معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۸

آفریقا به ۷۸۴ میلیارد دلار سالانه تا سال 2030 برای شکست دادن فقر نیاز دارد

دکتر آکینونمی آدسینا، Akinwunmi Adesina رئیس بانک توسعه آفریقا، (AfDB)، از کاهش ثروت اقتصادی قاره آفریقا ابراز تأسف کرده است که به گفته او در سال 2020 تولید ناخالص داخلی، 165 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رئیس AfDB خاطرنشان کرد که بیش از 30 میلیون شغل از بین رفته و 26 میلیون نفر در این دوره در فقر شدید فرو رفته‌اند. آدسینا گفت برای از بین بردن فقر شدید تا سال 2030، این قاره به 414 تا 784 میلیارد دلار در سال نیاز دارد.

وی در سخنرانی خود با عنوان بسیج تأمین مالی برای بهبود اقتصادی، توسعه و ادغام سریع آفریقا در اقتصاد جهانی در بیست و پنجمین اجلاس عادی مجمع اتحادیه آفریقا، آدیس آبابا، با اعلام مطالب فوق افزود همه گیری کووید-19 یک طوفان اقتصادی جهانی بوده و آفریقا شاهد کاهش 2.1 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2020 بوده است. تولید ناخالص داخلی آفریقا 165 میلیارد دلار کاهش یافت که باعث از دست رفتن بیش از 30 میلیون شغل شد و بیش از 26 میلیون نفر در فقر شدید فرو رفتند. او از تلاش‌های رهبری اتحادیه آفریقا و سران کشورها و دولت‌ها به دلیل نقش‌های حیاتی که در مقابله با همه‌گیری و چالش‌های اجتماعی-اقتصادی پس از آن ایفا کرده‌اند، قدردانی کرد و افزود امروز با این تلاش‌ها 11 درصد از مردم به طور کامل واکسینه شده‌اند. با این حال، در حالی که کشورهای توسعه یافته به سمت تقویت اقتصادهای خود حرکت کرده‌اند، آفریقا هنوز با ضربات اولیه دست و پنجه نرم می‌کند. باید از این تجربه درس بگیریم. آفریقا دیگر نمی‌تواند امنیت جان 1.4 میلیارد جمعیت خود را به خیرخواهی دیگران واگذار کند.

او گفت: ما باید زندگی آفریقایی‌ها را تضمین کنیم! زمان آن فرا رسیده است که رهبران کشورهای آفریقایی سیستم مراقبت‌های بهداشتی آفریقا را بسازند که این امر باید بر اساس سه اولویت استراتژیک باشد.

اول، ایجاد زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت آفریقا،

دوم، ایجاد صنعت داروسازی آفریقا 

سوم، ایجاد ظرفیت تولید واکسن آفریقا.

  • آفریقا برای رسیدن به هدف خود برای دستیابی به 60 درصد تولید واکسن بیماری‌ها تا سال 2040 به 600 میلیون تا 1.3 میلیارد دلار سالانه نیاز دارد. سرمایه گذاری در سلامت سرمایه گذاری در امنیت ملی است.
  • بانک توسعه آفریقا قصد دارد 3 میلیارد دلار برای حمایت از ظرفیت تولید دارو و واکسن در آفریقا سرمایه گذاری کند.
  • برای رسیدگی به اثرات اجتماعی و اقتصادی این بیماری همه‌گیر کرونا و حمایت از بهبود اقتصادی، آفریقا در 3 سال آینده به 484 میلیارد دلار نیاز دارد.
  • برای از بین بردن فقر شدید تا سال 2030، این قاره تا 784 میلیارد دلار سالانه و فقط به 7 تا 15 میلیارد دلار در سال برای مقابله با تغییرات آب و هوایی نیاز دارد.
  • این قاره بین 68 تا 108 میلیارد دلار در سال برای رفع شکاف تأمین مالی زیرساخت‌ها نیاز دارد.
  • بانک توسعه آفریقا به عنوان برترین موسسه تأمین مالی توسعه در آفریقا، منابع را برای مقابله با این چالش بسیج کرده است. سرمایه عمومی‌ بانک در سال 2019 به میزان 125 درصد افزایش یافت و از 93 میلیارد دلار به 208 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان از زمان تأسیس در سال 1964 است. این منابع به بانک توسعه آفریقا اجازه داده است تا حمایت خود را از اقتصادهای آفریقایی برای مقابله با همه گیری کرونا افزایش دهد.
  • هم چنین هیئت مدیره بانک،  تسهیلات واکنش به بحران تا سقف 10 میلیارد دلار را تصویب کرد. بانک هم چنین یک اوراق قرضه اجتماعی 3 میلیارد دلاری مبارزه با کووید-19 را در بازارهای سرمایه بین‌المللی راه‌اندازی کرد که بزرگترین شبکه اجتماعی پیوند در تاریخ جهان با دلار آمریکا بود.
  • این بانک 27 میلیون دلار به عنوان کمک‌های بلاعوض به مراکز کنترل بیماری‌های آفریقا ارائه کرد.
  • بانک هم چنین در حال اجرای یک طرح 20 میلیارد دلاری انرژی برای توسعه 10000 مگاوات انرژی خورشیدی برای منطقه ساحلی آفریقا است تا برق 250 میلیون نفر را تأمین کند. این منطقه به بزرگترین منطقه خورشیدی در جهان تبدیل خواهد شد.

آفریقا با یک چالش بزرگ با انتقال انرژی و تغییرات آب و هوایی روبرو است. بانک در حال کار برای ایجاد یک تسهیلات انتقال انرژی آفریقایی است که از زغال سنگ و نفت سوخت سنگین به انرژی پاک حمایت می‌کند. با این حال، آفریقا برای اطمینان از ثبات سیستم‌های انرژی، صنایع برق و تضمین رقابت‌پذیری، به گاز طبیعی نیز نیاز دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت برای حمایت از سازگاری آفریقا با تغییرات آب و هوایی نیز بانک توسعه آفریقا و برنامه مرکز جهانی سازگاری آفریقا، صندوق بسیج 25 میلیارد دلاری برای سازگاری آب و هوا برای آفریقا را راه اندازی کرده‌اند. ما باید حوزه دریاچه چاد را احیا کنیم! ما باید ساحل را از بیابان زایی نجات دهیم! ما باید دیوار سبز بزرگ را تکمیل کنیم! بانک توسعه آفریقا 6.5 میلیارد دلار برای دیوار سبز متعهد شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما