معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۷

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رشد 4.5 تا 5.5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2021 با بهبود صادرات و تقاضای داخلی- (تانزانیا اینوست)

براساس آخرین گزارش بانک جهانی (WB)، فعالیت اقتصادی در تانزانیا به تدریج از تأثیرات منفی بیماری همه‌گیر کووید-19 بهبود می‌یابد. برآورد بانک جهانی حاکی است تولید ناخالص داخلی تانزانیا در سال 2021 بین 4.5 تا 5.5 درصد رشد داشته است. بخش‌های اقامتی و رستوران‌ها، معدن و برق در سه‌ماهه سوم 2021 رشد چشمگیری داشتند. شاخص‌های پیشرو مانند تولید سیمان، تولید برق، اعتبارات بخش خصوصی، صادرات کالا و خدمات، واردات کالاهای غیرسوختی، مخابرات، ورود گردشگران همگی در سال 2021 بهبود یافت، اگرچه فعالیت در بیشتر بخش‌ها کمتر از سطح قبل از کرونا است. با این وجود، یافته‌های اولیه یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که اشتغال در میان سرپرستان خانوار در اواسط سال 2021 به سطح ژانویه 2020 بازگشته است. در نتیجه، بانک جهانی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی را پس از کاهش 1 درصدی تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2020، به میزان 4.3 درصد در سال 2021، تخمین می زند. در همین حال، برآورد می‌شود که نرخ فقر ملی از 27.1 درصد در سال 2020 به 27 درصد در سال 2021 کاهش یافته است که ناشی از بهبود اشتغال و درآمد کسب‌وکار غیرکشاورزی است. کسری حساب جاری در پایان سپتامبر 2021 به 2 درصد تولید ناخالص داخلی رسید، زیرا رشد واردات بیش از جبران رشد صادرات است. صادرات خدمات و تولید به کشورهای عضو جامعه آفریقای شرقی (EAC) به دلیل بهبود روابط بین تانزانیا و همسایگانش به طور قابل توجهی افزایش یافت، اما اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای باعث افزایش شدید واردات نفت و کالاهای سرمایه‌ای شد. کسری حساب جاری عمدتاً از طریق وام‌های خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی تأمین می‌گردد.

سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری امارات در تانزانیا در 4 سال آینده– (تانزانیا اینوست)

در 26 فوریه 2022، رئیس جمهور تانزانیا سامیه سولوهو حسن با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی دیدار کرد. این نشست در جریان نمایشگاه اکسپو دبی 2020، اولین نمایشگاه جهانی که تا به حال در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا (MEASA) میزبانی شده است، برگزار شد. شیخ محمد بن راشد بر روابط دوجانبه قوی بین دو کشور و تمایل مشترک آنها برای ادامه تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و در مرحله بعدی با توجه به دیدگاه مشترک دو کشور در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای و جهانی تأکید کرد. رئیس جمهور سامیه نیز به نوبه خود تمایل کشورش را برای ارتقای روابط دوجانبه و افزایش مشارکت در بخش‌های مختلف حیاتی برای پیشبرد منافع متقابل دو ملت ابراز کرد و میزبانی موفقیت آمیز اکسپو 2020 دبی را به امارات تبریک گفت. وی همچنین با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. ایشان در مورد تقویت روابط به ویژه در زمینه سرمایه گذاری و اقتصادی و توسعه بحث کردند. در ادامه این نشست‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی دو کشور 36 یادداشت تفاهم را برای سرمایه گذاری کل بیش از 7.49 میلیارد دلار و برآورد 200 هزار شغل جدید در یک دوره چهار ساله امضا کردند. بخش‌هایی که انتظار می‌رود از این توافقنامه‌ها بهره مند گردند عبارتند از: انرژی، کشاورزی، گردشگری، زیرساخت‌ها، فناوری حمل و نقل.

تانسکو برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با امارات متحده عربی تفاهم نامه امضا کرد-(تانزانیا اینوست)

شرکت تانسکو (تنها ارائه‌دهنده برق در تانزانیا)، به دنبال افزودن منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتر به شبکه ملی است تا تقاضای رو به رشد کشور برای برق را برآورده کند و دسترسی به انرژی را افزایش دهد. دولت تانزانیا نرخ برق رسانی را برای کل کشور تا سال 2035 به 75 درصد هدف گذاری کرده است. در این راستا شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر مصدر امارات اخیراً قراردادی را با شرکت تأمین برق تانزانیا (TANESCO) برای توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در این کشور امضا کرده است. این یادداشت تفاهم در رویدادی در دبی توسط محمد جمیل الرماحی، مدیرعامل مصدر و ماهاراژ چنده، مدیر عامل تانسکو امضا شد. مدیر عامل شرکت تانسکو تصریح کرد: قطعاً امضای این تفاهم نامه حاکی از تعهد تانزانیا به انرژی پاک است، اما مهمتر از همه پس از تحقق پروژه‌هایی در این حوزه، ظرفیت تولید تانزانیا رشد قابل توجهی خواهد داشت و رشد اقتصاد و اشتغال را تحریک خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما