورها می‌توانند با خرید کارگزاری یا انعقاد قرارداد خدمات با شرکت در مزایده مبادله‌ای کارگزاران بورس فعالیت کنند.

یکی از بخش‌های اصلی معاملات در این بورس، تجارت فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوییل، پلی‌پروپیلن، نفت سفید، گاز مایع، کاربامید و گوگرد است. اقلام عمده صادراتی، علاوه بر فرآورده‌های نفتی، شامل محصولات صنایع سبک داخلی، کشاورزی و پنبه و نخ است.

هم‌اکنون نمایندگان شرکت‌های مختلفی از بسیاری از کشورها در معاملات این بورس فعالیت دارند و کارگزاری شرکت‌هایی از سوییس، بریتانیا، سنگاپور، روسیه، هند، ترکیه، چین، امارات متحده عربی و دیگر کشورها در آن ثبت شده است.

اشخاص حقیقی و حقوقی ترکمنستان و دیگر کشورها با هر نوع مالکیت، برای شرکت در معاملات این بورس به‌عنوان فروشنده یا خریدار، یک کارگزاری را طبق روال تعیین‌شده در قانون ترکمنستان می‌خرند. اشخاصی که کارگزاری نمی‌خرند، می‌توانند با انعقاد قرارداد ارائه خدمات کارگزاری با کارگزاران بورس، عملیات خرید و فروش کالا را در مزایده‌های بورس انجام دهند.

فرایند ثبت کارگزاری برای افراد غیرتبعه ترکمنستان

این گونه افراد برای ثبت کارگزاری در ترکمنستان می‌بایست مراحل زیر را به انجام برسانند:

1. ثبت‌نام در بخش نظارت مالی

2. ارسال اسناد زیر:

  • نامه درخواست به نماینده دولت و بورس مواد اولیه ترکمنستان درباره ثبت‌نام و خرید کارگزاری
  • وکالت‌نامه نماینده (کارگزار) با اصل مهر و امضای رئیس شرکت
  • روگرفت وکالت‌نامه (قانونی)
  • روگرفت گذرنامه نماینده (کارگزار) و مدیر (رئیس) شرکت
  • تکمیل فرم مشخصات بانکی با مهر و امضای اصلی رئیس شرکت
  • روگرفت مدارک ثبت شرکت
  • یک قطعه عکس 4*3
  • تکمیل فرم تعهد با مهر و امضای رئیس شرکت

 3. برای دریافت فاکتورهای SCRMET در بخش تسویه متقابل و پرداخت:

  • خرید کارگزاری صنایع سبک به مدت 1 سال که با پرداخت 5000 دلار آمریکا به انجام می‌رسد و مبلغ سپرده 6000 دلار آمریکا است،
  • خرید کارگزاری در صنعت نفت به مدت 1 سال که با پرداخت 10000 دلار آمریکا به انجام می‌رسد و مبلغ سپرده 50000 دلار آمریکا است.

راه‌اندازی تارنمای بورس دولتی ترکمنستان

به گزارش یک نشریه اینترنتی محلی، بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان تارنمای جدیدی به آدرس Tmex.gov.tm برای گسترش تجارت الکترونیک و ارائه اطلاعات تکمیلی به کارگزاران راه‌اندازی کرده است. در این تارنما امکان دریافت سریع داده‌های مربوط به معاملات و مظنه‌ها وجود دارد. همچنین اطلاعات تحلیلی و دیگر اطلاعات مرتبط برای کاربران فرستاده خواهد شد. هم‌اکنون ثبت‌نام در این تارنما رایگان و برای همه آزاد است.

در این تارنما می‌توان در مورد کالاهای بورسی آگهی قرار داد و همچنین محصولات تولیدکنندگان ترکمن را سفارش داد. گفتنی است که هر کاربر می‌تواند هم به‌عنوان فروشنده و هم به‌عنوان خریدار عمل کند.

جستجوی محصولات مورد نیاز در بخش‌های پتروشیمی، مصالح ساختمانی، صنایع سبک، کشاورزی، مهندسی، خدمات، مواد غذایی، الکترونیک، منسوجات و مبلمان به‌آسانی صورت می‌گیرد. بورس دولتی ترکمنستان مهم‌ترین نهاد دولتی تنظیم‌کننده عملیات صادرات و واردات در این کشور است.

این تارنما به سه زبان انگلیسی و روسی و ترکمنی قابلیت استفاده دارد.

[1] - The State Commodity & Raw Materials Exchange of Turkmenistan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما