معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اسفند 1400 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احداث کارخانه جدید تولید کفش در ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، یک شرکت خصوصی تولید کفش در تلاش برای افزایش صادرات محصولات خود در نظر دارد تا سال 2024 یک کارخانه جدید با قابلیت تولید چندین میلیون جفت کفش در سال افتتاح کند. برای اجرای پروژه جدید، این شرکت هفت هکتار زمین در ولایت ماری خریده است. این شرکت ترکمنی هم‌اکنون روزانه حدود 500 جفت کفش با چرم خام داخلی تولید می‌کند.

ساخت این کارخانه اوایل سال 2022 آغاز شده است و به تجهیزات خودکار برای تولید تمام قطعات کفش، از جمله کفی از مواد اولیه طبیعی مجهز می‌شود. با احداث این کارخانه 800 فرصت شغلی نیز ایجاد خواهد شد. لازم به ذکر است که افتتاح کارخانه جدید نه‌تنها حجم واردات کفش را کاهش می‌دهد، بلکه فرصت‌های صادراتی کشور را نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

این کارخانه به‌عنوان بخشی از برنامه ملی رئیس جمهور ترکمنستان برای توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور در سال‌های 2025-2019 ساخته می‌شود. کفش این تولیدکننده به کشورهای روسیه و ازبکستان و افغانستان صادر می‌شود. همچنین به‌تازگی شعبه این شرکت در منطقه دامادیدوسکی مسکو راه‌اندازی شده است. این شرکت قصد دارد در آینده تولید کفش را در این منطقه از پایتخت روسیه راه‌اندازی کند.

اختصاص بودجه برای پرورش اسب

اتحادیه دولتی «اسب ترکمن» برای نوسازی تأسیسات پرورش اسب و تجهیزات اصلاح نژاد و همچنین توسعه ورزش سوارکاری و بهبود معیشت پرورش‌دهندگان اسب بودجه دریافت خواهد کرد. این مصوبه را رئیس‌جمهور قربانقلی بردی محمدوف امضا کرده است.

آمادگی ترکمنستان برای سرشماری در سال 2022

درک و پیش‌بینی و مدیریت فرآیندهای جمعیتی برای تضمین توسعه پایدار کشورها در آینده ضروری است. تنها منبع معتبر داده‌ها در مورد اندازه و توزیع مکانی جمعیت و ویژگی‌های آن سرشماری است. در همین راستا، ترکمنستان در حال آماده‌شدن برای سرشماری نفوس و مسکن در سال 2022 مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و برای این منظور، کار برای بهبود روش‌های تجزیه و تحلیل آماری و استفاده از داده‌های جمعیتی و بررسی تجربیات جهانی را آغاز کرده است.

شریک اصلی ترکمنستان در این زمینه، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) است. در برنامه کاری دوجانبه سال 2022 اقدامات هدفمند از جمله آموزش پرسنل، خرید تجهیزات سرشماری، اطلاع‌رسانی به مردم و نظارت بر کار میدانی جمع‌آوری داده‌ها  پیش‌بینی شده است. صندوق جمعیت ملل متحد با بهبود ظرفیت سازمانی در زمینه تحلیل و پیش‌بینی جمعیت‌شناختی و پردازش داده‌ها بر اساس روش‌های مدرن و فناوری‌های دیجیتال، از کمیته دولتی آمار ترکمنستان پشتیبانی فنی می‌کند. در این میان، به جمع‌آوری و پردازش داده‌های اهداف توسعه پایدار در حوزه برابری جنسیتی و بهداشت باروری و مسائل جوانان توجه ویژه شده است.

علاوه بر کمیته آمار دولتی، بخش‌های دیگری نیز در سازماندهی این رویداد بزرگ مشارکت دارند که عبارت‌اند از وزارت بهداشت و صنایع پزشکی، وزارت آموزش، وزارت دادگستری، اداره مهاجرت، آکادمی خدمات دولتی وابسته به ریاست جمهوری ترکمنستان، اداره ثبت احوال، رادیو و تلویزیون دولتی و رسانه‌های گروهی.

به گفته UNFPA، یکی از نتایج مورد انتظار این فعالیت مشترک، به‌کارگیری سامانه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل و استفاده از داده‌های تفکیکی در وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاه‌های دولتی ترکمنستان برای تدوین برنامه‌های دولتی با محوریت توسعه انسانی و برابری جنسیتی و با در نظر گرفتن اولویت‌های سیاست دولت و اهداف برنامه توسعه پایدار خواهد بود.

برای تأمین تجهیزات سرشماری نفوس، خرید موارد زیر پیش‌بینی شده است: سرور برای بارگیری و ذخیره داده‌ها، نرم‌افزار و سامانه اطلاعاتی و ارتباطی مرتبط برای ادارات کمیته آمار کشور در مرکز و نواحی، فلش برای جمع‌آوری داده‌ها، لوازم مصرفی مورد نیاز (کارتریج چاپگر، کاغذ، خودکار، مداد و غیره) و همچنین تجهیزات حفاظت فردی برای پرسنل. گفتنی است به‌منظور اطلاع‌رسانی در مورد اهداف سرشماری، برنامه اطلاع‌رسانی همگانی نیز تدارک دیده شده که شامل محصولات چاپی و ویدیویی، تبلیغ در تلویزیون، رادیو، رسانه‌های گروهی، فضای مجازی و تبلیغات محیطی است.

کسب مجوز صادرات گوجه به روسیه توسط سه شرکت ترکمن

به گزارش وب‌گاه سازمان نظارت بر کشاورزی روسیه، به سه شرکت ترکمن مجوز صادرات گوجه‌فرنگی به روسیه داده شده است. دو شرکت در ولایت آخال و یک شرکت در داش‌آغوز به روسیه گوجه‌فرنگی صادر خواهند کرد. این تصمیم بر اساس نتایج پایش بهداشت گیاهی شرکت‌های کشت گوجه‌فرنگی ترکمنستان گرفته شده است.

لازم به ذکر است که پیش از این، سازمان نظارت بر کشاورزی روسیه محدودیت‌هایی بر واردات گوجه‌فرنگی و فلفل به دلایل بهداشت گیاهی از برخی کشورهای مشترک‌المنافع اعمال کرده بود. از دسامبر 2021 تا مارس 2022، 88 شرکت ترکمن مجوز صادرات گوجه‌فرنگی و فلفل را دریافت کرده‌اند.

ترکمنستان در سال 2021 رتبه چهارم را در میان صادرکنندگان گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به روسیه کسب کرد. در هشت ماه اول سال 2021، ترکمنستان 32 هزار تن گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به روسیه صادر کرد که تقریباً دو برابر (92٪) بیشتر از سال 2020 است.

حمایت USAID از توسعه بورس اوراق بهادار عشق‌آباد

به گزارش Trend به نقل از تامی‌ پالچیکوف، کارشناس روابط عمومی آژانس توسعه‌ بین‌المللی ایالات متحده آمریکا (USAID)، این آژانس از دولت ترکمنستان در توسعه بورس اوراق بهادار عشق‌آباد حمایت می‌کند. این آژانس فعالیت‌های بورس اوراق بهادار عشق‌آباد را تجزیه و تحلیل فنی کرده و قرار است بستری را فراهم کند تا از آموزش و تحقیقات لازم برای بهبود فعالیت آن پشتیبانی کند. با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل، مقرر شده است استانداردهای بین‌المللی در چهارچوب اسناد حقوقی و قانونی ملی اعمال شود و مشارکت مدیریت بورس اوراق بهادار عشق‌آباد در انجمن‌های بین‌المللی مرتبط با بازارهای اوراق بهادار ارتقا یابد.

آژانس USAID در اکتبر 2021 با مشارکت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، سمیناری برخط با موضوع حمایت از توسعه بورس اوراق بهادار عشق‌آباد و جذب سرمایه به اقتصاد ترکمنستان برگزار کرد. نشریه اورینت، پیش از این، ملاقات‌های مقامات بلندپایه وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان و بورس عشق‌آباد با نمایندگان تعدادی از بورس‌های خارجی را پوشش خبری داده بود.

آغاز مرحله دوم ساخت خط انتقال برق بین ولایت‌های بالکان و داش‌آغوز

به گزارش نشریه «ترکمنستان، عصر طلایی»، مرحله دوم ساخت خط انتقال برق بین ولایت بالکان و داش‌آغوز آغاز شده است. طول این خط انتقال برق بیش از 560 کیلومتر است و 1446 دکل در این مسیر ساخته خواهد شد.

کار ساخت خط انتقال برق آخال-بالکان-داش‌آغوز در ژوییه 2020 آغاز شد و در اکتبر 2021 مرحله اول خط انتقال برق بین ولایت‌های آخال و بالکان به طول 421 کیلومتر به بهره‌برداری رسید. قرار است ساخت خط انتقال برق در مسیر آخال - بالکان - داش‌آغوز در سال 2023 تکمیل شود.

استخراج بیش از 12 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی

به گزارش نشریه اینترنتی صنعت نفت و گاز ترکمنستان، کنسرن ترکمن‌گاز در سال 2021 موفق شده 12.4 میلیارد متر مکعب گاز استخراج کند که 34 درصد بیش از مقدار برنامه‌ریزی‌شده است. همچنین پالایشگاه سیدی بیش از 47.3 هزار تن میعانات گازی تولید کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، در حال حاضر متخصصان شرکت دولتی «زمین‌شناسی ترکمن» اقدام به حفاری چاه‌های اکتشافی به عمق 3200 متر در منطقه Demirgazyk Derwüş کرده‌اند. به گفته کارشناسان، ذخایر گاز این منطقه بالغ بر 30 میلیارد متر مکعب است. همچنین حفاری دو حلقه چاه به عمق 4000 متر در میدان گازی مالای به‌زودی آغاز خواهد شد.

حجم ذخایر گاز ترکمنستان به لطف میادین گازی تازه‌کشف‌شده به 126 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما