معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۱

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • تلاش استان‌های اتریش همراهی با قوانین آب و هوایی اتحادیه اروپایی

استاندارد: اتریش برای بهبود شرایط آب و هوایی در گام اول قرار است تا سال 2030 برق خانگی را منحصراً از منابع تجدیدپذیر تولیدکند و تا سال 2040، اتریش باید در همه بخش ها از نظر آب و میزان تولید گازهای گلخانه ای را به حداقل برساند. این یک هدف بلندپروازانه دولت فدرال است که تنها با حمایت 9 ایالت فدرال قابل دستیابی است و در این میان استان بورگنلند بیشترین تلاش را برای دسترسی به میزان تولید انرژی از منابع تجدید پذیر داشته است. همچنین این استان تلاش دارد تا  36 درصد گازهای گلخانه ای را تا سال 2030 کاهش و تا سال تا 90 درصد تا سال 2050 کاهش دهد. در حال حاضر 45000 سیستم گرمایش نفت و گاز در بورگنلند نصب شده  و قرار است تا سال 2030 با زیرساخت های سازگار با آب و هوا جایگزین شوند.از این سو شرکت تولید کننده انرژی برق استان بورگنلاند تا سال 2025 حدود 233 میلیون یورو در سیستم های فتوولتائیک سرمایه گذاری خواهد کرد و در حوزه فناوری‌ها و قوانین راهبردی حوزه آب و هوا قرار است هر سه سال یکبار توانایی‌ها و شرایط فعالیت و راندمان سامانه‌های نصب شده توسط یک کارگروه مستقل ارزیابی شود.

  • تلاش نمایندگان پارلمان اروپا برای ردیابی تمامی تراکنش های بانکی و غیر بانکی مرتبط با رمزارزها و در ادامه ادامه ممنوعیت رمز ارزها

استاندارد: نمایندگان پارلمان اروپا در تلاش برای ممنوعیت تراکنش های مالی از طریق رمز ارزها در اتحادیه اروپایی می‌باشد. در دو کمیته اقتصاد و ارز و برای عدالت اجتماعی مسئولان به این نتیجه رسیدند که تراکنش های ناشناس با ارزهای دیجیتال در آینده کاملاً ممنوع خواهد بود. محدودیت حداقل 1000 یورویی که قبلاً توسط کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد شده بود نیز حذف می‌شود و تمامی ارزهای خریداری شده برای استفاده می‌بایست وارد سامانه بانکی اتحادیه اروپایی شوند. برای فروشندگان  رمز ارز فعال در اتحادیه اروپا، و همچنین برای سایر فعالان بازار مانند ارائه دهندگان کیف پول های رمزنگاری آنلاین، این بدان معناست که مشتریان نه تنها می‌بایست از این پس اوراق هویتی خود را به ثبت برسانند، بلکه مشمول یک روش تست سخت گیرانه تر نیز هستند که از طریق سامانه‌های آنلاین احراز هویت انجام می‌پذیرد.

  • بحران اوکراین سقوط بازارهای سهام و افزایش قمیت نفت

استاندارد: در اروپا، بازار بورس در روزهای اخیر همزمان افزاش تشنج و تحرکات در مرز روسیه و اوکراین، در مسیر سقوط قرار گرفته است و خطر جنگ هرروز نزدیک تر به نظر می رسد. در مقابل قیمت نفت در حال افزایش است تا حدی که نفت برنت به قیمت سال 2014 رسیده است و قیمت  طلا نیز مجددا در حال افزایش است. همزمان قیمت نفت و گاز همچنان در اروپا در حال افزایش است. تشدید درگیری در اوکراین باعث شد بازارها دوباره در روز سه شنبه سقوط کنند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای روسیه به عنوان بخشی از آنچه روسیه "ماموریت حفظ صلح" خوانده است به مناطق جدایی طلب در شرق اوکراین اعزام خواهند شد. پیش بینی می‌شود بحران کنونی بر نرخ تورم و شرایط اقتصادی در اروپا تاثیر زیادی بگذارد. در بازارهای بورس اروپایی  Stoxx 50 در آغاز ساعات کاری امروز بیش از دو درصد کاهش ارزش داشته و  و داکس آلمان نیز نیز کاهش ارزش مشابهی را تجربه کرده است. در لندن، FTSE-100 بیش از یک درصد کاهش و شاخص فرانسوی CAC-40 تقریباً دو درصد کاهش یافته است.

  • وزیر کار اتریش: تحریم روسیه بازار کار اروپا و اتریش را هدف قرار خواهد داد

کوریه: وزیر کار مارتین کوخر و وزیر زنان سوزان راب  در یک کنفرانس مطبوعاتی امروز ، نسبت به بحران اوکراین و تبعات آن برای اتریش و اروپا هشدار دادند. مارتین کوخر وزیر کار در این کنفرانس مطبوعاتی گفت:  ارزیابی وضعیت دشوار است و باید در هر جانبداری محافظه کار بود و منتظر تغییرات شد. در هر صورت تحریم های روسیه بر اقتصاد اتریش نیز تاثیر خواهد گذاشت ولی با این وجود برای اتریش نظر مردم اوکراین اولویت دارد.  در رابطه با موج احتمالی پناهجویان از اوکراین، خانم راب همچنین خاطرنشان کرد که هنوز بسیاری از موارد غیرقابل تصور وجود دارد و کمیته بررسی بحران اوکراین دراتریش به در خصوص مسائل انسانی در شرق اوکراین سکوت نخواهد کرد. 

  • کوپف دبیر کل اتاق فدرال اقتصادی اتریش: تحریم ها علیه روسیه عواقب خوبی نخواهد داشت

کوریه: کار هاینز کوپف، دبیر کل اتاق فدرال اقتصادی اتریش در خصوص بحران اوکراین گفت: عواقب اقدامات تنبیهی باید بررسی شود، نباید خودکشی کرد. وی همچنین بر اهمیت هر دو کشور به عنوان "بازارهای مهم" برای اقتصاد اتریش تاکید کرد و افزود در شرایط بحرانی اقتصادی فعلی، اینگونه اقدامات به اقتصاد داخلی ضربه می زنند. جو سرمایه گذاری در روسیه و اوکراین وخیم تر خواهد شد. با توجه به تشدید تنش اخیر، اتاق بازرگانی انتظار دارد که فضای سرمایه گذاری در روسیه و (شرق) اوکراین به طور قابل توجهی بدتر شود. آقای کوپف در یک برنامه تلویزیونی روز سه شنبه گفت: «همه ابزارها برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه باید استفاده شود. اقتصاد می‌تواند نقش یک پل  را ایفا کند و مذاکرات بهترین راه حل برای خروج از بحران می‌باشند.

  • شرکت های چینی – اتریشی و تهدید از سوی چین

کوریه: شرکت های اتریشی که در سال های اخیر، از سوی سرمایه گذاران چینی خریداری شده اند، امکان انتقاد از سیاست چین را ندارد. فهرست شرکت های اتریشی که به طور کامل یا ضمنی از سوی سرمایه گذاران چینی خریداری شده اند، لیستی طولانی می‌باشد که در این میان به تولیدی پوشاک وولفورد، تولیدی صنایع هوا و فضا FACC، جرثقیل سازی پالفینگر و یا شرکت اتومیک اشاره کرد. فعالیت رسانه ای این شرکت ها به طور کامل تحت نظر دولت چین می‌باشد و افرادی که انتقاد به چین یا سیاست های این کشور داشته باشند با دلایل مختلفی از کار برکنار می‌شوند. گزارش یک استاد دانشگاه اقتصاد وین در این خصوص، سبب شده است تا دولت برای این مساله چاره ای بیاندیشد. شایان ذکر است که در سال های 2015 تا کنون، بسیاری از شرکت های مهم اتریشی و اروپایی از سوی شرکت ها و سرمایه گذاران چینی خریداری شده اند.

  • انجمن صنفی فناوری اطلاعات اتریش و هشدار این انجمن نسبت به چالش کمبود نیروی کار حرفه ای در اتریش

کرونه: طبق آمار این انجمن، در حال حاضر اتریش 24 هزار نیروی کار حرفه ای فعال در حوزه فناوری اطلاعات کم دارد و طبق پیش بینی‌های این انجمن، این تعداد تا 5 سال آینده به 30 هزار نفر خواهد رسید. این مساله سبب کاهش تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده تا 8 .3 میلیارد یورو خواهد شد.  گفته می‌شود نرخ ترک تحصیل در رشته‌های زیر مجموعه و دستمزدهای پایین در این حوزه، از عوامل اصلی کمبود نیروی کار ماهر می‌باشد.  همچنین گفته می‌شود بسیاری از دانشجویان پیش از اتمام دوره تحصیلات از طریق دوره‌های آموزشی غیر دانشگاهی، وارد بازار کار و صنایع فعال زیر مجموعه می‌شوند. این انجمن همچنین در گزارشی در این خصوص از دولت خواسته است تا آموزش های حوزه فناوری اطلاعات را به برنامه درسی مدارس افزوده و سامانه‌ها و زیرساخت های آموزشی مرتبط با این حوزه را در سراسر اتریش توسعه دهند. 

  • ادامه روند افزایش تورم در اتریش

پرسه: افزایش قیمت سوخت، همچنان تعیین کننده مسیر نمودار رشد تورم در اتریش می‌باشد. نرخ تورم در ماه فوریه به 5 درصد رسید. به گفته مرکز آمار اتریش، فزایش قابل توجه قیمت انرژی باعث شده است تا نرخ تورم در ژانویه  و فوریه در اتریش پس از آن که در ماه دسامبر به  3 . 4 درصد رسیده بود، به 5 درصد در ماه فوریه برسد. به گفته توبیاس توماس، مدیر مرکز آمار اتریش، تورم به بالاترین سطح از دسامبر 1984 رسیده است. قمیت سوخت در ماه ژانویه تا 6 . 29 درصد افزایش یافته و هزینه گرمایش منازل نیز 4 .16  درصد افزایش داشته است.  افزایش قیمت برای برق . قیمت کار (+12.1 درصد) به طور قابل توجهی کمتر بود.

  • هواپیمایی آستریان تمام پروازها به اوکراین را متوقف می‌کند

کوریه: در روزهای اخیر پرواز ها به کیف و اودسا متوقف شده بودند و از امروز دیگر تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی به مقصد اوکراین و یا از روی اوکراین گذر نخواهد کرد.  شرکت هواپیمایی ارزان قیمت مجارستانی Wizz Air نیز پس از بسته شدن حریم هوایی اوکراین، پروازهای خود به اوکراین را متوقف می‌کند. لوفت هانزا، مانند اکثر شرکت های دیگر، آخر هفته گذشته پرواز خود را متوقف کرد. پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت بریتانیا از خطوط هوایی خواسته است تا از حریم هوایی این کشور دوری کنند. گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل بریتانیا در توییتر نوشت: به دنبال وقایع وحشتناک شب، من به اداره هوانوردی دستور دادم تا اطمینان حاصل کند که خطوط هوایی از حریم هوایی اوکراین برای اطمینان از ایمنی مسافران و خدمه اجتناب می‌کنند.

  • سقوط 2 . 4 درصدی شاخص بورس وین پس از حمله روسیه به اوکراین

کوریه: تحلیلگران  اتریشی چشم انداز جنگ در اوکراین را با توجه به وقایع شرق اوکراین، تشنج در بازارهای مالی را بسیار بالا توصیف می نمایند. به گفته اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون و چارلز میشل، رئیس شورا اتحادیه اروپایی، اتحادیه اروپایی به طور آنی،  در مورد بسته جدیدی از تحریم ها علیه روسیه تصمیم خواهد گرفت. فون در لاین معتقد است که این تحریم قلب اقتصاد روسیه را هدف قرار خواهد داد.

  • سقوط سهام بانک رایفایزن اینترنشنال

استاندارد: سهام بانک رایفایزن اینترنشنال همزمان با حمله روسیه به اوکراین سقوط کرد. همزمان ارزش روبل روسیه نیز در بازار ارز کاهش چشمگیری داشته است. در بازار انرژی و نفت خام نیز، تا ظهر امروز قیمت نفت به 100 دلار رسیده است که بالاترین قمیت از سال 2014 تا کنون می‌باشد. به دنبال آن بازار طلا در اروپا رونق جدیدی یافته و ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، نیز در مسیر سقوط قرار دارند. امروز  بورس اوراق بهادار اتریش نیز روز سختی را پشت سر گذاشته است و شاخص پیشرو ATX پس از باز شدن به میزان شش درصد سقوط کرد. و بانک رایفایزن اینترنشنال که بیشترین ارتباط را با روسیه و اوکراین دارد، نیمی از ارزش سهام خود را از دست داده است و به کمتر از 12 درصد رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما