معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

گندم هند در بازار جهانی

هند دومین تولید کننده بزرگ گندم پس از چین در جهان است و پتانسیل ارائه 12 میلیون تن به بازار جهانی در سال 2022-23 را دارد که یک رکورد تاریخی است. در شرایطی که عرضه گندم تولیدکنندگانی مانند روسیه و اوکراین محدود شده است، عرضه گندم هند به بازارهای جهانی می‌تواند متعادل کننده بازار باشد.

به گزارش بلومبرگ، در دنیایی که مردم بیش از هر زمان دیگری نگران کمبود مواد غذایی و افزایش تورم هستند، انبارهای هند مملو از غلات است و کشاورزان در این کشور خود را برای یک سال رکورددار دیگر آماده می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از تاجران و تحلیلگران، این کشور پس از چین بزرگترین تولیدکننده گندم در جهان است و پتانسیل ارائه 12 میلیون تن به بازار جهانی در سال 23-2022 را دارد که یک رکورد تاریخی است. برای مقایسه، طبق داده‌های وزارت کشاورزی هند، تحویل گندم در سال های 2022 - 2021 معادل 8.5 میلیون تن بوده است.

قیمت کالاهای کشاورزی پیش از حمله روسیه به اوکراین در حال افزایش بود، زیرا خشکسالی باعث کاهش برداشت در جهان و افزایش تقاضا شد و قیمت جهانی مواد غذایی را به بالاترین سطح خود در تاریخ رساند. جنگ اوضاع را بدتر کرد زیرا عرضه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان را متوقف کرد و بیش از یک چهارم ذخایر گندم جهان را کاهش داد.

ویجی آیینگار، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت بین المللی آگروکورپ مستقر در سنگاپور که سالانه حدود 12 میلیون تن غلات تجارت می‌کند، گفت: "صادرات گندم هند به بازار در شرایط کمبود عرضه به جهان کمک می‌کند."

این عرضه همچنین می‌تواند موجب محدود شدن رشد قیمت های جهانی شود. اگر هند مقادیر زیادی گندم صادر نمی‌کرد، احتمالاً قیمت ها حتی بیشتر می‌شد.

قیمت گندم در شیکاگو در این ماه پس از حمله به روسیه از حدود 5.50 دلار در پنج سال گذشته قبل از حمله به بالاترین سطح تاریخی 13.635 دلار در هر بوشل (حدود 27 کیلوگرم) رسید.

عرضه کم و افزایش قیمت غلات از کشورهای عمده صادرکننده، گندم هند را برای اولین بار در سال‌های اخیر رقابتی کرده است. هند با رشد ذخایر پس از پنج رکورد برداشت متوالی، مازاد زیادی برای صادرات دارد. این برای واردکنندگان در شمال آفریقا و خاورمیانه بسیار مهم خواهد بود.

در حالی که هند تمایل دارد گندم را عمدتاً به کشورهای همسایه مانند بنگلادش و برخی بازارهای خاورمیانه عرضه کند، صادرکنندگان احتمالاً اکنون می‌توانند خریدارانی را در آفریقا و سایر بخش‌های خاورمیانه پیدا کنند.

آینگار که بیش از سه دهه است در زمینه تجارت مواد خام فعالیت داشته است، می‌گوید: «در حال حاضر تقریباً هر بازاری باید گندم هند را به ویژه در آسیا، آفریقا و خاورمیانه در نظر بگیرد. ما قبلاً چنین تقاضای دیوانه واری برای گندم هندی را در بازار جهانی ندیده بودیم.»

وزارت بازرگانی هند در ماه جاری اعلام کرد هند در آخرین مراحل مذاکرات برای عرضه گندم به مصر، بزرگترین خریدار جهان، است و همچنین در حال مذاکره با کشورهایی مانند چین، ترکیه، بوسنی، سودان، نیجریه و ایران می‌باشد. آمارهای دولتی نشان می دهد که صادرات گندم هند در ده ماه منتهی به پایان ژانویه به طور سالانه چهار برابر شده و به حدود 6 میلیون تن رسیده است.

طبق گزارش Food Corp، انبارهای دولتی هند تا اوایل ماه مارس بیش از 23 میلیون تن گندم ذخیره می‌کنند که تقریباً سه برابر میزان مورد نیاز دولت هند در این زمان از سال است.

 

منبع:

https://www.economic.bg/bg/a/view/indijskata-pshenica-otnovo-stava-konkurentna-na-pazara

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما