معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

برآورد خسارت 41 میلیارد یورویی صنایع ایتالیا در اثر جنگ اوکراین

هشدار رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا: ما در معرض یک رکود فنی قرار گرفته ایم، جنگ بین روسیه و اکراین برای ایتالیا 41 میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت.

رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا که یرامون وضعیت اقتصاد و صنایع کشور در اجلاس اقتصادی آمبروزتتی در مقابل نمایندگان صنایع و کارآفرینان ایتالیا سخن می‌گفت ، اظهار داشت ایتایا در معرض رکود فنی اقتصاد قرار گرفته و «اکنون زمان اتخاذ تدابیر ساختاری و مناسب فرا رسیده است». وی افزود: دولت باید این تصور و این باور که  بحران روسیه و اوکراین تاچند هفته آینده پایان خواهد یافت و ما به دوران قبل از کووید باز خواهیم گشت را کنار بگذارد. آمار و ارقام نگران کننده هستند و مصداق هشدارهایی هستند که مرتباً کنفدراسیون صنایع قبلا داده بود. سناریوی امروز نمایانگر رشد اقتصاد کشور در پایان سال 2022 به میزان کمتر از %2 می‌باشد (%1.9) و نه چهار درصدی که در ابتدای سال انتظار آن می رفت و این بدین معناست که اقتصاد ایتالیا طی سه ماهه اول و دوم امسال عملاً در رکود فنی قرار خواهد گرفت.

بنومی در بخش دیگری از سخنان خود در انتقاد به تصمیمات دولت برای کنترل روند افزایشی بهای انرژی گفت: اقداماتی که دولت تاکنون در این زمینه انجام داده است کافی نیست. برای مقابله با گرانی انرژی پاسخ سریع و ساختاری که ما انتظار آن را داریم، در واقع همان پیشنهادی است که چند هفته است ارائه نموده ایم یعنی قرار دادن سقف قیمت برای گاز. وی افزود ما در این مرحله خواستار عملیاتی شفاف هستیم. همه می دانیم که به نهاد مسئول انرژی در ایتالیا (Arera) این فرصت داده شده تا قرار دادها را بررسی نماید و معلوم شد که فضای کافی برای بازبینی قیمت ها وجود دارد؛ بنابر این ما معتقدیم اگر در سطح اروپا تمایلی برای قرار دادن سقف قیمت انرژی وجود نداشته باشد، می‌توان و باید در ایتالیا این کار انجام گیرد.

رئیس کنفدراسیون صنایع ایتالیا گفت باید تلاش کنیم اروپا را متوجه شرایط حساس بوجود آمده نماییم چرا که بخش های مختلفی از صنایع را در معرض ریسک بزرگی قرار داده است. طرح اتحادیه اروپا در رابطه با احیای اقتصاد کشورها (PNRR) در زمانی تدوین شد که هیچ یک از عناصر بر هم زننده امنیت انرژی که امروز شاهد آن هستیم، وجود نداشته است.

بنومی ادامه داد: ما نیاز به اصلاحات رقابتی داریم. ما باید اصلاحاتی را انجام دهیم که کشور ایتالیا سی سال منتظر آن است. اصلاحاتی که موجب رقابتی شدن کشور خواهد شد، ولی هرگز انجام نشده است. وی گفت کشور اکنون به جای ایجاد پیست دوچرخه سواری بیشتر به تاسیسات تبدیل گاز ال ان جی (Rigassificazione) نیاز دار که موجب تسکین هزینه گاز برای شرکت ها و خانواده‌ها خواهد شد. نامبرده در پایان با استناد به گزارش دفتر مطالعات اتحادیه شرکت های صنعتی ایتالیا گفت: تبعات ناشی از جنگ بین اوکراین و روسیه موجب خواهد شد تا سطح تولید ناخالص کشور در سال جاری (سال 2022) به میزان %2 کاهش پیدا کند. این درصد برابر است با از دست رفتن 41 میلیارد یورو از تولیدات ناخالص کشور .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما