معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته دوم اسفند 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد. افزایش بهای مواد سوختی و دیگر کالاها به خاطر تهاجم روسیه به اوکراین.

نخست وزیر سوئد: افزایش بهای مواد سوختی و دیگر کالاها به خاطر تهاجم روسیه به اوکراین

قیمت سوخت در سوئد به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر بهای بنزین اکتان 95، بار دیگر به بالای 20 کرون در هر لیتر افزایش یافته و به رکورد جدید قیمت 20.94 کرون در هر لیتر رسیده است. از زمان حمله روسیه به اوکراین، قیمت سوخت بصورت روزانه دچار نوسان شده است، اما افزایش روز پنج شنبه3مارس، 55 اوره در هر لیتر برای بنزین و یک کرون در هر لیتر برای گازوئیل، بیشترین افزایش در طول یک روز محسوب می‌شود. در حال حاضر قیمت گازوئیل به ۲۴.۳۷ کرون رسیده است. به گزارش خبرگزاری‌ها با توجه به افزایش قیمت نفت احتمالا بهای فرآورده‌های سوختی حتی بیشتر نیز خواهد شد. کریستین کوپفر، تحلیلگر کالایی هندلس بانک انتظار دارد که این نرخ همچنان افزایش یابد. وی گفت: "به زودی ممکن است بین ۲۵ تا ۳۰ کرون بهای هر لیتر بنزین باشد. با توجه به اینکه روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است ، جنگ در اوکراین منجر به افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار جهانی انرژی شده است. وی خاطرنشان کرد: قیمت گازوئیل بالاتر از بنزین است، اما احتمال افزایش قیمت بنزین با همین نرخ وجود دارد. ماگدالنا آندرشون نخست وزیر سوئد نیز در سخنرانی تلویزیونی خود برای مردم این کشور از تأثیرات حمله روسیه به اوکراین بر زندگی روزمره مردم سوئد گفت و اینکه پس از مواد سوختی که بهای آن‌ها افزایش یافته، باید برای افزایش بهای برخی از کالاهای دیگر مانند مواد خوراکی نیز آماده باشیم. او از موارد دیگری که ممکن است تحت تاثیر این جنگ قرار گیرند به پس انداز کنندگان و بازنشستگان و همچنین شرکت‌ها و مشاغل در سوئد اشاره کرد، اما تاکید کرد که دولت و نهادهای مسئول این موارد را با دقت زیر نظر دارند.

 

نشست فوق العاده وزیران با آژانس بین المللی انرژی پیرامون تحولات اوکراین

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشره توسط وزارت انرژی سوئد، خشایار فرمانبر، وزیر انرژی و توسعه دیجیتال این کشور در روز سه شنبه اول مارس در نشست فوق‌العاده وزارتی مجازی با آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) شرکت کرد. هدف از این نشست بررسی تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین بر بازارهای جهانی نفت بود. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، وزرای انرژی آژانس بین المللی انرژی در این نشست موافقت کردند که پیامی یکپارچه و قوی از همبستگی با مردم اوکراین ارسال کنند و همچنین در مورد نیاز به اقدام مشترک برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت بحث کردند. وزرای شرکت کننده همچنین در خصوص اینکه اقدامات جمعی شامل آزادسازی داوطلبانه ذخایر نفت را انجام دهند، توافق نمودند. آژانس بین المللی انرژی و اتحادیه اروپا دارای ذخایر نفتی گسترده ای هستند و آماده اند تا اختلالات عرضه نفت را پوشش دهند. سوئد و چندین کشور دیگر نیز بر لزوم تسریع در گذار به انرژی پاک و حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی برای کاهش نیاز به واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه تاکید کردند.

 

قطع همکاریهای علمی آموزشی سوئد با روسیه و بلاروس

بنابر اعلام سایت دولت سوئد، روز چهارشنبه 2 مارس، آنا اکستروم وزیر آموزش و پرورش به همراه معاون رئیس انجمن مؤسسات آموزش عالی سوئد (SUHF) هانس آدولفسون و مدیر کل شورای تحقیقات سوئد سون استافستروم، پیرامون تهاجم روسیه به اوکراین یک نشست خبری مشترک برگزار نمودند. اکستروم در این کنفرانس خبری اظهار داشت دولت به فشار برای تحریم روسیه، حمایت از اوکراین و تقویت سوئد ادامه می دهد. دولت موسسات آموزش عالی و سرمایه گذاران تحقیقاتی را تشویق می‌کند تا فوراً هرگونه تماس و همکاری با مؤسسات دولتی در روسیه و بلاروس را متوقف کنند و هیچ گونه تماس یا تعهد جدیدی را آغاز نکنند.

 

توقف فعالیت شرکت معدنی Epiroc & SKF  در روسیه

شرکت معدنی Epiroc به لیست شرکت‌های سوئدی که فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند ملحق شده و خواستار توقف فوری تمام تحویل‌ها به این کشور شده است. این شرکت در ایمیلی به DN نوشته است "ما باید اطمینان حاصل کنیم که 100 درصد تحریم ها را دنبال می‌کنیم." این شرکت معدنی هیچ تولیدی در روسیه نداشته، اما تقریباً تعداد 500 کارمند در آن کشور دارد.

شرکت Spotify دفاتر خود را در روسیه می‌بندد و دسترسی به رسانه‌های دولتی روسیه را محدود می‌کند

به گزارش خبرگزاری DI ، شرکت Spotify روز چهارشنبه 2 مارس،  اعلام نمود به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، دفتر خود را در روسیه برای مدت نامحدودی خواهد بست و همچنین محتوای رسانه‌های دولتی روسیه مانند  RT و Sputnik  را از پلتفرم خود حذف خواهد کرد. این شرکت در بیانیه‌ای آورده که آنها هزاران قسمت از پادکست‌ها را از زمان شروع جنگ بر روی پلتفرم خود بررسی کرده‌اند و "توانایی یافتن پادکست‌های متعلق به رسانه‌های وابسته به دولت روسیه را محدود کرده‌اند." علاوه بر این، معاون نخست وزیر اوکراین و وزیر دیجیتالی سازی، میخایلو فدروف در نامه ای به Spotify از این شرکت خواسته است تا هنرمندان اوکراینی را قادر سازد تا جلد آلبوم خود را به تصویری تغییر دهند که توجه را به آنچه در کشور اتفاق می افتد جلب کند.

توقف فعالیت شرکت سوئدی IKEA در روسیه

شرکت سوئدی و چندملیتی IKEA اعلام کرد کلیه فعالیت‌های تولیدی این شرکت در روسیه و همچنین صادرات آن به روسیه و بلاروس متوقف می‌‌شود. در بیانیه مطبوعاتی ایکیا تاکید شده است، جنگ منجر به اختلال جدی در زنجیره تامین شده و این شرکت تصمیم گرفته است به طور موقت فعالیت‌های ایکیا در روسیه را متوقف کند. در این بیانیه همچنین آمده است جنگ ویران‌گر در اوکراین یک تراژدی انسانی است و این شرکت با قربانیان این جنگ ابراز همدردی می‌کند. ایکیا در روسیه ۱۵۰۰ پرسنل دارد. ایکیا قبلاً اعلام کرده بود که فروشگاه‌هایش در اوکراین به خاطر امنیت کارکنان بسته شده‌اند.

 

توقف فروش محصولات H&M در روسیه

به گزارش DN ، گروه H&M تولید کننده بزرگ پوشاک، به طور موقت تمام فروش خود را در روسیه به دلیل حمله به اوکراین متوقف می‌کند. این شرکت وضعیت را به صورت مستمر نظارت و ارزیابی می‌کند. . شرکت مذکور در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد نمایندگان آن در حال گفتگوی نزدیک با افراد ذینفع می‌باشند و همچنین اینکه قبلا مراکز فروش آن در اوکراین بسته شده اند. روز چهارشنبه گروه H&M به دلیل برنامه آنها برای افتتاح یک فروشگاه در روز شنبه 26 فوریه در مسکو مورد انتقاد قرار گرفته بود، برنامه ای که لغو آن متعاقبا اعلام شد. در مجموع، گروه H&M حدود 170 شعبه فروش با تعداد 3500 نفر پرسنل مشغول به کار در آنها در روسیه دارد. روسیه بازار بزرگی برای گروه  H&M محسوب می‌شود که در فصل گذشته حدود 4٪ یا 57 میلیارد کرون از کل فروش H&Mرا به خود اختصاص می داد و که این موضوع روسیه را به ششمین بازار بزرگ شرکت تبدیل می‌کند.

 

اثر تحریمها بر روسیه

خبرگزاری SVD در گزارشی به موضوع تاثیرتحریمها بر روسیه پرداخته و می‌گوید تحریم‌ها راهی مؤثر برای هدف قرار دادن روسیه و رهبری کرملین هستند، به این دلیل که  اساساً منعکس‌کننده انتخاب روسیه و پوتین برای خروج بیشتر از جامعه جهانی بر اساس تجارت و جابجایی سرمایه هستند. در این گزارش همچینین گفته شده که آخرین موج تحریم‌ها، هم با ابتکارات مشترک و هم توسط خود سوئد، کمک می‌کند تا این اطمینان به دست آید که دسترسی روسیه به امکانات رفاهی مدرن به بالاترین درجه کاهش یافته و حتی پرداختهای کارت به کارت هم دیگر وجود نداشته باشد. 

 

استراتژی کمک سوئد به آسیا و اقیانوسیه

 سوئد استراتژی خود را برای کمک های توسعه بین المللی به آسیا و اقیانوسیه از 2022-2026 منتشر نمود. در چارچوب این استراتژی، حجم کل کمک ها به میزان  2.75 میلیارد کرون خواهد بود و حداکثر حدود 600 میلیون کرون به کامبوج اختصاص خواهد یافت که برای تقویت دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون استفاده خواهد شد. همکاری توسعه ای سوئد بر اساس اصول کمک های توسعه ای و راندمان توسعه و همچنین دستور کار 2030، دستور کار آدیس آبابا و توافقنامه پاریس می‌باشد. مقدار قابل توجهی از این بودجه برای کمک به توانمند سازی در برابر پیامدهای تغییرات آب و هوایی استفاده خواهد شد.

 

افزایش چشمگیر قیمت برق در جنوب سوئد

به گزارش خبرگزاری  TT ، افزایش قیمت برق در آلمان، و دیگر مناطق افزایش سرسام آور قیمت برق در جنوب سوئد را به دنبال داشته است. طبق قیمت های ذکر شده در بورس برق NordPool  ، در حال حاضر انتظار می رود که قیمت در روز 4 مارس به 227 کرون اوره در هر کیلووات ساعت در جنوب گوتالند برسد، که تقریباً دو برابر قیمت 134 کرون اوره ثبت شده در روز سه شنبه 1 مارس است.  در مناطق  Svealand و Götaland شمالی، انتظار می‌رود قیمت از 108 کرون اوره به 159 کرون در هر کیلووات ساعت افزایش یابد، در حالی که در نورلند پیش‌بینی می‌شود این نرخ در 14 کرون اوره باقی بماند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما