معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم بهمن 1400 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت بورس کالای ترکمنستان

در هفته سوم بهمن 1400 در مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان 47 معامله به ثبت رسید و مشتریانی از کشورهای امارات متحده عربی، سوییس، ترکیه، هنگ‌کنگ، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان و .... بنزین، سوخت دیزل و نفت سفید تولیدشده در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی و قیر و سوخت دیزل تولیدی پالایشگاه نفت سیدی را خریداری کردند. ارزش مجموع معاملات از 63 میلیون و 544 هزار دلار فراتر رفت. همچنین کارآفرینان ترکمن نخ، پلی‌پروپیلن و فرش دستباف را به ارزش بیش از 867 هزار منات خریداری کردند. در هفته دوم بهمن ماه، حجم مبادلات ارزی در بورس ترکمنستان از مرز 90 میلیون دلار گذشته بود.

تولید 680 تن عصاره خشک شیرین‌بیان در سال 2021

به گزارش روزنامه «ترکمنستان: عصر طلایی»، در سال 2021 یک مجتمع کشت و صنعت از 2960 تن ریشه شیرین‌بیان، 680 تن عصاره خشک و 610 تن شیره تولید کردند. با این حجم تولید، اهداف طرح به اندازه 118.7 درصد محقق شده است. محصولات این شرکت در ترکمن‌آباد به طور گسترده در صنعت پزشکی ترکمنستان به کار می‌رود. از ریشه شیرین‌بیان فراورده‌هایی مانند چای، عصاره، کرم و کپسول تهیه می‌شود. همچنین شیرین‌بیان به بسیاری از کشورها صادر می‌شود. در سال 2020 این شرکت 17.5 هزار تن ریشه شیرین‌بیان تولید کرده بود.

برداشت بیش از 82 هزار تن برنج در ترکمنستان

به گزارش رسانه­‌های رسمی ترکمنستان، در سال 2021 کشاورزان ولایت لباب و داش­آغوز ترکمنستان 82.4 هزار تن برنج که عمدتاً از انواع پرمحصول «برکت­لی»، «مونگ­باشی» و «آلنگا» بوده است از 18.3 هزار هکتار زمین برداشت کرده­‌اند. در ولایت لباب، 47.4 هزار تن برنج از 10.2 هزار هکتار و در ولایت داش­آغوز 35 هزار تن برنج از 8.1 هزار هکتار زمین به دست آمده است. در سال 2022 بیش از 32 هزار تن سیب­‌زمینی، 13.6 هزار تن گوجه‌فرنگی، 22.5 هزار تن پیاز، 4.5 هزار تن کلم و 42 هزار تن محصولات جالیزی نیز برداشت شده است.

اختصاص 13 هزار هکتار زمین به کشت سیب‌زمینی در ولایت ماری

به گزارش روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف»، در سال 2022 در ولایت ماری تقریباً 13 هزار هکتار زمین زیر کشت سیب‌زمینی خواهد رفت که بسیار بیشتر از میزانی است که قبلاً در این ولایت به این منظور اختصاص یافته بود. همچنین در ناحیه ترکمن‌کالا، سیب‌زمینی در 2300 هکتار کشت می‌شود که مساحت آن تقریباً دو برابر قبل شده است. این امر به کشاورزان این منطقه اجازه می‌دهد که طی دو فصل برداشت محصول، حداقل 32200 تن سیب‌زمینی به دولت تحویل دهند. ترکمنستان در نظر دارد سطح زیر کشت پنبه را 40 هزار هکتار کاهش دهد تا زمین مورد نیاز برای کشت سیب‌زمینی و سبزیجات افزایش یابد.

تولید انواع جدیدی از نوشیدنی­‌های غیرالکلی

یک شرکت تولید نوشابه­‌های گازدار غیرالکلی در ناحیه گوک­تپه ولایت آخال، نوشابه­‌های جدیدی را در طعم­‌های توت‌فرنگی، لیمو و نعناع، زرشک، و توت‌فرنگی و زرشک به بازار معرفی کرده است. این شرکت که به تجهیزات پیشرفته تولید لهستان مجهز شده، محصولات خود را در بطری­‌های پلاستیکی 330 میلی­‌لیتری عرضه می­‌کند. خط تولید این شرکت ظرفیت تولید 9 تا 9.5 هزار واحد نوشیدنی غیرالکلی در ساعت را دارد.

افزایش منابع گازی با اکتشاف و توسعه میادین جدید در ترکمنستان

به گزارش برنامه خبر شبانگاهی تلویزیون دولتی ترکمنستان به نقل از مؤسسه پژوهشی گاز طبیعی شرکت دولتی ترکمن، اخیراً در مناطق گونورتای ماری و دمیرگزیک درویش دو میدان جدید گازی شناسایی شده که با توسعه و بهره‌برداری صنعتی از آن‌ها حجم منابع گازی این کشور به 126 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است. به دستور رئیس‌جمهور ترکمنستان، سه وظیفه اصلی صنایع سوخت و انرژی داخلی یعنی مدرن‌سازی صنعت، تأمین نیازهای داخلی و افزایش صادرات و همچنین تأکید بر ارتقای دانش تولید و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه استخراج و پالایش گاز که با توجه به سازگاری با محیط‌زیست، یکی از پرطرفدارترین انواع سوخت در جهان امروز است، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تولید سالانه 400 هزار بسته گِل طبی و نمک دریا در ترکمنستان

به گزارش «ترکمنستان: عصر طلایی»، کارخانه بسته‌بندی گِل و لجن طبی و نمک دریا در روستای جبل واقع در ولایت بالکان آباد، سالانه 400 هزار بسته فرآورده‌های طبی و آرایشی تولید می‌کند. از جمله محصولات تولیدی این شرکت که مجهز به دو کارگاه تولیدی و یک آزمایشگاه است، می‌توان به گل دریاچه ملاقره که از شهرت جهانی برخوردار است (200 هزار بسته)، گل آتشفشانی اِسن قلی (100 هزار بسته) و نمک دریایی (100 هزار بسته) اشاره کرد.

اثر شفابخش گل و لای دریاچه ملاقاره و همچنین در سال‌های اخیر خواص آرایشی آن مورد بررسی قرار گرفته است. خواص درمانی گل حاصل از آتشفشان‌های منحصربفرد واقع در ناحیه اسن‌قلی نیز مورد توجه قرار گرفته است. این گل به طور گسترده در محصولات آرایشی و برای درمان بیماری‌های پوستی، سیستم قلبی و عروقی، دستگاه گوارش و ناباروری استفاده می‌شود. محصولات این شرکت در آسایشگاه‌ها، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌های سراسر ترکمنستان توزیع می‌شود.

صادرات بیش از 141 میلیون لیتر بنزین به ازبکستان

بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار ازبکستان در بازه ژانویه تا نوامبر 2021، ترکمنستان در رتبه دوم صادرات بنزین به ازبکستان قرار دارد. ازبکستان در این مدت 141.2 میلیون لیتر بنزین از ترکمنستان وارد کرده است. روسیه با صادرات 145.3 میلیون لیتر در جایگاه نخست و قزاقستان با 16 میلیون لیتر در رتبه سوم قرار دارند. کشورهای عراق (3.6 میلیون لیتر) و ایران (1.8 میلیون لیتر) در رده‌های بعد قرار گرفته اند. همچنین طرح تولید 11 ماهه بنزین در ترکمنستان به میزان 105.3 درصد محقق شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما