معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

برنامه دولت هند برای افزایش صادرات گندم

یکی از پیامدهای جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه، کاهش صادرات گندم منطقه دریای سیاه بود که حدود یک چهارم کل گندم مورد نیاز بازار جهانی را تامین می‌کرد. عدم عرضه گندم روسیه، مشکلات لجستیکی ناشی از تحریمها و افزایش تقاضا، موجب صعود قیمت این محصول و افزایش 40 درصدی آن نسبت به سال قبل شده است. این موضوع در ابتدا فرصتی را پیش روی هند قرار داد تا با گندم تولیدی کشورش، در قامت منبع ذخیره غذایی جهان خود نمایی کند، اما گرمای بی سابقه و خشکسالی، موجب بر هم خوردن معادلات و محاسبات دولت هند شده است.

گندم هند در بازار جهانی

هند دومین تولید کننده بزرگ گندم پس از چین در جهان است و پتانسیل ارائه 12 میلیون تن به بازار جهانی در سال 2022-23 را دارد که یک رکورد تاریخی است. در شرایطی که عرضه گندم تولیدکنندگانی مانند روسیه و اوکراین محدود شده است، عرضه گندم هند به بازارهای جهانی می‌تواند متعادل کننده بازار باشد.

ظرفیت تولید و صادرات گندم در هند

هند از جمله تولید کنندگان بزرگ غلات در جهان است که تولید آن در سال گذشته میلادی از مرز 308 میلیون تن نیز فراتر رفت. از این مقدار حدود 122 میلیون تن تنها مربوط به تولید گندم است. هرچند سطح زیرکشت امسال اندکی کاهش داشت اما ذخایر گندم دولتی در ابتدای سال 2022 حدود 36 میلیون تن اعلام شد که بسیار بالاتر از سطح متوسط و استاندارد آن، یعنی 21 میلیون تن است.