معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۸

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در بهمن ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

 جمهوری دومینیکن:

افزایش سرمایه‌گذاری‌ در بخش های مهم اقتصادی در جمهوری دومینیکن

 امسال شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون دلاری را برای گسترش فعالیت‌های خود در دومینیکن اعلام کرده‌اند که نشان‌دهنده اعتماد آنها به پتانسیل توسعه کشور می‌باشد. سرمایه‌گذاری‌های اصلی در حوزه‌های فناوری متمرکز می‌شوند مانند سرمایه گذاری شرکت های مخابراتی «کلارو» و «التیس» برای استقرار شبکه‌های فناوری 5Gو فیبر نوری. از سوی دیگر گروه SID (جامعه صنعتی دومینیکن) 150 میلیون دلار برای تقویت و گسترش شرکت های خود سرمایه گذاری خواهد نمود. گروه «پونتا کانا» فصد دارد  280 میلیون دلار برای ساخت یک مرکز لجستیک هوایی، دریایی، زمینی و یک پارک صنعتی در منطقه آزاد سرمایه گذاری کند. از سوی دیگر شرکت توسعه جهانگردی «Ocean Club Group» و هتل های زنجیره ای «Marriott International  » نیز 350 میلیون دلار در ساخت چهار هتل بزرگ در شهر پورتو پلاتا هزینه خواهند کرد.

درگیری میان اوکراین و روسیه بر توسعه اقتصادی دومینیکن تاثیر می‌گذارد

روسیه و اوکراین از جمله 10 کشوری هستند که در طول سال 2021 تعداد بیشترین توریست ها به جمهوری دومینیکن اعزام کرده اند. سال گذشته 85 هزار و 912 توریست (44 هزار و 628 نفر بیشتر از سال قبل) از اوکراین و 183 هزار و 700 توریست (108 هزار و 203 نفر بیشتر از سال 2021) از روسیه وارد دومینیکن شده اند. با توجه به داده‌های فوق مقامات جمهوری دومینیکن متعقدند که بحران بین روسیه در اوکراین می‌تواند بر بخش جهانگردی دومینیکن تأثیر بگذارد. از سوی دیگر قیمت نفت بلافاصله افزایش یافته است و ذخایر نفت در جمهوری دومینیکن تنها برای یک دوره بین 30 تا 45 روز کفایت می‌کند. اقتصاددانان معتقدند که با در نظر گرفتن افزایش قیمت نفت، دولت دومینیکن باید بودجه یارانه سوخت را افزایش دهد. علاوه بر این، قیمت بسیاری از محصولات دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

دومینیکن ساخت دیوار در مزر با هائیتی را آغاز کرد

آقای لوئیس ابیندر، رئیس جمهور دومینیکن یک سال پس از وعده خود ، اولین مرحله ساخت دیوار مرزی "هوشمند" میان  جمهوری دومینیکن و هائیتی را افتتاح کرد که دارای حصار فیزیکی به طول 160 کیلومتر خواهد بود. مرحله اول این پروژه دارای 54 کیلومتر حصار فیزیکی با 19 برج مراقبت، 10 دروازه دسترسی با 54 مسیر برای گشت زنی خواهد بود و در مدت حدود 9 ماه با سرمایه گذاری 1.75 میلیارد پزو (310 میلیون دلار) ساخته می‌شود. روز گذشته آقای ابینادر در مراسم افتتاح این دیوار مرزی  گفت: «این حصاری است که به نفع هر دو کشور خواهد بود، زیرا امکان کنترل تجارت دوجانبه، تنظیم جریان‌های مهاجرتی برای مبارزه با مافیاهای قاچاق انسان، مقابله با قاچاق مواد مخدر و فروش غیرقانونی اسلحه را فراهم می‌کند. 

تولید ناخالص داخلی واقعی جمهوری دومینیکن 12.3 درصد رشد کرد

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه فعالیت های اقتصادی در ماه دسامبر و در پایان سال 2021، تولید ناخالص داخلی واقعی جمهوری دومینیکن 12.3 درصد نسبت به سال 2020 رشد کرده است. بخش هایی که رشد بیشتری را در سال 2021 (در مقایسه با سال 2020) تجربه کرده اند هتل ها، کافه‌ها و رستوران‌ها (39.5٪)، بخش ساخت و ساز (23.4%)، تولید در منطقه آزاد (20.3%)، حمل و نقل و انبار و ذخیره سازی (12.9٪)؛ تجارت (12.9%)، تولید محلی (10.6%)؛ سایر فعالیت های خدماتی (6.4%)؛ و انرژی و آب (6.0%) بوده اند.

10 شرکت جدید در مناطق آزاد دومینیکن مستقر خواهند شد

هیات مدیره شورای ملی مناطق آزاد صادراتی (CNZFE) در اولین جلسه خود در سال 2022 استقرار ده شرکت جدید در مناطق آزاد را با سرمایه گذاری 22 میلیون و 673 هزار و 737.82 دلار آمریکایی تایید نمود که 1296 شغل مستقیم را ایجاد خواهند کرد. از جمله فعالیت های این شرکت ها جدید که در مناطق آزاد دومینیکن مستقر خواهند شد می‌توان به خدمات تماس (Call Centers)، بازیافت، فرآوری تنباکو، تولید پارچه و خدمات انبارداری اشاره کرد.

جامائیکا

سرمایه گذاران ترینیداد و توباگو علاقه مند به سرمایه گذاری در جامائیکا هستند

مدیران بانک «First Citizens» مستقر در ترینیداد و توباگو وارد جامائیکا شدند و با اعضای دولت از جمله آقای اندرو هولنس، نخست وزیر؛ آقای ائوبین هیل وزیر سرمایه گذاری و آقای دکتر نایجل کلارک وزیر دارایی ملاقات کردند. یکی از شرکت کنندگان در این جلسات به «جامائیکا آبزرور» گفت که گفتگوها " با هدف کشف فرصت ها بودند و طرفین درباره افرادی در ترینیداد صحبت کردند  که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در جامائیکا هستند."

وزیر حمل و نقل و معدن جامائیکا از قصد JBM  به احداث یک پارک صنعتی استقبال نمود

«جامائیکا بوکسیت ماینینگ لیمیتد» (JBM) یک شرکت دولتی که در حوزه تولید سنگ آلومینیوم «بوکسیت» فعالیت می‌کند یک «پارک تجاری و صنعتی» در لیدفورد( منطقه سنت آن در شمال جامائیکا) احداث خواهد کرد.  خانم آدلی شاو، وزیر حمل و نقل و معدن جامائیکا در این خصوص گفت که پروژه مزبور که راه اندازی آن برای سال جاری برنامه ریزی شده فضای عملیاتی را برای شرکت های پیمانکاری فرعی و تولیدی، فروشگاه‌های خرده فروشی و انبارهای کوچک و بزرگ فراهم خواهد کرد. «جامائیکا بوکسیت ماینینگ» به نمایندگی از دولت جامائیکا دارای 51 درصد سهام در تولید بوکسیت در کشور است. خانم شاو همچنین طی بازدید از شرکت معدنی «لیدفورد» در منطقه «سنت آن» که سنگ آهک را استخراج و پردازش می‌کند گفت: "سنگ آهک می‌تواند برای جامائیکا درآمد ایجاد کند و تجارت آن را ترویج خواهیم کرد". جامائیکا دارنده یکی از بزرگترین معادن (شاید بزرگترین) سنگ آهک در کل منطقه است .

تمایل دولت جامائیکا برای واردات فنآوری بمنظور افزایش تولید محصولات کشاورزی

دولت جامائیکا می خواهد از طریق ورود فناوری بیشتر در زمینه کشاورزی تولید مواد غذایی خود را افزایش دهد. خانم دایان ادواردز، رئیس شرکت جامائیکا برای ارتقای فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری «Jampro» اخیرا طی یک وبینار مجازی با موضوع "تجارت کشاورزی مبتنی بر فناوری" گفت: "منطقه کارائیب یکی از ناامن ترین منطقه جهان از نظر امنیت غذایی است و جامائیکا به تنهایی 1 میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد. با توجه به حجم زمین کشاورزی که داریم ( بیش از 400 هزار جریب) که استفاده نمی‌کنیم یا از پتانسیل آن کاملا استفاده نمی‌کنیم واقعاً این کمبود ها دیوانه کننده است. بنابراین با استفاده بیشتر از فناوری در کشاورزی می‌توانیم واقعاً کشاورزی را متحول کنیم". وی همچنین توضیح داد که اگر جامائیکا بتواند در واردات صرفه جویی کرده و مواد غذایی خود را در یک محیط کنترل شده تولید نماید حتی قادر به صادرات مواد غذایی نیز خواهد بود. وی در همین راستا تاکید کرد که هم اکنون در کشور پروژه‌های کشاورزی مختلف با همکاری کشورهایی مانند هلند، رژیم ( جعلی ) صهیونیستی و اسپانیا وجود دارد که از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند. وی از سوی دیگر گفت: «دولت قصد دارد یک پروژه ایجاد سردخانه 105 میلیون دلاری را اجرا کند که به کاهش ضرر کشاورزان کمک می نماید، زیرا در حال حاضر کشور  جامائیکا حدود 30 درصد از محصولات تولیدی تازه خود را در مزارع کشاورزی از دست می‌دهد که واقعاً اتفاقی ناخوشایند است. "

شرکت مخابراتی نوکیا به خدمات مخابراتی در جامائیکا سرعت خواهد بخشید

شرکت مخابراتی «نوکیا» توسط شرکت «Rock Connect» برای نصب شبکه دسترسی بی سیم ثابت 4G LTE در جامائیکا انتخاب شده است. نوکیا به عنوان تنها تامین کننده در این پروژه انتخاب شد و راه‌حل‌های کامل را ارائه خواهد داد با نصب یک شبکه دیجیتالی آماده برای دریافت تکنولوژی 5G. هدف از این پروژه پوشش 95 درصد از جمعیت تا سال 2025 است. همچنین به شرکت مخابراتی «راک کانکت» اجازه می دهد تا جایگزین بسیار رقابتی برای شبکه‌های ثابت موجود ارائه دهد. «راک موبایل» سومین شرکت بزرگ ارائه دهنده خدمات مخابراتی در جامائیکا است که مجوز خود در سال 2021 دریافت نمود.

هائیتی

رئیس جمهور کوبا  مجددا بر آمادگی کشور برای کمک به‌هائیتی تاکید نمود

آقای میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی در مورد تامین مالی بازسازی شبه جزیره جنوبی‌هائیتی که به صورت مجازی با حضور خانم آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل برگزار شد گفت که کوبا به حمایت بی‌قید و شرط خود از هائیتی ادامه خواهد داد. وی در این راستا افزود: "همه ما موظف هستیم که همکاری‌های اساسی با هائیتی، نه تنها در بازسازی آن کشور بلکه برای ارتقای توسعه پایدار آن را انجام دهیم" و تاکید کرد: "کوبا بر پشتیبانی خود از کمپین واکسیناسیون ضد کووید-19 در هائیتی تاکید می نماید ". بدین ترتیب رئیس جمهور کوبا تمایل خود به  حمایت از کمپین واکسیناسیون علیه کووید-19 در هائیتی با استفاده از کارشناسان و واکسن‌های کوبایی را ابراز داشت .

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما