معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضع تحریم علیه شرکت‌های تاتارستانی
به گزارش یک تارنمای خبری محلی، شرکت کاماز و شرکت «کارخانه هلیکوپترسازی قازان» مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند. تحریم‌های مالی مربوط به اوراق بهاداری که بعد از 12 آوریل 2022 صادر شوند علیه کاماز وضع شده و تحریم‌های مالی و فناوری علیه کارخانه هلیکوپترسازی قازان نیز صورت خواهد گرفت. همچنین، با توجه به این‌که شرکت‌های مادر بعضی از شرکت‌های مستقر در جمهوری تاتارستان مشمول تحریم‌های فناوری و مالی شده‌اند، شرکت‌های تاتارستانی نیز مورد تحریم واقع می‌شوند. کارخانه هواپیماسازی قازان (زیرمجموعه شرکت توپولف)، شرکت کاپو-کامپوزیت (زیرمجموعه شرکت Aerocomposite) و شرکت «دفتر طراحی آزمایشی قازان سویوز» (زیرمجموعه شرکت Almaz-Antey) از جمله این شرکت‌ها هستند. علاوه بر این، تحریم‌های مالی و فناوری علیه کارخانه کشتی‌سازی «زالیو» واقع در شهر کرچ کریمه (زیرمجموعه هلدینگ کشتی‌سازی «آک بارس» جمهوری تاتارستان) وضع شده است.
توقف همکاری شرکت آلمانی با کاماز
یک تارنمای خبری محلی گزارش داد به‌سبب عملیات نظامی روسیه در اوکراین، شرکت Daimler Truck اعلام کرد همکاری با شرکت کاماز را متوقف کرده است و دیگر کامیون روسی تولید نمی‌کند و قطعات جدید نیز ارسال نمی‌نماید. همچنین، شرکت Mercedes-Benz - شرکت مادر Daimler Truck - فروش هر چه سریع‌تر سهم 15 درصدی خود در کاماز را مورد بررسی قرار می‌دهد.
ورود 1300 کشاورز تاتارستان به حوزه تجارت آنلاین در سال 2021
به گزارش یک تارنمای خبری حوزه کشاورزی، در سال 2021 حدود 1300 شرکت و تولیدکننده کشاورزی تاتارستان در یک بازار آنلاین ثبت‌نام کرده‌اند که تجربه بانک اطلاعات و فناوری‌های پیشرفته را ترکیب می‌کند. این اکوسیستم آنلاین یک پروژه دیجیتال منحصر به فرد است که کشاورزان را قادر می‌سازد بازاریابی محصولات خود را به فضای دیجیتال منتقل کنند. همه خدمات از ثبت‌نام در بازار تا ایجاد پیشخوان الکترونیکی برای کشاورزان به صورت رایگان ارائه می‌شود و معاملات مستقیماً بین خریدار و فروشنده انجام می‌گیرد. کشاورزان می‌توانند محصولات خود را در بیش از 20 دسته، از محصولات لبنی تا شیرینی، فهرست کنند. ورود به بازار برای بسیاری از تأمین‌کنندگان منطقه‌ای گام مهمی است، زیرا قبلاً فروشگاه آنلاین ویژه خود نداشته‌اند.
برنامه‌ریزی برای حفظ بازار سوخت اروپا
به گزارش یک تارنمای محلی، نشست هیئت‌مدیره هلدینگ Tatneftekhiminvest با حضور رئیس‌جمهور تاتارستان، رستم مینیخانوف، در خانه دولت جمهوری تاتارستان برگزار و تعدادی از پروژه‌های نوآورانه در آن ارائه شد. در این نشست تأکید شد که می‌توان تولید گازوئیل و نفت سفید «سبز» را در مجتمع پالایشگاهی TANECO انجام داد و این به روسیه کمک می‌کند تا بازار سوخت اروپا را از دست ندهد. از سال 2025 تمام فرودگاه‌های اتحادیه اروپا ملزم به سوخت‌گیری هواپیماها با سوخت هوانوردی پایدار (SAF) خواهند بود.
توقف همکاری فورد با روسیه
شرکت فورد آمریکا اعلام کرد با توجه به وضعیت اوکراین، به اطلاع شُرکای خود رسانده است که فعالیتش در روسیه متوقف می‌شود. این اقدام بلافاصله به اجرا گذاشته می‌شود و تا اعلام بعدی ادامه خواهد داشت. شرکت مشترک Sollers Ford که خودرو تجاری Ford Transit را تولید می‌کند و در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا جمهوری تاتارستان مستقر است، فعلاٌ در این خصوص نظری ابراز نکرده است.
شرکت خودروفروشی TTS فروش خودروهای نو را فعلاً متوقف می‌کند
شرکت فروش خودرو TTS از شهر نابرژنیه چلنی تاتارستان که نمایندگی رسمی‌بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیا را بر عهده دارد و جزو 10 شرکت بزرگ در زمینه فروش خودرو در روسیه محسوب می‌شود، از توقف فروش خودروهای نو خبر داده است. به گفته ویاچسلاو زوبارف، رئیس هیئت مدیره TTS، قطعی‌نبودن قیمت خودرو نو دلیلی اصلی این تصمیم بوده است. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک قیمت خودرو دست‌کم افزایش 25 تا 30 درصدی را تجربه کند.
دریافت 11000 درخواست از شهروندان برای گازرسانی
به گفته معاون آلبرت کریموف، نخست‌وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان در نشست ستاد منطقه‌ای گازرسانی این منطقه که با حضور برخی از مقامات محلی برگزار شد، 18164 خانوار در 903 شهرک با بودجه حدود 4 میلیارد روبل به‌طور بالقوه مشمول گازرسانی جدید هستند و 9270 خانوار در برنامه گنجانده شده است.
راه‌اندازی پرواز مستقیم قازان به عربستان سعودی
به گزارش یک تارنمای خبری محلی، فرودگاه بین‌المللی قازان در نظر دارد پروازهای چارتری برای زائران در زمان برگزاری مراسم حج در فصل تابستان سازماندهی نماید. این پروازها را شرکت‌های هوایی روسی و خارجی انجام خواهند داد. در سال‌های 2020 و 2021 پروازی برای زائران از فرودگاه‌های روسیه صورت نگرفت. در سال 2022، با هماهنگی مسئولان عربستان سعودی، اتباع روسیه که دو دوز واکسن «اسپوتنیک‌وی» زده باشند می‌توانند در سفر کوتاه‌مدت از جمله برای حج عمره به آن کشور سفر کنند.
پیشنهاد جمهوری تاتارستان برای از سرگیری تولید هواپیمای غیرنظامی‌ توپولف
به گزارش یک تارنمای محلی، «نظیر کیرییف» مشاور نخست‌وزیر تاتارستان به روزنامه «بیزنس آنلاین» گفت با توجه به این‌که فروش و لیزینگ هواپیما به روسیه ممنوع شده است و شرکت‌های بین‌‌المللی مانند بویینگ و ایرباس تعمیر و نگهداری و ارسال قطعات را متوقف کرده‌اند، رستم مینیخانوف، رئیس‌جمهور تاتارستان، به دولت روسیه پیشنهاد داده است تولید انبوه چند مدل‌ از هواپیمای توپولف را از سر گیرد. در حال حاضر، هواپیمای مدل Tu-214 برای رفع نیازهای دفتر ریاست‌جمهوری روسیه و وزارت دفاع و سرویس امنیت تولید می‌شود و هر سال 1 یا 2 دستگاه تولید می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما