معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته چهارم فروردین ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش بدهی پاکستان در دوره حکومت عمران خان

طبق گزارش بانک مرکزی، بدهی دولت فدرال با افزایش 4.06 تریلیون روپیه ای به 42.76 تریلیون روپیه در طول هشت ماه اول (ژوئیه تا فوریه) سال مالی جاری رسید. این بدهی طی 10 سال گذشته 18.1 تریلیون روپیه بود. این افزایش عمدتا ناشی از وام های خارجی و به دلیل کاهش ارزش روپیه می‌باشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که کاهش ارزش روپیه130 میلیارد روپیه بدهی خارجی کشور را افزایش داده است. وام اخیر صندوق بین‌المللی پول، سپرده‌های کشورهای دوست و سایر ضمانت‌های دولتی در این بدهی لحاظ نشده است.

براساس آخرین گزارش منتشر شده بانک مرکزی، بدهی خارجی کشور در دوره حکومت حزب تحریک انصاف با افزایش 2.622 تریلیون روپیه ای از 12.434 تریلیون روپیه به 15.056 تریلیون روپیه رسید. هم چنین بدهی داخلی دولت با افزایش1440میلیارد روپیه ای از 26.265 تریلیون روپیه به 27.705 تریلیون در ماه‌های جولای تا فوریه2022 رسیده است. قبل از روی کار آمدن عمران خان در سال 2018، میزان بدهی داخلی 16.4 تریلیون روپیه بوده است.

تاثیر افزایش نرخ بهره بانکی بر صنعت خودرو در پاکستان

در سه ماهه آخر سال 2021 بانک مرکزی پاکستان قوانین مربوط به تامین مالی خرید خودرو را برای کاهش تقاضا در این صنعت، سخت تر نمود. این بانک با تعیین مبلغ سه میلیون روپیه برای وام خرید خودرو، حداقل پیش پرداخت را از 15 درصد به 30 درصد افزایش داد.

اکنون مونتاژکنندگان داخلی رزرو پیش فروش خودروها را متوقف نموده اند. آقای آصف رضوی مدیرعامل شرکت لکی موتورز گفت: این شرکت رزرو پیش فروش پیکانتو، اسپورتز و استونیک را به دلیل کاهش ارزش روپیه، عدم قطعیت زنجیره تامین جهانی برخی ابزارها و قطعات، افزایش نرخ بهره بانکی و نارضایتی مشتریان از افزایش قیمت ها را از تاریخ 4 آوریل 2022 متوقف کرده است.

افزایش نرخ بهره بانکی به میزان 12.25 درصد، سهم تامین مالی خودرو از طریق بانکی را از 35 الی40 درصد به 10 الی 15 درصد محدود می نماید. این در حالی است که طی چند ماه گذشته به دلیل تصمیمات بانک مرکزی برای محدود کردن تقاضای خودرو، منابع تامین مالی خودرو کاهش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما