معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

گسترش حفاری نفت و گاز در قطب شمال توسط نروژ

دولت نروژ اعلام کرد، مجوزهای جدیدی برای حفاری نفت و گاز در اقیانوس‌های خود، از جمله میدان‌های اکتشاف نشده قبلی در قطب شمال ارائه می‌کند.

ترجه اسلند[1] وزیر انرژی و نفت در بیانیه‌ای گفت: دسترسی به میدان‌های اکتشافی جدید و جذاب، در سیاست دولت برای توسعه بیشتر صنعت نفت بسیار حیاتی هستند. او افزود اکتشافات جدید برای تضمین اشتغال، ایجاد ارزش و تولید نقش بسیار مهمی دارند.

فعالان محیط زیست به شدت با حفاری نفت و گاز نروژ، به ویژه در اکوسیستم شکننده قطب شمال، مخالف هستند و استدلال می‌کنند که این حفاری به گرمایش جهانی کمک می‌کند، اما اکثریت گسترده  نمایندگان در پارلمان  معتقدند که اکتشافات ادامه خواهد داشت.

وزارت انرژی اعلام کرد که در 31 بلوک اکتشافی در دریای بارنتس قطب شمال[2] ، شرکت‌های نفتی می‌توانند فعالیت های  جدید آغاز کنند .

این بلوک ها در مجاورت مناطقی هستند که در گذشته حفاری شده اند و دارای زمین شناسی نسبتاً شناخته شده یا زیرساخت های موجود هستند که به شرکت ها اجازه می دهد تا اکتشافات جدید را به سرعت توسعه دهند.

نروژ دومین تولید کننده بزرگ نفت اروپا پس از روسیه است که روزانه حدود 4 میلیون بشکه معادل نفت تولید می‌کند و پیش بینی می‌شود تا سال 2024 تولید خود را حدود 9 درصد افزایش دهد.

مناطق از پیش تعریف شده به تدریج در طول سال ها گسترش یافته اند و اکنون بخش زیادی از زمین‌های باز شده برای تجارت نفت در نروژ، از جمله بخش های بزرگی از بخش نروژی دریای بارنتس را پوشش می دهند.

در سال گذشته، نروژ 53 مجوز را به 28 شرکت اعطا کرد که شرکت های  Equinor (EQNR.OL) ، Aker BP (AKRBP.OL) ، Lundin Energy (LUNE.ST)  و ni Vaar (VAR.OL)   بیشترین سهم را به خود  اختصاص دادند.

 

 منبع :

https://www.reuters.com/business/energy/norway-plans-expand-arctic-oil-gas-drilling-new-licensing-round-2022-03-17/

[1] Terje Aasland

[2] Arctic Barents Sea

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما