معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت 188 گلخانه جدید در ترکمنستان

رسانه‌های رسمی ترکمنستان با استناد به آمار اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان این کشور گزارش دادند که هم‌اکنون 188 مجتمع گلخانه‌ای به مساحت 1792 هکتار در ترکمنستان در حال ساخت است. کشاورزان ترکمنی سالانه از این گلخانه‌ها حدود 1.58 هزار تن خیار و 520 تن انواع فلفل برداشت می‌کنند. در سال 2021 برای اولین بار 60 تن موز نیز در ترکمنستان برداشت شده است. کارآفرینان عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان بیش از 530 هکتار گلخانه در اختیار دارند.

تولید بیش از 255 تن شیر و محصولات لبنی در استان لباب

به گزارش روزنامه «ترکمن گوندوگاری»، کارآفرینان بخش خصوصی در استان لباب در یازده ماه اول سال 2021 بیش از 255 تن شیر و محصولات لبنی، 409 تن انواع شیرینی، 281 تن انواع کالباس و سوسیس و بیش از 935 تن انواع نان تولید کرده‌اند. همچنین تعداد تخم‌مرغ تولیدشده در این استان از 8 میلیون و 144 هزار دانه گذشت. در این دوره در بخش خصوصی استان لباب بالغ بر 728 هزار دکالیتر انواع نوشابه‌های غیرالکلی تولید شده و یک شرکت نیز در سال 2022 حدود 373 تن نمک خوراکی تولید کرده است.

سال 2021 رکورددار خشکسالی در 130 سال گذشته

به گزارش Meteozhurnal، عشق‌آباد از ابتدای سال 2021 تا 27 دسامبر همان سال فقط 61.1 میلی‌متر بارندگی داشته است. به بیان دیگر، سال 2021 خشک‌ترین سال در تاریخ 130 ساله مشاهدات هواشناسی در پایتخت ترکمنستان بوده است. شایان ذکر است که عشق‌آباد در سال 2006 تقریباً 86 میلی‌متر و در سال 2008 نزدیک به 91 میلی‌متر بارندگی داشته است.

علاوه بر عشق‌آباد، خشکسالی در سال 2021 در برخی از مناطق استان‌های آخال و ماری نیز بسیار شدید بوده است. به عنوان مثال، ناحیه سرخس تا 27 دسامبر حدود 50.5 میلی‌متر بارندگی داشته است. پیش از این، کمترین بارش در این منطقه در سال 2000 (76 میلی‌متر) رخ داده بود. ناحیه بایرام‌علی نیز تنها 38.7 میلی‌متر بارندگی داشته که از سال 1917 (با 36 میلی‌متر بارندگی) بی‌سابقه است.

در تابستان سال 2021 به دلیل خشکسالی شدید و کمبود آب آشامیدنی، آب واحدهای مسکونی عشق‌آباد به طور مرتب قطع می‌شد. اگرچه خشکسالی باعث کاهش برداشت گندم در کشورهای آسیای مرکزی شده، مقامات ترکمنستان از تحقق طرح برداشت غلات خبر داده‌اند.

صادرات بیش از 51 هزار تن گوجه از ترکمنستان

روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف» با استناد به آمار اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان نوشت در دوره یازده‌ماهه نخست سال 2021 تولیدکنندگان بخش خصوصی این کشور 51.314 تن گوجه‌فرنگی به ارزش بیش از 56 میلیون دلار به کشورهایی همچون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و امارات متحده عربی صادر کرده اند. در حال حاضر، گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به یکی از کالاهای اصلی صادراتی ترکمنستان تبدیل شده است.

در سال 2021 کارآفرینان ترکمن، با صادرات بیش از 32 هزار تن گوجه‌فرنگی به مسکو و سن‌پترزبورگ و منطقه اورال، رتبه چهارم را در میان تأمین‌کنندگان این محصول در روسیه کسب کردند. کارآفرینان ترکمن انواع گوجه‌فرنگی پرمحصول از جمله گوجه گیلاسی (چری)، روگانتینو و فولتون را که در جهان بسیار محبوب‌اند پرورش می‌دهند. گوجه‌فرنگی در ترکمنستان در تمام طول سال در شرایط گلخانه‌ای تولید می‌شود. تجهیزات این صنعت عمدتاً از کشورهای اروپایی خریداری می‌شود. گفتنی است ترکمنستان در سال 2020 بالغ بر 35.4 هزار تن گوجه‌فرنگی صادر کرده بود.

استخراج بیش از 2.5 میلیارد متر مکعب گاز در ترکمنستان

اداره استخراج گاز کورپجه وابسته به کنسرن دولتی از استخراج بیش از 2.531 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در 11 ماه نخست سال 2021 خبر داد. دو سوم کل گاز طبیعی استخراج‌شده در «ترکمن‌نبیت» را در این مدت، اداره کورپجه تولید کرده است. این اداره امور استخراج و آماده‌سازی و عرضه گاز طبیعی به مصرف‌کنندگان را از چاه‌های عملیاتی میادین کورپجه، چکیچلی و آلتی‌گوی انجام می‌دهد.

هم‌اکنون بیش از 40 حلقه چاه در میدان کورپجه، 26 حلقه در میدان چکیچلی و 5 حلقه در میدان آلتی‌گوی فعال است. از ابتدای سال 2022 تاکنون 11 حلقه چاه تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته که به نوبه خود به افزایش تولید گاز طبیعی کمک کرده است.

صادرات 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان به روسیه در سال 2021

تارنمای اینترنتی «اورینت» به نقل از الکساندر بلوخین سفیر روسیه در ترکمنستان نوشت: «ترکمنستان در سال 2021 حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به روسیه صادر کرده که دو برابر گاز صادرشده در سال 2020 است.»

بنا به گفته‌های سفیر روسیه در ترکمستان، خرید گاز طبیعی از این کشور احتمالاً در سال آینده افزایش خواهد یافت، اما این مهم به برنامه‌های آینده شرکت «گازپروم» بستگی دارد. بلوخین به آینده صادرات گاز ترکمنستان به اروپا اشاره نمود و بیان داشت که این امر بسیار دشوار است و نیاز به ملزومات زیادی دارد. وی همچنین افزود که عشق‌آباد برای تنوع‌بخشی به عرضه گاز طبیعی خود بدون استفاده از خط لوله گاز ترانس‌خزر که در بستر دریای خزر خواهد گذاشت پتانسیل زیادی دارد.

صادرات دیوارپوش به ترکیه

به گزارش روزنامه ریسگال، دیوارپوش پلاستیکی ساخته‌شده از پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در استان آخال ترکمنستان به ترکیه صادر می‌شود. شرکت تولیدکننده این محصول به پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات چینی مجهز است و می‌تواند ماهانه 150 تن دیوارپوش تولید کند. خوراک این شرکت از مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی و یک کارخانه پلیمر در کیانلی تأمین می‌شود. محصول تولیدی این شرکت در روکش دیوار ساختمان‌های مسکونی، ابنیه و استخرهای شنا به کار می‌رود.

صادرات محصولات پشمی‌به کشورهای مشترک‌المنافع

محصولات یک کارخانه ریسندگی پشم در شهرک صنعتی بخش آق‌بوغدای استان آخال به کشورهای روسیه، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان صادر می‌شود. این کارخانه بخش‌های پشم‌ریسی و نساجی دارد و در بخش پشم‌ریسی آن، تولید فرش‌های ترکمنی باکیفیت از پشم خالص به انجام می‌رسد. در حال حاضر در این بخش نزدیک به 13 تن نخ پشمی در ماه تولید می‌شود. این کارخانه همچنین تولید انواع جدیدی از پتوهای پشمی را راه‌اندازی کرده است که ظرفیت تولید 10 هزار پتو پشمی در ماه را دارد. در بخش پشم‌ریسی آن، انواع نخ‌های پشمی و نخ‌های ترکیبی پشمی و پلی‌استری و در بخش نساجی آن نیز گلیم و روفرشی در اندازه‌های مختلف و همچنین انواع پتوهای پشمی و نیم‌پشمی (ترکیبی) تولید می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما