معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۸

اخبار اقتصادی افغانستان - مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در نیمه اول فروردین ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

۶۰ میلیارد افغانی هزینه اجرای پروژه کانال قوش‌تیپه

مقام‌های طالبان در مراسم افتتاح پروژه کانال قوش‌تیپه در استان بلخ اعلام کردند که ساخت این کانال به طول بیش از ۲۸۰ کیلومتر، ۶۰ میلیارد افغانی هزینه دارد که از درآمد ملی پرداخت می‌شود. این پروژه قرار است در سه مرحله و در مدت شش سال به بهره‌برداری برسد. مسوولان شرکت توسعه ملی، اجراکننده این پروژه نیز می‌گویند که این کانال ۳ میلیون جریب زمین را در استان‌های بلخ، جوزجان و فاریاب آبیاری می‌کند و زمینه کار۲۵۰ هزار نفر را فراهم می‌سازد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.af/60-billion-afghanis-cost-to-implement-the-ghoshtpeh-canal-project/

برگزاری نمایشگاه وسایل کشاورزی و صنعتی در قندوز  

مسئولان محلی طالبان در قندوز از برگزاری نمایشگاه یک روزه وسایل کشاورزی و صنعتی به مناسبت روز دهقان در این استان خبر می دهند. مطیع الله روحانی؛ رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندوز هدف از برگزاری این نمایشگاه را تشویق کشاورزان و صنعتکاران و بهبود وضعیت اقتصادی آنان عنوان کرد. وی افزود که در این نمایشگاه کشاورزان و صنعتکاران، وسایل مورد ضرورت این دو بخش را به نمایش گذاشته اند. به گفته روحانی، کشاورزان و صنعتکاران، ماشین‌آلات کشاورزی خود را مانند مانور از میان مردم عبور داده و به شرکت‌کنندگان و بینندگان به نمایش گذاشتند.(خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/259789/نمایشگاه-وسایل-کشاورزی-و-صنعتی-در-قندوز-برگزار-شد

 سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری افغان‌ها در امارات متحده 

نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که سرمایه گذاران افغان تنها در امارات متحده عربی بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند. آقای عزیزی در مراسم افتتاح کانال آبی قوش‌تیپه در استان بلخ گفت:" امروز هیچ عذری برای عدم سرمایه گذاری در افغانستان وجود ندارد و سرمایه گذاران افغان باید در کشور خود سرمایه گذاری کنند". به گفته عزیزی تنها یک معدن آهن افغانستان 180 میلیارد تُن آهن دارد و طی 7 ماه گذشته ده‌ها شرکت جهت استخراج آن به ما مراجعه کرده اند. این درحالی است که با تحولات اخیر در افغانستان اکثر سرمایه گذاران به دلیل آنچه عدم مصونیت سرمایه‌های خود در این کشور گفته می‌شود؛ دارایی خود را به خارج از کشور انتقال داده اند که باعث افزایش چالش‌های اقتصادی،فقر و بیکاری شده است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/149239/

کاهش ۸۰ درصدی رونق صنعت چرم‌سازی در شمال 

سابقه دارترین بازرگانان پیشه چرم‌سازی در کشور می‌گویند که رونق صنایع دستی چرم سازی در افغانستان نسبت به سال های گذشته ۸۰ درصد کاهش یافته است. بیش از ۸۰ درصد مردم کشور مشغول دام‌داری و کشاورزی هستند و از همین طریق مایحتاج زندگی روزمره خود را تامین می‌کنند. ازدیاد چرم، پلاستیک تکه و پارچه خرجی بازار چرم خالص و طبیعی کشور را زیر پوشش خود قرار داده است. سال های گذشته ۱۱ نمایندگی چرم فروشی افغانستانی در شهر کابل فعالیت داشت؛ اما فعلا به یک مرکز کاهش یافته که ۱۰ درصد هم فروش ندارد. از سوی دیگر از مجموع 25 کارخانه چرم سازی که روزانه بیش از ۳۰۰ تخته چرم تولید می‌کرد؛ در حال حاضر ماهانه 100 عدد پوست نمی‌خرند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/259771/کاهش-۸۰-درصدی-رونق-صنعت-چرم-گری-در-شمال

پایان دو روزه نمایشگاه صنایع‌ دستی زنان در بلخ

نمایشگاه صنایع‌ دستی زنان بازرگان پنج استان شمال کشور از سوی دبیر کل برنامه توسعه سازمان ملل متحد به مدت دو روز در بلخ راه‌اندازی شده بود. این نمایشگاه روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، در بلخ به پایان رسید. مردان اجازه بازدید از این نمایشگاه را نداشتند. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.af/end-of-a-two-day-exhibition-of-womens-handicrafts-in-balkh-men-were-not-allowed-to-attend/

آغاز به کار ساخت خط آهن ازبکستان به افغانستان و پاکستان 

«محمد احسان » مسئول سرمایه گذاری پروژه خط آهن ازبکستان، افغانستان و پاکستان در «ترمذ» اظهار داشت که این خط آهن کوتاه ترین راهی است تا آسیای مرکزی را از مسیر افغانستان به بندرهای «گوادر» و «قسیم» وصل کند. این پروژه که 5 میلیارد دلار هزینه دارد از طریق ترمز به مزار شریف سپس کابل و در نهایت تا پیشاور امتداد می‌یابد.  پیش از این توافق سه جانبه میان ازبکستان، افغانستان و پاکستان، برای آغاز کار عملی این پروژه در تاشکند صورت گرفته بود. ازبکستان، همراه با افغانستان، قزاقستان، پاکستان و روسیه، پیشتر بحث در مورد این پروژه را آغاز کرده بود. در دسامبر 2018 و مارس 2019، یک نشست پنج جانبه از روسای ادارات راه آهن در تاشکند برگزار شد که طی آن تصمیم به ایجاد یک گروه کاری در زمینه اجرای آن اتخاذ شد. کارشناسان اعلام کردند که این کریدور آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به پاکستان از طریق کوتاه ترین مسیر متصل می‌کند و همچنین فرصتی برای کشورهای جنوب آسیا برای ورود به بازارهای کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپا فراهم می‌کند .همچنین، همراه با کریدور ازبکستان-قرقیزستان-چین، جاده مزارشریف-کابل-پیشاور، مساله استراتژیک چهار کریدور اصلی در چین، کشورهای مستقل مشترک المنافع، اروپا و جنوب آسیا را حل خواهد کرد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/01/10/2688542/آغاز-به-کار-ساخت-خط-آهن-ازبکستان-به-افغانستان-و-پاکستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما