معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۲۰۸

کلیات چشم انداز راهبرد تجارت دیجیتال استرالیا 2030- 2022 - بخش 2

گزارش فوق بر گرفته از "راهبرد تجارت دیجیتال" و "راهبرد مشارکت در فنآوری‌های سایبری و خطیر بین المللی" منتشره از سوی دولت استرالیا تهیه شده است. منطبق بر یافته‌های این گزارش: هدف دولت استرالیا، تبدیل شدن به 10 اقتصاد و جامعه دیجیتال برتر جهانی تا سال 2030 می‌باشد و استرالیا به دنبال ایفای نقش رهبری در تجارت دیجیتال از طریق مشارکت در شکل دهی به قوانین تجارت دیجیتال می‌باشد.

تجارت دیجیتال تا 43 میلیارد دلار برای استرالیا ارزش اقتصادی ایجاد کرده و در صورت اجرای راهبرد دیجیتال ، این رقم تا سال 2030 به 192 میلیارد دلار می‌تواند برسد. استرالیا با بکار گیری اهرم تبلیغات سعی دارد این کشور را به عنوان مکانی امن، قابل اعتماد و با ثبات برای انجام تجارت، سرمایه گذاری را معرفی کند. قراردادهای مبتنی بر تجارت دیجیتال فرصت هایی را برای صادرکنندگان استرالیایی به خصوص صنایع کوچک و متوسط ایجاد می‌کند. استرالیا با پیشرفت فناوری بدنبال اتخاذ راه حل‌های «رگتک» یا فناوری‌ قانون‌گذاری و نظارتی در اقتصاد خود می‌باشد.

چشم انداز راهبرد دیجیتال استرالیا:

 بر اساس ارزیابی شورای صادرات استرالیا در سال 2018،  تجارت دیجیتال تا 43 میلیارد دلار برای استرالیا ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند و در صورت اجرای راهبرد دیجیتال ، این رقم تا سال 2030 به 192 میلیارد دلار می‌تواند برسد.

باز نگه داشتن اقتصاد جهانی و تجارت کسب و کار برای بهبود اقتصادی استرالیا و رونق مداوم آن بسیار مهم است. تجارت دیجیتال و فناوری‌های مرتبط برای رشد اقتصاد دیجیتال استرالیا و تحقق چشم انداز استرالیا برای تبدیل شدن به 10 اقتصاد دیجیتال و جامعه برتر تا سال 2030 بسیار اهمیت دارد.

 یک اقتصاد دیجیتال قوی و پویا به تنظیمات کل اقتصاد نیاز دارد که زمینه سرمایه گذاری در ابزارها و فرآیندهای دیجیتال، از جمله تجارت و تعامل بین المللی را فراهم کند.

در دنیایی که روز به روز جهانی می‌شود، تعامل بین المللی برای تأثیرگذاری بر توسعه قوانین و استانداردهای بین المللی برای تجارت دیجیتال و فناوری، تضمین می‌کند که کسب و کارها، کارگران و مصرف کنندگان استرالیایی بتوانند از یک محیط باز، قابل اعتماد و قابل تعامل برای تجارت دیجیتال که منعکس کننده ارزش های استرالیا است، بهره مند شوند.  استفاده از اهرم تبلیغات، استرالیا به عنوان مکانی امن، قابل اعتماد و با ثبات برای انجام تجارت، سرمایه گذاری را معرفی می‌کند و قراردادهای تجارت دیجیتال فرصت هایی را برای صادرکنندگان استرالیایی ایجاد می‌کند.

راهبرد تجارت دیجیتال چارچوبی را برای استرالیا فراهم می‌کند تا با شکل دادن به یک محیط بین المللی که تجارت دیجیتال را قادر می سازد و سیستم تجارت مبتنی بر قوانین بین المللی را تقویت می‌کند، رشد اقتصادی خود را به حداکثر برساند. قوانین تجارت دیجیتال برای این امر ضروری است. این راهبرد، اقدام عملی استرالیا را به عنوان پیشرو در تجارت دیجیتال، هدایت می‌کند و برای توسعه قوانین تجارت دیجیتال برای ارائه مزایای تجاری و عقب‌نشینی از حمایت‌گرایی دیجیتالی تلاش می‌کند.

تعریف استرالیا از شمول تجارت دیجیتال:

تجارت دیجیتال بر استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تسهیل تجارت و بهبود بهره وری متکی است. و در حالی که جریان اطلاعات و داده‌ها ممکن است همیشه برای سود نباشد، اما  استرالیا را در تجارت خارجی توانمند می سازند.

 برای پیگیری اهداف این راهبرد، تجارت دیجیتال استرالیا شامل موارد زیر می‌شود:

واردات و صادرات

- کالاهایی که از طریق اینترنت و بسترهای تجارت الکترونیک فروخته می‌شوند

- محتوای دیجیتال، از جمله نرم افزار، کتاب، موسیقی، فیلم و برنامه

- خدمات دیجیتالی شامل حقوقی، مالی، آموزشی و مشاوره.

تسهیل تجارت الکترونیکی مانند:

- پذیرش اسناد تجارت الکترونیکی

- و اتخاذ راه حل‌های «رگتک[1]» با پیشرفت فناوری.

انتقال داده‌ها از مرزها:

- نگاه به انتقال داده‌ها به عنوان یک فعل تجاری

- حمایت از سایر فعالیت های تجاری.

موضوعات تجارت دیجیتال به سرعت توسعه یافته و تکامل می یابند، به این معنی که استانداردها و قوانین، به ویژه در مواردی که خیلی نزدیک به فناوری‌های خاص مرتبط هستند، می‌توانند به سرعت منسوخ شوند. برای کاهش این خطر، استرالیا رویکردی مبتنی بر اصول را در دستور کار تجارت دیجیتال خود اتخاذ خواهد کرد و به دنبال اطمینان از اینکه نتایج منعکس کننده عناصر کلیدی عدم تبعیض، بی طرفی تکنولوژیکی و کاربرد در کل اقتصاد خواهد بود.

داده‌ها چشمه آب حیات اقتصاد دیجیتال استرالیا هستند. جریان‌های داده‌های فرامرزی برای تجارت کالاها و خدمات مجازی ذاتی هستند و به طور فزاینده ای امکان صادرات همه کالاها و خدمات و همچنین جابجایی منابع مالی، افراد و ایده‌ها را فراهم می‌کنند. امروزه هر تعامل دیجیتالی شامل ایجاد و انتقال داده است.جریان‌های داده‌های فرامرزی به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط (که با موانع قابل توجهی در غلبه بر موانع نظارتی و مشارکت در زنجیره‌های تامین جهانی مواجه هستند) و مصرف کنندگان مهم است. با این حال، باید تعادل مناسبی بین جریان آزاد داده‌ها و حفاظت از اهداف سیاست اساسی، مانند امنیت، حفاظت از مصرف‌کننده، حریم خصوصی داده‌ها و حق حاکمیتی برای تنظیم در جهت منافع عمومی وجود داشته باشد.

مزایای تجارت دیجیتال:

تجارت مدرن به طور فزاینده ای به صورت آنلاین انجام می‌شود که توسط فناوری‌های دیجیتال پشتیبانی می‌شود که در حال تبدیل شدن به ابزارهای اساسی تجارت هستند و به سرعت اهمیت بیشتری خواهند یافت.

جریان دیجیتال داده‌ها و اطلاعات زیربنای تجارت جهانی است. برای کسب و کارها در همه بخش ها، از کشاورزی گرفته تا امور مالی جهانی، اهمیت اساسی دارد.

تجارت دیجیتال این فرصت را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا به مصرف کنندگان و بازارهای جدید دست یابند، می‌تواند هزینه‌های ورود به بازار را کاهش داده و بهره وری را بهبود بخشد. انتخاب مصرف کننده و دسترسی به محصولات و خدمات جدید را افزایش می دهد. فرصت‌هایی را برای شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSME) ایجاد می‌کند و نوآوری در محصولات و خدمات آنها، دسترسی به هوش بازار، استعدادها، تامین مالی و افزایش رقابت در بازارهای محلی و جهانی را تشویق می‌کند.

منابع:

  1. From Resource Boom to Digital Boom: Capturing Australia’s Digital Trade Opportunity at Home and Abroad (2018)
  2. https://export.org.au/wp-content/uploads/2021/08/Fromresourceboomtodigitalboom.pdf
  3. The International Cyber and Critical Technology Engagement Strategy
  4. Australia’s Digital Economy Strategy

پاورقی: 

[1] رگ‌تک (RegTech) مخفف Regulatory Technology و به معنای فناوری‌ قانون‌گذاری و نظارتی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما