تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد هند؛ با تمرکز بر صنعت کشتیرانی
رسانههای هند به تازگی همراه با بیان اخبار و گزارش های متعددی در خصوص بحران روسیه و اکراین، به ابعاد و اثرات اقتصادی این بحران به ویژه بر هند پرداخته اند. در همین رابطه گزارش تاثیر بحران روسیه و اوکراین بر اقتصاد هند با تمرکز بر صنعت کشتیرانی، به شرح ذیل ارائه میگردد:
بعد از شروع بحران بین روسیه و اوکراین صنعت حمل و نقل در منطقه شرق اروپا اعم از زمینی (جاده ای و ریلی)، هوایی و دریایی به ویژه در دریای سیاه، به مخاطره جدی افتاد. با اینحال کارشناسان صنعت حمل و نقل معتقدند شرکت های کشتیرانی هند چندان تحت تاثیر بحران اخیر واقع نخواهند شد. عمده تجارت هند با روسیه از مسیر شرقی و دریایی میباشد از جمله خط کشتیرانی بین بندر ولادی وستوک روسیه و بندر چنای در هند. واردات نفت، ذغال سنگ و ... هند از روسیه نیز از همین مسیر تامین میشود. واردات هند از اوکراین نیز عمدتا به وسیله کشتیهای غیر هندی از مسیر دریای سیاه تامین میگردید و لذا مشکلات کشتیرانی در دریای سیاه چندان گریبانگیر خطوط کشتیرانی هندی نخواهد شد.
البته تاثیر بحران مزبور بر زمینههای تجاری با روسیه و اوکراین اعم از تجارت دو جانبه، نرخ بیمه و سرویس خدماتی خدمه کشتیها اعم از دریانوردان روسی و هندی را نمیتوان نادیده گرفت. تعدادی از شرکت های کشتیرانی هندی وابسته به خدمات فنی و مهندسی شرکت های روسی هستند و مهندسان روس نیز در این قبیل شرکت ها مشغول به کار میباشند. همچنین وابستگی به قطعات و ماشین آلات ساخت روسیه نیز از دیگر موارد توجه شرکت های کشتیرانی هندی است.
تحریم های کشورهای غربی به خصوص تحریم سوئیفت هم در کنار هزینه بیمه نامههای بار و خدمه کشتیها و هزینههای مترتب بر ترانزیت کالا با روسیه را نیز نبایستی از نظر دور داشت.
آقای نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و بزرگراههای هند نیز اخیرا در میزگردی مجازی با تجار تایید کرد که نگرانی عمده فعلی صادر کنندگان از دسترسی به کانتینرها میباشد تا بعد از پذیرش سفارشات کالاها به موقع به مقصد برسند. بنابر برخی گزارش ها و آمارها، بحران روسیه و اوکراین سبب شده است که هزینههای حمل و نقل در سراسر جهان نسبت به مدت مشابه 30 درصد افزایش یابد.
شایان ذکر است هند با سواحل بسیار زیاد و طولانی خود (خط ساحلی و حاشیه سواحل) و اقتصاد دریایی و همچنین اقتصاد آبی موقعیت ویژه ای در آسیا و جهان داراست. اتباع هندی شاغل و مقیم نیز در سراسر جهان و کشورهای مختلف به نوعی چه در اقتصاد دریایی و چه در حرفه دریانوردی مرتبط میباشند و از این حیث کمک های مالی و فنی موثر و قابل توجهی به اقتصاد و صنعت حمل و نقل دریایی سرزمین مادری خود می نمایند.
شرکت های کشتیرانی هند در حال حاضر و بعد از شروع بحران روسیه و اوکراین مشغول بررسی روش های مبادلات تجاری دریایی مرسوم (به طورعام FOB,CIF, CFR) با شرکای روسی و یا اپراتورهای ترابری هستند و برای محفوظ ماندن کشتیهای خود تمایل دارند قراردادهای منعقده را با روش CFR انجام دهند که کلیه مسوولیت ها بر عهده فروشنده کالا و تحویل در مقصد است تا از این طریق شناورهای هندی کمتر در معرض خطر و تهدیدات جنگی و حتی تحریمی قرار گیرند.
برای تامین ذغال سنگ، ادامه وضعیت کنونی و ریسک ناشی از مبادله با شرکت های روسی ممکن است هند را از هم اینک به جایگزینهای دیگری از جمله واردات از استرالیا و یا اندونزی به جای روسیه سوق دهد.
جهت بررسی بیشتر به وبسایت های ذیل مراجعه نمایید:
https://timesofindia.indiatimes.com/india/21-indian-sailors-stranded-amid-black-sea-blockade/articleshow/90002648.cms
https://www.businesstoday.in/latest/economy/story/ukraine-invasion-indian-shipping-companies-to-be-left-largely-unaffected-324820-2022-03-04
https://www.businesstoday.in/latest/economy/story/ukraine-crisis-indian-exporters-sitting-on-large-orders-says-gadkari-325758-2022-03-12