معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته نخست اردیبهشت 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گسترش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری باشقیرستان

به گزارش رسانه‌های محلی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در روز 1 اردیبهشت 1401 در مسکو با رادی حبیروف رئیس جمهوری باشقیرستان دیدار کرد. در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، سرگی گرکوف نماینده تام‌الاختیار باشقیرستان تحت ریاست جمهوری فدراسیون روسیه و مارگاریتا بولیچوا وزیر ارتباطات اقتصادی خارجی و فعالیت کنگره‌ای باشقیرستان برگزار شد، حبیروف درباره ظرفیت اقتصادی و زمینه‌های همکاری در حوزه‌های نفت و گاز، کشاورزی، مالی و آموزشی سخن گفت و اشاره کرد که باشقیرستان چندین قرارداد همکاری با استان‌های ایران منعقد کرده است و برای همکاری‌های فرهنگی و علمی‌ با دانشگاه‌های ایران در زمینه تربیت نیروی انسانی و اجرای پژوهش‌های عملی آمادگی دارد.

همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران از رئیس باشقیرستان برای سفر به ایران و شرکت در بزرگ‌ترین همایش نفت و گاز که در مه 2022 برگزار می‌شود دعوت کرد. او همچنین از پیشنهاد طرف باشقیرستان برای توسعه بیشتر روابط در زمینه‌های فرهنگی و علمی و آموزشی استقبال کرد و افزود که طرف ایرانی برای مشارکت در مبادلات بین دانشگاهی بین مناطق و برقراری ارتباط مستقیم بین شرکت‌های علمی آمادگی دارد. افزون بر آن، در این دیدار کاظم جلالی اظهار کرد که متخصصان ایرانی قصد سفر به باشقیرستان را دارند تا امکان واردات گندم، جو، روغن‌نباتی و فرآورده‌های گوشتی از جمهوری باشقیرستان را بررسی کنند. همچنین شرکت‌های ایرانی برای بررسی راه‌اندازی کارخانه‌های کشاورزی با فناوری‌های پیشرفته آمادگی دارند.

علاوه بر آن، در این جلسه موضوع برقراری پرواز مستقیم بین اوفا و تهران مطرح شد. در ادامه این دیدار، رئیس باشقیرستان درباره آغاز مشورت‌ها با وزارت امور خارجه روسیه برای افتتاح نمایندگی تجاری باشقیرستان در تهران اعلام آمادگی کرد.

فعالیت حدود 100 کارخانه تاتارستان برای جایگزینی واردات

آلکسی پسوشین، نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان در سی‌ویکمین دوره اجلاس پارلمان تاتارستان اعلام کرد که در حال حاضر نزدیک به 100 کارخانه تولید محصولات شیمیایی این منطقه در حوزه جایگزینی واردات فعال‌اند. وی همچنین تأکید کرد که کارخانه‌ها تولید بیش از 2 هزار نوع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی وارداتی را انجام خواهند داد.

احتمال تبدیل ایران به گذرگاهی برای واردات به روسیه

به گزارش رسانه‌های محلی، با توجه به مشکلات مربوط به واردات مستقیم اجناس اروپایی به روسیه، مسیرهای واردات به این کشور مورد بازنگری قرار می‌گیرد. کارشناسان حوزه تدارکات معتقدند توقف مطلق واردات اجناس اروپایی غیرممکن است و به‌صورت ترانزیتی از کشورهای واسطه صورت خواهد گرفت. رئیس اتحادیه لجستیک و حمل‌و‌نقل تاتارستان کشورهایی مانند ترکیه، چین، امارات، عربستان سعودی و ایران را از جمله کشورهای دوست روسیه دانست و گفت: «تحویل بعضی از محموله‌ها می‌تواند از طریق بنادر ایران و بعضی دیگر از محموله‌ها از طریق زمینی ایران و جمهوری آذربایجان صورت بگیرد.»

رئیس شورای تجاری ایران و روسیه: ایران می‌تواند جایگزین تولیدکنندگان غربی شود

ولادیمیر اوبیدنوف رئیس شورای تجاری ایران و روسیه اعلام کرد که ایران می‌تواند در حوزه‌هایی مانند مواد شیمیایی خانگی، محصولات بهداشتی، کالاهای تندمصرف و مصالح ساختمانی جایگزین خوبی برای تولیدکنندگان غربی که بازار روسیه را ترک کرده‌اند باشد.

آمار تورم در جمهوری تاتارستان

طبق اعلام رسانه‌های محلی به نقل از شعبه تاتارستانی سرویس فدرال آمار روسیه، تورم در ماه مارس 2022 افزایش 9 درصدی را تجربه کرده و در مقایسه با آغاز سال به 11 درصد رسیده است. قیمت‌ محصولات غذایی در مقایسه با ماه فوریه 2022 افزایش 7 درصدی داشته و در مقایسه با آغاز سال 10 درصد رشد کرده است. قیمت محصولات غیرغذایی در ماه مارس 12 درصد و از ابتدای سال 13.4 درصد افزایش یافته و بهای خدمات نیز در ماه مارس 6.5 درصد و از آغاز سال 8.2 درصد رشد کرده است.

افزایش تولید سویا در تاتارستان

به‌گزارش یک رسانه‌ تاتارستان به نقل از رستم نیزاموف، رئیس انستیتو علمی و تحقیقاتی کشاورزی این منطقه، هم‌اکنون سویا در حدود 4.9 هزار هکتار زمین کشت می‌شود و افزایش 2 تا 3 برابری سطح زیر کشت این محصول در چند سال آینده برنامه‌ریزی شده است. به دلیل وجود مقدار زیاد پروتئین در سویا، این محصول برای دامپروری مناسب است. چندین منطقه تاتارستان از جمله بوینسکی، چیستوپولسکی، آلکیفسکی، نورلاتسکی، آلکسیفسکی، یوتازینسکی و اسپاسکی در کشت سویا فعالیت می‌کنند، اما به این دلیل که سویا گیاهی گرمادوست است، دانشمندان به تولید انواع سویای سازگار با آب‌وهوای تاتارستان مشغول‌اند.

هشدار تولیدکنندگان درباره کاهش تولید آب پرتقال در روسیه

اخلال در تأمین مواد اولیه آب‌پرتقال و افزایش قیمت‌ها (کنسانتره یا آبمیوه غلیظ‌شده از آمریکا و اتحادیه اروپا وارد روسیه می‌شد) می‌تواند بر کاهش یا حتی توقف تولید آب‌پرتقال در این کشور تأثیر بگذارد. آب‌پرتقال از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در روسیه است و برای جبران آن، تولیدکنندگان در نظر دارند سهم آب‌انگور را در سبد خانوار افزایش دهند.

بررسی تولید خودروهای رده Euro-0 در روسیه

به گفته رسانه‌های محلی، دولت فدراسیون روسیه تولید موتورهای رده ایمنی زیست‌محیطی قدیمی Euro-0 را به‌طور موقت بررسی می‌کند. علت برگشت به استانداردهای پیشین تحریم‌های غرب است. قوانین اتحادیه گمرکی، فروش خودروهای کلاس یورو5 را تجویز می‌کند. با این حال، به علت محدودیت‌ها، خودروسازان نمی‌توانند موتورهای مربوطه را تولید کنند و تحویل واحدهای کنترل الکترونیکی متوقف شده است.

فروش اجناس در بازارگاه‌های مجازی توسط فروشندگان تاتارستانی

کامرسانت به نقل از فرید آبدولگانییف، مسئول حفاظت از حقوق کارآفرینان ریاست‌جمهوری تاتارستان، اعلام کرد بازرگانان این منطقه از آغاز سال 2022 محصولاتی به ارزش 8.2 میلیارد روبل در بازارگاه‌های مجازی فروخته‌اند. همچنین تعداد فروشندگان تاتارستانی در 5 بازارگاه اصلی با افزایش 18.5 درصدی به 27.7 هزار فروشنده رسید که سهم 3.13 درصدی از کل فروشندگان فعال در بازارگاه‌های مجازی کشور دارند. با این حال، تعداد سفارش‌های پردازش‌شده توسط فروشندگان تاتارستانی در 3 ماه نخست سال 2022 به 13.7 میلیون سفارش افزایش یافته که معادل 5.8 درصد از کل سفارش‌های برخط در روسیه است.

رشد مصرف برق در جمهوری تاتارستان

آن‌چنان‌که در همایش بین‌المللی انرژی تاتارستان اعلام شد، مصرف برق در سال 2021 در این منطقه به 32 میلیارد کیلووات ساعت رسید که افزایش 10 درصدی نسبت به سال 2020 نشان می‌دهد. تولید انرژی برق با افزایش 13 درصدی به 27 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است. دستیابی به خودکفایی در تولید برق در سال 2025 برنامه‌ریزی شده است.

رشد کشت محصولات بهاره در روسیه

رسانه‌ها به نقل از دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه، خبر دادند کشت محصولات بهاره در فدراسیون روسیه در سال 2022 در 3 میلیون هکتار به انجام رسیده که نسبت به سال پیش از آن رشد کرده است. همچنین محصولات زمستانه در مساحتی بالغ بر 11 میلیون هکتار تولید شده‌اند. وی گفت: کار میدانی بهاره در 37 منطقه در حال انجام است. پاتروشف افزود در سال 2022 قرار است بیش از 284 میلیارد روبل وام ترجیحی به کشاورزان اختصاص یابد.

برگزاری همایش بین‌المللی عسل در باشقیرستان

همایش بین المللی ApiMir از 17 تا 19 شهریور 1401 در شهر اوفا جمهوری باشقیرستان برگزار می‌شود. در این همایش زنبورداران، دانشمندان و تولیدکنندگان تجهیزات مرتبط از همه کشورهای دوست روسیه شرکت خواهند کرد. هدف از برگزاری این همایش بررسی مسائل توسعه زنبورداری و صنایع تولید عسل در باشقیرستان و فدراسیون روسیه، صادرات محصولات عسل، تبادل نظر و تجربه و جذب علاقمندان به این حوزهاست.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دو پارک فناوری اکو در باشقیرستان

دو پارک فناوری اکو در منطقه کراسنوکامسکی و دورتولینسکی جمهوری باشقیرستان راه‌اندازی خواهد شد. هدف‌های عمده از این کار کاهش حجم دفع زباله تا 20 درصد، پردازش عمیق زباله و تولید سوخت جامد بازیافت‌شده (RDF) است. هزینه سرمایه‌گذاری هر اکو پارک 500 هزار روبل است. پارک فناوری اکو در منطقه کراسنوکامسکی 150 هزار تن در سال و در منطقه دورتولینسکی 50 هزار تن در سال ظرفیت دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما