معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۳

افزایش شدید قیمت برق در نروژ

روند رو به افزایش قیمت برق در این کشور که از ماه مارس گذشته به کندی شروع شده بود، هم اکنون به میزان بی سابقه ای رسیده است. این افزایش شدید سبب شده است تا قیمت برق نسبت به زمستان سال گذشته حداقل به دو تا سه برابر افزایش یابد. دولت نروژ پرداخت یارانه‌هایی را برای خانوارهای نروژی جهت کاستن از هزینه شدید برق در نظر گرفته است.

به طور معمول قیمت برق در نروژ بسیار بالا و دو تا سه برابر متوسط قیمت آن در اتحادیه اروپا بوده است، با این حال روند رو به افزایش قیمت برق در این کشور که از ماه مارس گذشته به کندی شروع شده بود، هم اکنون به میزان بی سابقه ای رسیده است. این افزایش شدید که تقریبا همزمان با به روی کار آمدن دولت جدید و آغاز فصل سرد در نروژ بود سبب شده است تا قیمت برق نسبت به زمستان سال گذشته حداقل به دو تا سه برابر افزایش یابد.دولت نروژ پرداخت یارانه‌هایی را برای خانوارهای نروژی جهت کاستن از هزینه شدید برق در نظر گرفته است.

در حالی که قیمت برق در نروژ همواره گرانترین برق موجود در سرتاسر اروپا و یکی از پر هزینه ترین‌ها در جهان بوده است، اما  افزایش شدید و بی سابقه قیمت های برق در نروژ از تابستان گذشته سبب شده است تا هزینه بسیار سنگینی به خانوارهای نروژی تحمیل شود. این در حالی است که برق در نروژ تقریبا به صورت صد درصد به شیوه هیدروالکتریکی تامین می‌شود و این کشور هیچ وابستگی گازی و یا فسیلی همچون برخی کشورهای اروپایی به منابع انرژی خارجی ندارد.

به گفته مقامات وزارت نیروی نروژ، قیمت برق در نروژ در سه ماهه دوم سال 2021 دو برابر بیشتر از سه ماهه مشابه در سال 2020 بود . متعاقب تغییر دولت افزایش قیمت برق همچنان به سرعت ادامه یافت به طوری که از پاییز تا زمستان امسال قیمت انرژی نسبت به زمستان سال گذشته به حدود سه برابر افزایش یافته است. مقامات دولتی این افزایش قیمت را به افزایش قیمت سوخت های فسیلی و افزایش مالیاتهای مرتبط با آن و همچنین تعهدات در خصوص کاهش  انتشار گازهای گلخانه ای در اروپا نسبت داده اند.

بر اساس داده‌های اداره آمار نروژ (SSB) میانگین قیمت برق برای خانوارهای نروژی در سال 2019 برای یک کیلووات حدود ساعت 50.9 اوره یا معادل نیم یورو ( 50 سنت یورو) بوده است که در دسامبر گذشته به  بیش از 15 کرون یا یک و نیم یورو رسیده است. SSB در این ارتباط می‌گوید : «از آنجایی که بازارهای برق اروپا و نروژ از طریق اتصالات و توافقات بین المللی به شدت به هم مرتبط هستند، قیمت برق در نروژ نیز  افزایش یافته است.«

میانگین کل قیمت برق، با احتساب مالیات و اجاره شبکه، به طور متوسط تا پیش از شروع به کار دولت جدید به 11 کرون  برای یک کیلووات ساعت رسیده بود که با آغاز زمستان سرد این کشور به حدود 15 کرون افزایش یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما