معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

ضمانت اعتباری به عنوان ابزار جدید سیاست تجاری سوئد

وزارت خارجه سوئد با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نموده دولت این کشور پیشنهاد یک ضمانت اعتباری به عنوان ابزار جدید سیاست تجاری به دلیل افزایش قیمتها و همچنین دسترسی به مواد خام حیاتی برای بخش صنعت را به مجلس ارائه داده است. آژانس اعتبار صادرات سوئد (EKN) به عنوان مرجع مسئول صدور ضمانت نامه اعتباری جدید معرفی شده است. بنابر اعلام خبرگزاری DN، این اقدام قرار است راه را برای بخش صنعت سوئد جهت افتتاح و بهره برداری از معادن جدید و قدیمی عمدتا در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی هموار نماید. برگردان بخش هایی از متن بیانیه مذکور در ادامه مطلب ارائه شده است.

صنعت سوئد در رقابت شدید با سایر بازیگران بین المللی است. گذار سبز، تقاضا برای مواد خام حیاتی را افزایش داده و علاوه بر این، در حال حاضر پس از تهاجم روسیه به اوکراین ،  قیمت مواد خام به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بنابراین، دولت در بودجه اصلاحی بهار سال 2022 پیشنهاد نموده که مجلس به دولت اجازه دهد تا ضمانت هایی تا سقف 3 میلیارد کرون را برای این منظور صادر کند. بعلاوه، چنین تضمینی به نوبه خود می‌تواند توسعه مداوم صنعتی با منابع کارآمد و پایدار را که به حفظ نرخ رقابتی سوئدی، و همچنین اروپایی، اقتصاد و اشتغال در مناطقی که چنین صنعتی وجود دارد یا قصد دارد خود را ایجاد کند، کمک کند. تضمین مواد خام دسترسی طولانی مدت شرکت ها به مواد خام حیاتی را تضمین می‌کند، مشاغل را ایمن می نماید و باعث افزایش قدرت کشور می‌شود.

- اطمینان از دسترسی به مواد خام حیاتی برای بخش صنعت از اهمیت بسزائی برای رقابت پذیری و گذار سبز برخوردار می‌باشد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، دسترسی به مواد خام حیاتی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و این یک تهدید برای صنعت سوئد، مشاغل و گذار سبز است، جایی که شرکت های سوئدی در خط مقدم صادرات خود به جهان خارج هستند. آنا هالبرگ وزیر تجارت خارجی می‌گوید به همین دلیل است که این ابزار جدید بسیار مهم می‌باشد زیرا انتقال سبز در دراز مدت باعث تضمین تقویت صنعت بوده و به افزایش قدرت سوئد منتج می‌شود.

در حکمی‌که قبلاً از وزارت امور خارجه ارجاع شده، پیشنهاد شده است که آژانس اعتبار صادرات سوئد (EKN) مقام مسئول صدور ضمانت نامه اعتباری جدید شود. همانند سایر محصولات تضمینی، ضمانت مواد اولیه تحت سیاست پایدار EKN قرار می‌گیرد و از این رو EKN باید تضمین محیط زیست، استخراج سوخت های فسیلی، حقوق بشر و شرایط کار، مبارزه با فساد و فرار مالیاتی و ارتقاء و ترویج وام دهی پایدار به کشورهای فقیر را در نظر بگیرد. از آنجایی که ضمانت نامه اعتباری با واردات مواد خام مرتبط است، برخلاف سایر ضمانت های اعتبار صادراتی  آژانس اعتبار صادرات سوئد، مقررات جدیدی لازم است. پیشنهاد یک مقررات جدید در 25 مارس برای رایزنی ارائه شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما