معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی جنوب چین - گوانجو

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته چهارم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت کیت فوری اسید نوکلئیک COVID-19 توسط شرکت Pluslife گوانجو

شرکت Pluslife گوانجو اولین محموله از هزاران کیت تست خود را برای استفاده در بیمارستان‌های هنگ کنگ به درخواست دولت اختصاص داده است. این شرکت اولین دسته از محصولات تشخیص فوری اسید نوکلئیک را در چین ساخته است. حساسیت، ویژگی و دقت این محصول به طور پایدار به سطح qPCR رسیده است. این محصول همچنین می‌تواند مقدار بسیار کم ویروس را شناسایی نموده بطوریکه حساسیت تشخیص پایدار آن به 200 کپی در میلی لیتر می رسد. برای نمونه‌های مثبت COVID-19، نتایج آزمایش ظرف 15 دقیقه ارائه می‌گردد. این زمان برای نمونه‌های منفی 35 دقیقه می‌باشد که در مقایسه با روش qPCR آزمایشگاهی بسیار کوتاه است.

منبع: http://www.techweb.com.cn/it/2022-02-14/2878263.shtml

سرمایه گذاری گوانجو در پروژه‌های کلیدی سال 2022

بر اساس اسناد منتشر شده توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات گوانجو در 8 فوریه، این شهر قصد دارد 780 پروژه کلیدی را در سال 2022 با سرمایه گذاری 364 میلیارد یوان (57 میلیارد دلار) راه اندازی کند. ساخت مترو هر ساله بیش از همه مورد انتظار ساکنان محلی است. این پروژه‌ها شامل توسعه 12 خط مترو و افزایش ظرفیت عملیاتی مترو در سال 2022 می‌باشد.

ساخت چندین راه آهن بین شهری نیز در دستور کار دولت محلی قرار دارد. پروژه راه آهن بین شهری Xinbaiguang ، از فرودگاه بایون تا ایستگاه راه آهن شمالی گوانجو به طول 77.7 کیلومتر گسترش خواهد یافت. پروژه راه آهن بین شهری گوانجو-فوشان به طول 46 کیلومتر از ایستگاه راه آهن جنوبی گوانجو به فرودگاه بین المللی بایون و پروژه راه آهن بین شهری گوانجو-دونگوان-شنجن بطول 17.7 کیلومتر در سال 2022 برنامه ریزی شده است.

به غیر از پروژه‌های ساخت راه آهن، پروژه‌های بزرگ دیگری نیز شامل توسعه فاز سوم فرودگاه بین المللی بایون گوانجو، فاز چهارم پروژه توسعه بندر نانشا و پروژه پایانه مسافربری پاژو-هنگ کنگ-ماکائو تکمیل خواهند شد.

در میان 278 پروژه صنعتی، صنعت نوظهور استراتژیک و صنعت ساخت پیشرفته 128 پروژه را به خود اختصاص داده که شامل فناوری‌های ارتباطی نسل بعدی، وسایل نقلیه با انرژی جدید و همچنین تجهیزات و ربات های هوشمند می‌شود.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/dc4ef4a2ed.shtml

تمرکز استان گواندونگ به مناطق هنگچین و چیانهای در سال 2022

گواندونگ تلاش‌های همه جانبه‌ای را برای پیشبرد توسعه مناطق همکاری هنگچین و چیان‌های، بهبود مکانیسم‌های کاری و ایجاد اصلاحات جدید در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA)  انجام خواهد داد. این موضوع توسط لی شی، دبیر کمیته حزب کمونیست استان گواندونگ، هنگام معرفی برنامه استان برای توسعه منطقه خلیج بزرگ اعلام شد.

لی اشاره کرد که طی سال گذشته، گواندونگ، همراه با هنگ کنگ و ماکائو، دستاوردهای جدیدی را در ارتقای توسعه منطقه خلیج بزرگ به دست آورده و در عین حال از فرصت های بزرگ ارائه شده توسط مناطق همکاری هنگچین و چیانهای استفاده خواهد کرد.

سپتامبر گذشته، چین برنامه‌هایی برای ایجاد منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگ‌چین و تعمیق اصلاحات و گشایش منطقه همکاری خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ در چیانهای را صادر کرد.

علاوه بر طرح‌های مربوط به هنگ‌چین و چیان‌های، گواندونگ همچنین نوآوری مشترک و همکاری‌های صنعتی را در منطقه خلیج بزرگ تقویت می‌کند. آقای لی همچنین اظهار داشت که گواندونگ اتصال زیرساخت‌ها را ارتقا، قوانین گواندونگ، هنگ‌کنگ و ماکائو را هماهنگ و یکپارچگی بازار را در GBA افزایش می‌دهد.

منبع:  https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d2ae0c1837.shtml

انتخاب منطقه فناوری پیشرفته گوانجو به عنوان یکی از اولین مراکز خدمات نوآوری مالی

اخیراً، وزارت علوم و فناوری چین و بانک صنعت و بازرگانی چین (ICBC) به طور مشترک با صدور اطلاعیه ای 58 منطقه فناوری پیشرفته سطح ملی را به عنوان اولین دسته از واحدهای اجرایی اقدام ویژه «ده- صد- هزار- ده هزار»  تصویب کردند. همچنین، 10 منطقه از جمله منطقه فناوری پیشرفته گوانجو و شعب بانک صنعت و بازرگانی چین برای ایجاد اولین دسته از 10 مرکز خدمات نوآوری مالی حمایت خواهند شد.

اقدام ویژه خدمات نوآوری و فناوری مالی "ده- صد- هزار- ده هزار" به این معنی است که 10 نطقه فناوری پیشرفته سطح ملی برای ایجاد مراکز خدمات نوآوری فناوری مالی انتخاب خواهند شد تا در بیش از 100 منطقه برای اجرای شیوه جدید همکاری دولت و بانک ها اقدام نموده، هر سال بیش از 1000 شرکت را پشتیبانی و برای تامین مالی بیش از 1 تریلیون یوان (160 میلیارد دلار) از ICBC تا سال 2025 تلاش می‌کنند.

در حال حاضر، منطقه فناوری پیشرفته گوانجو دارای 200 پروژه از شرکت‌های فهرست جهانس فورچون 500 ، بیش از 200 پلت فرم تحقیق و توسعه در سطح ملی، بیش از 1000 موسسه تحقیق و توسعه، بیش از 3500 شرکت با فناوری پیشرفته، 28 مرکز رشد در سطح ملی و  610 موسسه سرمایه گذاری خطرپذیر با مقیاس 21.7 میلیارد دلار و در مجموع 70 شرکت سهامی است.

منبع: https://mp.weixin.qq.com/s/jtfacawMd0RbnQqGItwdhg

امضای پروژه 3 میلیارد دلاری باتری لیتیوم و سیستم ذخیره انرژی در گوانجو

منطقه هوادو شهر گوانجو و شرکت فناوری CALB، در 25 ژانویه تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاری امضا کرند. بر اساس این سند، این شرکت در پروژه‌های باتری خودروهای الکتریکی و سیستم ذخیره انرژی در هوادو به مساحت 80 هکتار و به میزان 20 میلیارد یوان (3 میلیارد دلار) سرمایه گذاری خواهد کرد.

منطقه هوادو بزرگترین پایگاه صنعت خودرو در جنوب چین است. در سال 2020، ارزش کل تولیدی صنعت خودروی هوادو 186 میلیارد یوان (29 میلیارد دلار) بود که 31 درصد از کل ارزش تولید صنعت خودرو گوانجو را با فروش 1.2 میلیون خودرو تشکیل می دهد.

منبع: https://mp.weixin.qq.com/s/VKMl6aW-HE3aChWZQtzmag

دستیابی استان گوانشی به رکورد تجارت خارجی و مالیات انبارداری در سال 2021

طبق اطلاعات گمرک نانینگ، تجارت خارجی و مالیات انبارداری استان گوانشی با حجم کل واردات و صادرات 593.06 میلیارد یوان (92.6 میلیارد دلار) و مالیات انبارداری 40.3 میلیارد یوان (6.2 میلیارد دلار)، نسبت به مدت مشابه سال قبل 53% افزایش یافت و به رکورد بالایی رسید. در طول سال گذشته 4827 پرونده تخلفات و جرایم مختلف قاچاق با ارزش پرونده 10.6 میلیارد یوان (1.6 میلیارد دلار) تشکیل و بررسی شد.

سال گذشته، زمان کلی ترخیص کالا از گمرک بنادر گوانشی رتبه اول را در کشور کسب کرد. برخورد شدید با اقدامات غیرقانونی و مجرمانه قاچاق، با تمرکز بر قاچاق حیوانات وحشی، گونه‌های در معرض خطر و فرآورده‌های آنها در دستور کار گمرک استان گوانشی بود.

منبع:  http://www.gxzf.gov.cn/gxyw/t11283183.shtml

تولید اولین سیستم لاپاراسکوپی فلورسانس 4K جهان در گواندونگ

فهرست 50 شرکت برتر نوآوری بیوتکنولوژی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو در سال 2021 در 26 ژانویه منتشر شد. شرکت فناوری اوپتومدیک گواندونگ (Optomedic) برای سه سال متوالی در این لیست قرار گرفته است.

شرکت مذکور در سال 2013 تاسیس شد، دفتر مرکزی آن در فوشان قرار دارد و یک شرکت پیشرو جهانی در تولید آندوسکوپی فلورسنت است. آندوسکوپ‌های فلورسنت این شرکت نشانگرهای حین عمل و قابلیت‌های ناوبری فلورسنت را اضافه می‌کنند تا به پزشکان در انجام دقیق‌تر جراحی کمک کنند. در حال حاضر محصولات این شرکت از این نوع بیش از 50 درصد سهم بازار چین را به خود اختصاص داده است. در جولای 2020، این شرکت اولین سیستم لاپاراسکوپی فلورسانس 4K جهان را معرفی و به آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک و سایر کشورهای اروپایی صادر کرد.

منبع: https://www.sohu.com/a/519240641_121207965

افتتاح پارک کشاورزی هوشمند گوانجو

اخیراً پارک کشاورزی هوشمند گوانجو در منطقه  Tianheافتتاح شد. این پارک یک پروژه آزمایشی کشاورزی شهری مدرن است که به طور مشترک توسط مرکز ترویج فناوری کشاورزی گواندونگ و دولت منطقه Tianhe در شهر گوانجو ساخته شده است.

در این پارک به طور عمده برنج، سبزیجات، درختان میوه، چای، گل، داروی‌های گیاهی و سایر محصولات کشت می‌شود و به مناطق توریستی، زمین‌های کشاورزی هوشمند، گلخانه‌های هوشمند فتوولتائیک سبز، مناطق تسهیلات دیجیتال و غیره تقسیم شده است. علاوه بر این، این پارک مجهز به امکانات و تجهیزات مدرن کشاورزی مانند سیستم آبیاری یکپارچه هوشمند، سیستم پیشگیری و کنترل هوشمند در مصرف انرژی، سیستم نظارت بر اینترنت اشیا، کارخانه گیاهان، بذرکاری تمام اتوماتیک، کشت هوایی و ماشین آلات سمپاشی خودکار می‌باشد.

منبع: https://mp.weixin.qq.com/s/TSppbMNzYf_24YuLhnij_w

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما