معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰۴

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در فروردین ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

وزارت مالیه : کار پروژه تاپی پس از روند استملاک زمین آغاز خواهد شد .

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز ( 12فروردین ) ، مقامات وزارت مالیه می‌گویند که کار عملیاتی پروژه تاپی در افغانستان پس از استملاک زمین‌های مسیر این پروژه آغاز خواهد شد . بنا بر گفته‌های آنان ، بحث‌های فنی با ترکمنستان درباره پروژه تاپی انجام شده و مشکلات مالی این پروژه نیز حل شده اند . احمد ولی حقمل ، سخنگوی وزارت مالیه گفت : تیم فنی ما همراه تیم فنی کشور ترکمنستان جلسات خوبی داشته اند ، تلاش ما این است که کار استملاک زمین‌ها هرچه زودتر به پایان برسد و کار آغاز شود . در همین حال ، وزارت اقتصاد افغانستان تاکید می‌ورزد که آغاز کار پروژه تاپی در کاهش فقر اثرگذار است و این وزارت برای جلب سرمایه‌گذاری بیشتر جهت این پروژه تلاش می‌کند . عبداللطیف نظری ، معاون وزارت اقتصاد به طلوع‌نیوز گفت : پروژه تاپی در تجارت و ترانزیت افغانستان و منطقه نقش مهمی دارد و تلاش وزارت اقتصاد این است که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیشتری را جهت این پروژه جلب نماید و در نهایت موجب کاهش فقر و رشد اقتصادی افغانستان بشود . شبیر بشیری ، کارشناس مسائل اقتصادی گفت : تاخیر در پروژه تاپی قطعا روند توسعه اقتصادی افغانستان را با کندی مواجه کند . پیش از این نیز وزارت امور خارجه افغانستان گفته بود که ما  برای آغاز پروژه تاپی آماد‌گی کامل داریم و پروژه مذکور در ماه فروردین سال 1401 آغاز خواهد شد .

کار بازسازی راه‌آهن خواف-هرات پس از ماه رمضان آغاز خواهد شد .

به گزارش طلوع نیوز ( 22فروردین ) ، رئیس اداره راه ‌آهن افغانستان می‌گوید که بخش‌هایی از این راه‌آهن در منطقه روزنک استان هرات تخریب شده اند و پس از بازسازی ، روند انتقال کالاها از طریق این راه‌آهن آغاز خواهد شد . اداره راه آهن افغانستان می‌گوید پروژه راه آهن خواف-هرات در درآمدهای افغانستان نقش به سزایی دارد . بخت الرحمن شرافت ، رئیس اداره راه آهن افغانستان ، گفت : بعد از ماه مبارک رمضان تلاش داریم راه آهن خواف - هرات را که در منطقه غوریان و روزنک در زمان تحولات انتقالی دولت جمهوری به دولت طالبان ، آسیب جدی دیده است به زودی ترمیم کنیم تا انتقال کالا و مسافر آغاز شود و از این طریق بتوانیم از پروژه مذکور درآمدزایی داشته باشیم . قطعه سوم راه آهن خواف هرات از چاه سرخ آغاز و تا منطقه روزنک هرات ادامه می یابد . اتاق صنایع و معادن افغانستان ساخت این راه آهن را در کاهش هزینه‌های انتقالی مواد خام کارخانه‌های صنعتی حائز اهمیت می‌داند . عبدالکریم عظیمی ، رئیس اجرایی اتاق صنایع و معادن کابل ، گفت : راه آهن هزینه انتقال کالاها را کاهش می دهد و کارخانه‌های صنعتی می‌توانند مواد خام خود را به بهای ارزان از دیگر کشورها به افغانستان انتقال دهند . بر اساس اطلاعات اداره راه آهن افغانستان ، راه آهن خواف-هرات ایران را از طریق افغانستان به چین متصل می‌کند . برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این راه آهن در صنعتی شدن ولایت هرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

استاندار هرات : تاجران، فرآورده‌های نفتی با کیفیت وارد کنند .

به گزارش خبرگزاری وطن24 ( 22 فروردین ) استاندار هرات در جلسه ای که با تاجران وارد کننده سوخت داشت از وارد کردن مواد نفتی با کیفیت توسط تاجران حمایت کرد و اظهار نمود با اشخاصی و تجاری که سوخت بی کیفیت وارد کنند برخورد قانونی خواهد شد . طبق خبرنامه اداره محلی هرات ، شماری از تاجران مواد نفتی با مولوی نوراحمد اسلام‌جار ، استاندار هرات دیدار داشته و مشکلات فرا روی خود را بیان کردند . استاندار هرات از وارد کنندگان فرآورده‌های نفتی خواست که در زمینه واردات سوخت با کیفیت ، توجه جدی داشته باشند . وی بیان کرد امارت اسلامی‌با وارد کننده ‌های فرآورده‌های نفتی با کیفیت ، همکاری خواهد کرد .  شیخ اسلام جار هشدار داد که اگر مشتقات بی کیفیت نفتی به هرات وارد شود با شخص وارد کننده برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد . استاندار هرات افزود که نظام امارت اسلامی‌با نظام جمهوریت متفاوت است ، امارت اسلامی افغانستان با زورگویان و افراد نامطلوب برخورد جدی و قانونی می‌کند .

تولید غله در افغانستان کاهش یافت .

تازه ترین آمار اداره ملی احصائیه و معلومات نشان میدهد که تولید گندم در سالی که گذشت بیش از یک میلیون تُن کاهش یافته است و همچنین سطح تولید برنج ، جو و ذرت نیز در افغانستان کاهش یافته است . میزان تولید غله در ولایت های مختلف افغانستان به ویژه در شمال و غرب کشور کاهش یافته و کشاورزان نسبت به سال‌ قبل ، از زمین‌های کشاورزی شان گندم ، برنج ، جو و ذرت کمتری برداشت نموده اند . در سال قبلی بیش از ۴۱۶ هزار تن برنج تولید شده است که 22 هزار تُن کاهش را نشان میدهد . به همین گونه  کشاورزان از زمین‌های کشاورزی خود ، ۶۲ هزار تن جو و ۷ هزار تن ذرت نسبت به سال قبل کمتر برداشت کرده اند . حسیب الله موحد ، معاون اداره‌ ملی احصائیه و معلومات ، گفت : سال قبل نزدیک به ۵ میلیون و ۱۸۵هزار تن گندم تولید داشتیم به این معنا که امسال بیش از یک میلیون تن کاهش را نشان میدهد . وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری می‌گوید که به علت خشکسالی ، تولید غله در افغانستان کاهش یافته است . افغانستان سالانه به 6 میلیون تُن گندم نیاز دارد و انتظار می رود که امسال گندم مورد نیاز خود را بیشتر از کشورهای آسیای میانه وارد نماید.

ممنوعیت واردات گوشت مرغ باعث دو برابر شدن قیمت آن در هرات شده است .

به گزارش خبرگزاری وطن24 ( 21فروردین ) به دنبال منع واردات گوشت مرغ به افغانستان ، قیمت آن در بازار هرات به طور فزاینده‌ای افزایش داشته است . مسئولان اتحادیه واردکنندگان گوشت مرغ می‌گویند قیمت یک کیلو گوشت مرغ نسبت به گذشته تا دو برابر افزایش داشته است . نصیر احمد فضلی ، معاون اتحادیه واردکنندگان گوشت مرغ می‌گوید که به دنبال منع واردات گوشت و تخم مرغ ، قیمت‌ها تا دو برابر در بازار افزایش یافته است . رقمی‌که به گفته او امکان دارد در صورت تدوام این روند تا 3 الی 4برابر هم افزایش پیدا کند . به گفته او افغانستان ظرفیت رفع نیاز گوشت مرغ را تا کنون ندارد و منع واردات آن باعث شده قشر بی‌بضاعت افغانستان قدرت خرید این محصول را از دست بدهند . قبلا از کشورهای ترکیه و ایران گوشت وارد می‌شد و مردم می‌توانستند خرید کنند اما در حال حاضر مردم توان خرید ندارند و فروش نسبت به گذشته تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است . مولوی نعیم‌الحق حقانی ، رئیس اداره فرهنگ هرات با تائید منع واردات گوشت مرغ می‌گوید که امارت اسلامی متعهد به حمایت از تولیدات داخلی است . به گفته او با این وجود نیازهای بازار سنجیده می‌شود و برای رفع چالش‌های موجود برای واردات کالاهای ضروری اقدام خواهد شد .

تولید زعفران در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت .

به گزارش طلوع نیوز ( 21فروردین ) ، شماری از فروشندگان زعفران می‌گویند تولید زعفران در سال ۱۴۰۰ کاهش چشم‌گیری داشته و نسبت به سال گذشته بیست تا سی درصد ، تولیدات کاهش پیدا کرده و همین موضوع باعث افزایش قیمت آن شده است . در سال 1399 قیمت زعفران تا بیست و پنج هزار افغانی کاهش پیدا کرد ، اما در سال 1400 قیمت آن به صد وده هزار افغانی افزایش یافت . تجار افغانستانی می‌گویند به دلیل نبود پروازهای منظم باری از افغانستان به خارج ، صادرات زعفران به کشورهای خارجی با محدودیت مواجه است . افغانستان به بیست و هشت کشور جهان صادرات زعفران دارد . بر اساس آمارهای وزارت زراعت و آبیاری افغانستان هم ‌اکنون هشت هزار هکتار زمین در ۳۴ ولایت ، زیر کشت زعفران قرار دارد که در میان ولایت‌ها ، هرات در تولید زعفران مقام نخست را دارا می‌باشد و زعفران تولید شده در این ولایت به علت کیفیت مرغوب آن از مشتریان زیادی در بازار های بین‌المللی نیز برخوردار است .

محموله ۵ میلیون دلاری از هرات به اروپا صادر شد .

به گزارش خبرگزاری وطن 24 ( 8فروردین ) ، اولین محموله صادراتی از ولایت هرات به کشورهای اروپایی به ارزش 5 میلیون دلار ارسال شد . این محموله شامل ۳۰ تریلی باری بوده که اقلام صادراتی را به کشورهای اروپایی صادر نموده است . رئیس اتاق‌های تجارت و سرمایه گذاری ولایت (استان) هرات گفت که اقلام صادرتی شامل مغزپسته ، مغز بادام ، کنجد ، زیره و فرش دستباف می‌باشد . این محموله با حضور مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی (استاندار) هرات و رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری و دیگر مقامات دولتی ارسال شده است . والی هرات در این مراسم بیان کرد که امارت اسلامی از تجار ملی خود حمایت و پیشتیبانی می ‌نماید و سرمایه گذاران را تشویق می‌کنیم در تولیدات داخلی افغانستان سرمایه گذاری کنند . این اولین محموله صادراتی سال ۱۴۰۱ می‌باشد که از ولایت هرات به کشورهای خارجی ارسال می‌شود .

 بانک مرکزی: محدودیت در برداشت تنخواه از بانک‌ وجود ندارد .

به گزارش طلوع نیوز ( 25فروردین ) ، بانک مرکزی می‌گوید که محدودیت‌ها در پرداخت تنخواه کارمندان دولتی و غیردولتی برداشته شده و تمام بانک‌ها تنخواه کارمندان را بر اساس درخواست آنان و بدون تاخیر پرداخت خواهد کرد . صابر مومند ، سخنگوی این بانک گفت که هدف از این کار ایجاد سهولت برای شهروندان افغانستانی است . او به طلوع‌نیوز گفت : تمام بانک‌های تجارتی پس از این حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی را بدون تاخیر باید پرداخت کنند .

نشست مشترک پروژه راه آهن میان افغانستان، پاکستان و ازبکستان برگزار شد .

به گزارش طلوع نیوز ( 22فروردین ) ، نشست سه جانبه درباره آغاز کار راه آهن ترانس-افغانستان ، میان گروه‌های فنی افغانستان ، پاکستان و ازبکستان روز سه شنبه در ترمز برگزار شد . در این نشست مسئولیت‌های هر کشور برای این پروژه منطقه‌ ای مشخص شد . رئیس اداره راه آهن افغانستان می‌گوید که آمادگی ‌برای آغاز کار راه آهن مزار-کابل-پیشاور وجود دارد و وزارت امور داخله برای امنیت این پروژه ، متعهد است . رئیس اداره راه آهن افغانستان بیان نمود ؛ انتظار می‌رود ازبکستان مسئوولیت ساخت راه آهن را از نائب آباد تا مزار و سمنگان به عهده گیرد و پاکستان نیز از پیشاور تا جلال آباد راه آهن اش را ادامه بدهد .

 بر اساس نقشه‌هایی که از سوی اداره راه آهن افغانستان آماده شده است ، راه آهن ترانس-افغانستان از مزار ، سمنگان ، پلخمری ، کابل ، لوگر و جلال آباد عبور می‌کند و سرانجام به پاکستان می‌رسد . وزارت امور داخله می‌گوید امنیت این پروژه به عهده بخش محافظت عامه است و برای امنیت آن 4هزار نفر استخدام خواهد شد .

گزارش بانک جهانی در خصوص وخامت اوضاع اقتصادی افغانستان منتشر شد  .

به گزارش طلوع نیوز ( 25فروردین ) ، در گزارش تازه منتشر شده بانک جهانی ، اقتصاد افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی و استقرار حاکمیت طالبان وخیم گزارش شده است . این گزارش می افزاید تولید ناخالص داخلی افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ، 34 درصد کاهش می یابد . توبیاس هاگ ، اقتصاد دان ارشد بانک جهانی برای افغانستان می‌گوید که در چهار ماه اخیر سال ۲۰۲۱ میلادی ، یک سوم درآمد سرانه این کشور کاهش یافته است و دلیل عمده این بحران اقتصادی فقدان جریان پول ، عدم دسترسی به مبادلات ارزی خارجی و از همه مهم تر مختل شدن روابط با بانک‌های بین‌المللی است . بحران سیاسی کنونی در این کشور ، قطع کمک‌های توسعه‌ ای ، تحریم‌های جهانی و مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان از چالش‌هایی است که سبب فروپاشی بخش خصوصی ، سیستم بانکی و اقتصاد شهری ، شده است . آندره آماریو ، اقتصاددان ارشد بانک جهانی برای افغانستان گفته است : بانک مرکزی افغانستان توان پرداخت های جهانی را ندارد . عبداللطیف نظری ، معاون وزارت اقتصاد افغانستان اظهار نموده که وزارت اقتصاد برای کنترل وضعیت فعلی ، برنامه ی راهبردی ای دارد که در آن توسعه تجارت و ترانزیت مورد توجه است .

 مسئولان: ساخت 3 سد بزرگ افغانستان از سر گرفته شده است .

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز ( 6 فروردین ) ، وزارت انرژی و آب افغانستان گفت ، ساخت 3 سد بزرگ افغانستان از سرگرفته شده است و به سرعت ادامه دارد . بر اساس اطلاعات سخنگوی این وزارت کار سدهای شاه و عروس در کابل ، کجکی در هلمند و کمال خان در نیمروز از سرگرفته شده است و از میان آن‌ها سد کجکی در هلمند با 80 درصد پیشرفت فیزیکی به پایان رسیده است و تا دو ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید . این وزارت افزود که با هدف ذخیره آب و جلوگیری از سیلاب ها در ولایت های (استان) گوناگون افغانستان سد هایی با مقیاس بزرگ، متوسط و کوچک ساخته خواهند شد . کشاورزان در ولایت قندهار و ارزگان می‌گویند به علت کمبود آب ، از زمین‌های کشاورزی محصولات کشاورزی کمتری برداشت می‌کنند .

نزدیک به ۸ میلیارد افغانی وزارت معادن در ۱۴۰۰ درآمد داشت .

وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که این وزارت نزدیک به هشت میلیارد افغانی در سال 1400 درآمد داشته است. مسئولان در این وزارت می‌افزایند که تا کنون ۱۱۳ شرکت بزرگ و کوچک در بخش استخراج معادن در کشور فعالیت دارند و امارت اسلامی نزدیک به هشت میلیارد افغانی از بخش معادن درآمد داشته است . عصمت‌الله برهان ، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت : عوایدی که ما در جریان شش ماه گذشته به دست آورده‌ایم تقریبا به 7میلیارد و 771 میلیون افغانی ، می‌رسد . معاون سخنگوی امارت اسلامی تاکید می نماید که شفافیت و جلوگیری از استخراج غیرقانونی معادن از علل مهم افزایش درآمد وزارت معادن و پترولیم است . انعام الله سمنگانی ، معاون سخنگوی امارت اسلامی‌گفت : شفافیت و تلاش‌های جدی برای رسیدگی به سایر معادن افغانستان، بخصوص استخراج درست معادن سبب عمده افزایش عایدات وزارت معادن و پترولیم است . قبل از روی کار آمدن طالبان در آمد بخش معدن افغانستان 1 میلیارد افغانی بود .

روسیه صادرات گاز  را به افغانستان از سر می‌گیرد .

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (2فروردین ) روسیه می خواهد صادرات گاز مایع اش را به افغانستان  از سر بگیرد . خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کارخانه فرآوری گاز که متعلق به «گاز روس» است تصمیم به ارسال بیش از 10 هزار تُن گاز مایع را به افغانستان دارد . بر اساس گزارش رویترز ، تولیدکنندگان گاز مایع روسیه پس از دست دادن بازارهای سنتی غرب به علت جنگ اوکراین، در نظر دارند که صادرات گاز خود را به افغانستان از سربگیرند . رویترز نگاشته است که تنها دو شرکت روسی «لاک اویل پرمنترو سانتز» و «آمسکی کلچک» می خواهند تنها در ماه مارس صدها تُن گاز مایع به افغانستان صادر کنند .

استفاده از ارزهای خارجی در دادو ستد های روزانه در بازارهای نیمروز ممنوع شد .

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز ( 27فروردین ) بانک مرکزی برای ترویج پول افغانی ، استفاده از هرگونه ارزهای خارجی را در ولایت نیمروز ممنوع اعلام کرده است . بیش از 90 درصد داد و ستد روزانه در نیمروز با تومان ایرانی انجام می‌شود ، اما مقام‌های محلی نیمروز می‌گویند از این پس با کسانی که در تجارت خود از ارزهای خارجی استفاده نمایند به شدت برخورد خواهد شد . صابر مومند ، سخنگوی بانک مرکزی گفت : ما از اقدام اخیر مقامات محلی در ولایت نیمروز قدردانی می نماییم و از تمام هموطنان عزیز می‌خواهیم که در داد و ستد داخلی و معاملات تجاری خود از پول افغانی استفاده نمایند . شهروندان نیمروزی با اینکه از محدودیت در برابر استفاده از تومان ایرانی در این ولایت استقبال می‌کنند اما تاکید می‌ورزند که برچیدن یکباره تومان از بازار شهر زرنج ممکن نیست . ده‌ها سال می‌شود که شهروندان ولایت نیمروز در دادوستد و کارهای تجاری خود از تومان ایرانی استفاده می‌کنند . بسیاری از شهروندان افغانستانی ساکن ولایت نیمروز که هم مرز با ایران است با پول افغانی نا آشنا هستند . در سال‌های گذشته حکومت پیشین نیز بارها استفاده از پول ایرانی را در نیمروز ممنوع کرده بود اما آن اقدامات کارساز نبود و مردم ولایت نیمروز همچنان در معاملات خود از پول ایرانی تومان بهره می‌گیرند .

حوزه ی نفت قشقری از سوی معاون نخست ریاست الوزرا به بهره برداری رسید .

به گزارش طلوع نیوز (19فروردین) چاه‌ های نفت حوزه قشقری ولایت (استان) سرپل از سوی ملا عبدالغنی برادر ، معاون نخست ریاست الوزرا به بهره برداری رسید . آقای برادر می‌گوید که روزانه ۲۰۰ تُن نفت از حوزه ی نفتی قشقری استخراج خواهد شد و درآمدی که از آن حاصل خواهد شد برای بازسازی و نوسازی بخش‌های گونا‌گون کشور هزینه می‌شود . وزیر معادن و پترولیم در اظهاراتی عنوان نمود که استخراج نفت از این چاه‌ها به شرکتی واگذار نشده است بلکه از سوی خود امارت اسلامی استخراج خواهد شد. به گفته او حوزه نفتی قشقری 10چاه نفت دارد و میزان استخراج نفت از آن روزانه تا 200 تُن خواهد رسید . در حال حاضر ۹ چاه نفت در آنجا فعال هستند . حوزه آمو دریا و قشقری ، سه حوزه ی نفتی دارد که قرارداد آن به شرکت ملی نفت چین واگذار شده بود اما به دلیل کم کاری شرکت مذکور ، قرارداد منعقد شده با این شرکت فسخ شد .

درآمدهای راه آهن حیرتان-مزار از سوی اداره راه آهن افغانستان گردآوری خواهد شد .

به گزارش طلوع نیوز (27 فروردین) اداره راه آهن افغانستان مسئولیت گردآوری درآمدهای راه آهن حیرتان-مزار را به عهده خواهد گرفت . رئیس اداره راه آهن افغانستان اظهار نمود که امارت اسلامی از ما خواسته که مسئولیت های عملیاتی این راه آهن را مرحله به مرحله به عهده بگیریم که با انجام این کار میزان انتقال کالاها و درآمدهای حکومت امارت اسلامی افغانستان افزایش خواهند یافت. در حال حاضر یک شرکت دولتی ازبکستان تمامی مسئولیت های عملیاتی راه آهن حیرتان-مزار را به عهده دارد و افغانستان سالانه 18 میلیون دلار به این شرکت می‌پردازد . بخش زیادی از کالاهای وارداتی افغانستان از طریق راه آهن مزار-حیرتان وارد می‌شوند و درآمد ماهانه افغانستان از راه آهن مذکور به 2.5 تا 4 میلیون دلار می رسد . اداره راه آهن افغانستان افزود ؛ در قرارداد جدید با شرکت دولتی ازبکستان ، این شرکت روند مسئولیت های راه آهن حیرتان-مزار را در موضوعات مربوط به گردآوری درآمدها ، حفظ ، مراقبت و تنظیم واگن‌ها به صورت تدریجی به اداره راه آهن افغانستان خواهد سپرد. رئیس اداره راه آهن افغانستان ، بخت الرحمان شرافت گفت : واگذاری این مسئولیت‌ها مشروط به افزایش ظرفیت های این اداره است ، ما نامه ای به طرف ازبکستانی فرستادیم که تا دهم ماه می میلادی ، بخش گردآوری عوارض را از سوی افغانستان آغاز خواهیم کرد و ازبکستان این کار را متوقف سازد .

20 هزار نهال میوه‌ از سوی ترکیه به افغانستان اهدا شد .

به گزارش طلوع نیوز ( 15فروردین ) ترکیه بیست هزار نهال سیب ، گلابی و به را به وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری افغانستان اهدا کرد . انتظار می‌رود که این نهال‌ها ، در ولایت های کابل ، پروان ، پنجشیر ، میدان وردک ، لوگر و پکتیا کاشته شود . سرپرست وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری از جامعه جهانی خواست تا افغانستان را در بخش کشاورزی کمک کند . عبدالرحمن راشد ، سرپرست وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری گفت : ممنوع شدن کاشت تریاک در افغانستان خبری خوش برای جهان است و ما از کشورهای دیگر می خواهیم به بخش کشاورزی افغانستان کمک کنند تا به خودکفایی برسد . بخش کشاورزی حدود 75 درصد از درآمد شهروندان افغانستان را تشکیل می‌دهد .

مسئولان : واردات گندم به افغانستان ۲۰ درصد کاهش یافته است .

به گزارش طلوع نیوز ( 30فروردین ) اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که پس از تحولات اخیر، میزان واردات گندم از کشورهای آسیای میانه به افغانستان به دلیل افزایش تعرفه آن ، 20 درصد کاهش یافته است. معاون سخنگوی امارت اسلامی در توئیتی نگاشته است که قزاقستان صادرات گندم خود را به افغانستان افزایش خواهد داد . از سویی دیگر ، رئیس سازمان اسلامی مصونیت غذایی در دیدار با معاون سیاسی ریاست الوزراء می‌گوید که قزاقستان در نظر دارد صادرات گندم اش را به افغانستان افزایش دهد . بر اساس آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ، سالانه افغانستان به طور متوسط 1.5 تا 2 میلیون تُن گندم وارد می‌کند که بخش اعظم آن از قزاقستان و روسیه است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما