معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته آخر فروردین 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 800 درصدی حجم مبادلات تجاری ویتنام

رئیس سازمان توسعه تجارت ویتنام در کنفرانسی اظهار داشت که حجم مبادلات تجاری ویتنام با افزایشی نزدیک به 800% از 84.7 میلیارد دلار در سال 2006 به 668.5 میلیارد دلار در سال 2021 رسیده است. صادرات کشور نیز از 39.8 میلیارد دلار به 332.2 میلیارد دلار افزایش یافته است.

ویتنام؛ سومین صادرکننده بزرگ کاساوا در جهان

آمارها نشان می دهد که ویتنام پس از تایلند و کامبوج سومین صادر کننده بزرگ کاساوا در جهان است. میزان صادرات کاساوای ویتنام که برابر با 70% از میزان تولید این محصول در کشور است بالغ بر 1.2 میلیارد دلار می‌باشد. کاساوا در میان 13 محصول کشاورزی کلیدی ویتنام از لحاظ صادرات قرار دارد و ویتنام در تلاش است تا با استفاده از موافقتنامه تجارت آزاد صادرات این محصول را از طریق متنوع سازی بازار افزایش دهد.

ویتنام خواهان تقویت روابط تجاری با چین است

لی تی تو هنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، در واکنش به راه اندازی چندین قطار باربری میان شیانگلو و چندوی چین و ویتنام اظهار داشت که ویتنام خواهان توسعه مناسبات تجاری با چین می‌باشد. حجم مبادلات تجاری دو جانبه دو کشور در سال 2021 بالغ بر 165.9 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 2020 رشد 24.6 درصدی دارد. حجم مبادلات تجاری دو جانبه دو کشور در 3 ماهه نخست سال جاری نیز بالغ بر 40.8 میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 10.6 درصدی دارد.

تخصیص 1 میلیارد دلاری هوشی مین برای کمربندی شماره سه

 شهر هو شی مین بالغ بر 1 میلیارد دلار برای احداث کمربندی شماره 3 در 10 سال آینده هزینه خواهد کرد. بالغ بر 849 میلیون دلار از رقم مذکور در بازه زمانی 25-2021 اختصاص داده خواهد شد و ما بقی برای دوره 30-2026 می‌باشد.

برنامه ریزی وزارت فرهنگ و گردشگری برای بازگشایی بخش گردشگری

وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری ویتنام سندی را مبنی بر برنامه این وزارتخانه برای بازگشایی بخش گردشگری در دوره نرمال جدید منتشر کرده است. بر اساس مقررات جدید شهروندان 13 کشور جهان که مجاز به ورود به ویتنام بدون ویزا به مدت 15 روزه هستند ( آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی، دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و بلاروس) می‌توانند همچون گذشته بدون نیاز به ویزا یا مجوز خاص وارد ویتنام شوند. اتباع دیگر کشورهای جهان و ویتنامیان خارج از کشور که از مدارک کافی شامل کارت اقامت دائم یا موقت یا ویزا برخوردارند نیز می‌توانند بدون نیاز به مجوز ویژه ورود به کشور، وارد شوند. 

نخست وزیر تبدیل نین توان به قطب انرژی را خواستار شد

فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، در سی امین سالگرد تاسیس مجدد نین توان، استان مرکزی جنوبی ویتنام، به سخنرانی پرداخت. وی در سخنرانی خود از این استان خواست تا با استفاده بیشتر از ظرفیت های خود به قطب انرژی تجدید پذیر تبدیل شود. وی تلاش های مسئولین و مردم استان را برای توسعه انرژی تجدی پذیر، اقتصاد دریایی و گردشگری ستود. رشد اقتصادی این استان در سال 2021 بالغ بر 9% بوده است و از این لحاظ، در رتبه چهارم کشور در میان 63 استان و شهر ویتنام قرار داشته است. میزان خانوارهای فقیر استان نیز از 14.93% در سال 2016 به 4.57% در سال 2021 کاهش یافته است. 

امضاء موافقتنامه میان وزارت برنامه ریزی ویتنام و USAID

سازمان توسعه بین المللی آمریکا (USAID) و وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام موافقتنامه ای را برای افزایش حمایت USAID از توسعه ظرفیت داخلی امضاء کردند. بر اساس این موافقتنامه تجدیدنظر شده، کمک USAID به تقویت قدرت رقابت پذیری بخش خصوصی، نوآوری و اکوسیستم های استارت آپی، سرمایه انسانی و ظرفیت سازی در ویتنام از 42 میلیون دلار به 100 میلیون دلار افزایش خواهد یافت و تا سال 2028 ادامه خواهد داشت.

رشد 30 درصدی حجم مبادلات تجاری دو جانبه چین و کامبوج

اداره کل گمرک کامبوج اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری دو جانبه کامبوج و چین در 3 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 2.87 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 30.14 درصدی دارد. میزان صادرات کامبوج به چین و بالعکس در 3 ماهه نخست سال جاری به ترتیب بالغ بر 321,788 میلیون دلار و 2.55 میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.5% کاهش و 36.1% افزایش دارد. بدین ترتیب، کسری تجارت کامبوج با چین با 44.72% افزایش بالغ بر 2.22 میلیارد دلار بوده است.

رشد 25 درصدی صادرات پوشاک و کفش و کیف کامبوج

بنا بر آمارهای موجود، صادرات پوشاک و کفش و کیف کامبوج در 3 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 3.155 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 24.8 درصدی دارد. میزان صادرات اینگونه محصولات توسط کامبوج در سال 2021 بالغ بر 11.38 میلیارد دلار اعلام شده است که در مقایسه با سال 2020 رشد 15 درصدی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما