معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

منبع: روزنامه آلمانی زبان Tagblatt

سیاست اتحادیه اروپا: "غیرقابل قبول"

کریستوف مِدِر، رئیس Economiesuisse، در برن به مطبوعات گفت سیاست اروپای سوئیس در شرایط بحران است. به گفته وی، این بحران به طور خاص در سه حوزه مشهود است: نخست آنکه اتحادیه اروپا از به روز رسانی توافقنامه دوجانبه در مورد موانع فنی تجارت خودداری می‌کند. دوم، بروکسل با تمایل سوئیس برای ورود به برنامه تحقیقاتی Horizon Europe اتحادیه اروپا مخالف است. و سوم، در حال حاضر کلیه گفتگوها در خصوص توافقنامه‌های دوجانبه یکپارچه سازی بازار به حالت تعلیق درآمده اند. از سوی دیگر، روند انقضای توافقات دوجانبه هم آغاز شده است که «زیان بار و آسیب رسان است».

مِدِر از شورای فدرال ناخشنود است: این شورا نه طرحی در مورد چگونگی به حداقل رساندن خسارت ارائه کرده است و نه اینکه سیاست اروپا چگونه باید ادامه یابد. او از سیاست «صبر کن و ببین» شورا در قبال این موضوع انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند. خود وی معتقد است که باید با طی کردن دو مسیر به صورت همزمان این مشکل را حل کرد: از یک سو باید راه حل های مقطعی یافت و از سوی دیگر، برای تدوین «توافقنامه‌های عمومی‌برای تنظیم نحوه مشارکت در بازار» دوباره تلاش کرد.

***************************************************************

منبع: سایت swissinfo

بانک Credit Suisse از 9 کشور آفریقایی خارج شد

بانک بزرگ Credit Suisse از مدیریت دارایی 9 کشور آفریقایی کناره گیری می‌کند. مشتریان این بانک، که گفته می‌شود مجموع دارایی‌های آنها در حدود 2.5 میلیارد دلار آمریکا است، به British Barclays ارجاع داده می‌شوند.

یکی از سخنگویان CS در گزارشی که توسط خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد، گفت: Credit Suisse قراردادی را با Barclays امضا کرده است تا کارگزار مشتریان بانکداری خصوصی شود. این اقدام بخشی از برنامه خروج از 9 کشور غیرمرکزی در حوزه بازارهای مدیریت ثروت، به ویژه کشورهای جنوب صحرای آفریقاست که به طور خاص شامل بوتسوانا، غنا، ساحل عاج، کنیا، موریس، نیجریه، سیشل، تانزانیا و زامبیا می‌شود. از سوی دیگر، این بانک بزرگ تجارت خود را در آفریقای جنوبی حفظ خواهد کرد. به نقل از برخی منابع آگاه، شرایط توافق بین بانک‌های بزرگ سوئیس و بریتانیا به احتمال زیاد بستگی به این دارد که چه تعداد از مشتریان دارایی‌های خود را از CS به Barclays منتقل کنند.

***************************************************************

منبع: سایت swissinfo

Swiss Solidarity در سال 2021 مبلغ 34 میلیون فرانک برای امور خیریه هزینه کرد

در سال گذشته، تمرکز گروه بشردوستانه Swiss Solidarity عمدتاً بر روی تأثیرات همه‌گیری کووید-19 بود. این گروه همچنین کمکهای بشردوستانه خود را به‌هائیتی زلزله زده و پس از تسلط طالبان، به افغانستان ارسال کرد.

طبق اعلام Swiss Solidarity، این گروه در سال 2021 منابع مالی به ارزش 34 میلیون فرانک (36.9 میلیون دلار) برای اجرای 348 پروژه در سراسر جهان تامین کرده است که از طریق سازمان‌های غیر دولتی محلی همکار و سایر سازمان‌ها پرداخت شده است. بیش از 8.4 میلیون نفر در 40 کشور جهان کمکهای این گروه را دریافت کردند که بیشتر آنها، از پیامدهای کووید-19 رنج می‌بردند. در سوئیس، کمک های مرتبط با بیماری همه گیر به شکل کمک مالی مستقیم و همچنین خدماتی مانند تحویل در خانه یا مراقبت در محل انجام شد.

Swiss Solidarity - بازوی بشردوستانه صدا و سیمای سوئیس (Swiss Broadcasting Corporation)  - پس از زلزله ماه اوت هائیتی، کمک اضطراری 2 میلیون فرانکی برای این کشور فرستاد. همچنین برای حمایت از جمعیت محلی در افغانستان پس از تسلط طالبان، کمک به بازسازی لبنان پس از انفجار عظیم 2020 در بیروت و متعاقب سونامی سال 2018 اندونزی کمکهایی برای این کشورها ارسال کرده است. این سازمان در دسامبر گذشته و به مناسبت 75مین سالگرد تاسیس خود، 8 میلیون فرانک برای کودکان نیازمند در داخل و خارج از کشور جمع آوری کرد.

***************************************************************

منبع: سایت swissinfo

رکورد دیگری برای صادرات پنیر سوئیس

سال گذشته، میزان صادرات پنیر سوئیس 6.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رکورد 82470 تن رسید. واردات نیز نسبت به سال قبل بیشتر بود اما رشد کمتری داشت.

گروه «بازاریابی پنیر سوئیس» و TSM Treuhand روز دوشنبه اعلام کردند که به ویژه پنیرهای تازه، نرم، نیمه سفت و سفت "افزایش قابل توجهی" در صادرات داشته اند. صادرات فقط در گروه پنیر فرآوری شده و فوندوی آماده کاهش داشت.

به طور کلی، صنعت پنیر سوئیس 756.7 میلیون فرانک بدست آورد. رشد شدید تقاضا در خارج از کشور عامل افزایش ارزش 9.1 درصدی بوده است. علاوه بر این، افزایش قیمت ها نیز به افزایش درآمد کمک کرده است.

با توجه به اعلامیه گروه «بازاریابی پنیر سوئیس»، 40 درصد از پنیر تولید شده در سوئیس به بیش از 70 کشور جهان صادر می‌شود. مشتری اصلی این محصول با سهم 82 درصدی همچنان اروپاست. و دوباره بیش از نیمی از این صادرات به آلمان می رود. پس از آلمان، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. در عین حال، بازار ایالات متحده نیز رشد کرده و سهم آن اکنون تقریباً 12 درصد است.

واردات پنیر در سال 2021 نیز به 75774 تن افزایش یافت. اگرچه این رقم 5.7 درصد بیشتر از سال قبل است، اما رشد آن تقریباً به نصف کاهش یافته است. سوئیسی‌ها 487.7 میلیون فرانک برای این خرید این محصول هزینه کردند.

در حالی که متوسط قیمت صادراتی 9.18 فرانک در هر کیلوگرم است، قیمت واردات تنها 6.44 فرانک در هر کیلوگرم است. بنابراین سوئیس بسیار ارزان تر از صادراتش، پنیر وارد می‌کند. پنیر خامه ای، موزارلا و کوارک که بیشتر آنها از ایتالیا، آلمان و فرانسه وارد می‌شوند، محبوبیت خاصی در بین مصرف کنندگان داشته اند.

***************************************************************

منبع: سایت swissinfo

کمبود ریزتراشه بازار خودرو سوئیس را تضعیف می‌کند

مشکلات جهانی در تامین تراشه‌های کامپیوتری خودروها موجب کاهش تعداد خودروهای ثبت شده جدید در سوئیس شده است.

بیش از 350000 وسیله نقلیه جدید در سال 2021 وارد جاده‌های سوئیس شدند که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال اول شیوع پاندمی‌کرونا نشان می دهد. اما این رقم هنوز تقریباً 15 درصد کمتر از سال 2019 است و در سال گذشته هم کاهش یافت زیرا تأمین کنندگان نتوانستند تقاضای بازار را برآورده کنند.

اداره آمار فدرال اعلام کرد: «کمبود جهانی برخی از قطعات الکترونیکی و مشکلات بوجود آمده در امور لجستیک بین‌المللی باعث شد که خودروسازان قادر به تحویل تمام خودروهای سفارش داده‌شده نباشند».

در نتیجه از سال 2019، میانگین سن خودروهای در حال استفاده در جاده‌های سوئیس از 8.7 به 9.3 سال رسیده است. کمبود بین المللی ریزتراشه‌های خودروها علت اصلی مشکلات جاریست. تولیدکنندگان تراشه در ایالات متحده در حال افزایش تولیداتشان هستند، اما هشدار داده اند که ممکن است مدتی طول بکشد تا ظرفیت لازم برای رفع کمبودهای جاری ایجاد شود.

بیش از یک پنجم خودروهای سواری که به سوئیس تحویل داده شده اند، مدل های الکتریکی یا هیبریدی هستند که بالاتر از هدف دولت، یعنی 15 درصد است. تقاضا برای خودروهای بنزینی و دیزلی همچنان کاهش داشته است.

سهم خودروهای الکتریکی در سوئیس از 0.9 درصد در سال 2020 به 1.5 درصد در سال 2021 و برای انواع هیبریدی از 0.5 درصد به 0.9 درصد افزایش یافته است. با محدود شدن گزینه‌های سفر به دلیل اقدامات کنترل کننده کووید-۱۹ و محدودیت های مرزی، تعداد کمپرهای جدید ثبت شده در سال ۲۰۲۱ هم بیش از یک چهارم افزایش یافت.

***************************************************************

منبع: سایت swissinfo

افزایش قابل توجه فروش بخش خرده فروشی در سال 2021

میزان تجارت خرده‌فروشی سوئیس در سال 2021 بیشتر از سال 2020 و آغاز پاندمی‌کرونا بود. کلیه بخش‌هایی که در سال 2020 و به دلیل همه‌گیری کووید 19 متحمل ضرر شده بودند، توانستند تا حد زیادی آن‌ها را جبران کنند.

در سال گذشته، خرده فروشان سوئیسی، افزایش فروش اسمی 4.2 درصدی را ثبت کردند. بر اساس گزارش اداره آمار فدرال (BFS)، میزان واقعی این رقم بدون تورم 4.7 درصد بود. با این حال، ارقام اعلام شده هنوز نهایی نیستند.

فروش مواد غذایی هم در سال 2020 رشد بسیاری داشت اما سپس با رکود مواجه شد. به گفته BFS، سایر صنایع تقریباً توانستند ضررهای گزارش شده در سال قبل را جبران کنند.

همچنین فروش در بخش غیر غذایی به طور اسمی 7.4 درصد افزایش یافت. این در حالیست که در سال 2020 میزان فروش همچنان پایین بود (اسمی 3.7٪-).

بخش‌های «تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات» (7.8+ درصد) و «غرفه‌ سازی، سفارشات پستی و تجارت اینترنتی» (6.3+ درصد) دوباره رشد قوی را ثبت کردند. به این ترتیب این صنایع به روند صعودی سال قبل ادامه دادند و همگی نرخ رشد دو رقمی را گزارش کردند.

تقاضا برای محصولات بخشهای « لوازم خانگی، منسوجات، DIY و تزئینات منزل» نیز بار دیگر با افزایش اسمی فروش 3.5+ درصدی مواجه شد.

***************************************************************

منبع: روزنامه آلمانی زبان Tages Anzeiger

شرکتهای سوئیسی به دلیل شیوع اومیکرون متضرر نخواهند شد

مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه ETH زوریخ اعلام کرد بر اساس نظرسنجی به عمل آمده از حدود 4500 شرکت سوئیسی، به طور کلی اقتصاد کشور در آغاز سال 2022 هم رو به بهبود بوده و شیوع سویه اومیکرون نیز تاثیری بر آن نداشته است. این شرکت ها اعلام کردند که به طور متوسط 7 درصد از نیروی کار اخیراً به دلیل ابتلا به کرونا در شرایط قرنطینه و لذا غایب بوده اند. تنها حدود 9 درصد از شرکت های مورد بررسی از کاهش فروش در نتیجه شیوع سویه جدید ویروس شکایت داشتند.

اقتصاددانان دانشگاه به این نتیجه رسیده اند که شرکت ها می‌توانند با غیبت تعداد کمی از کارکنان به خوبی کنار بیایند اما اگر بخش قابل توجهی از نیروی کار غایب باشد، این امر تأثیر محسوسی بر فروش خواهد داشت.

لذا به نظر می رسد موج اومیکرون ضرر فروش عمده ای برای شرکت های سوئیسی ایجاد نمی‌کند. اما برخی شرکتها نگران در دسترس بودن مواد اولیه و نحوه عملکرد زنجیره‌های تامین هستند که در حال حاضر به درستی کار نمی‌کنند. بر اساس گزارش KOF، بیش از نیمی از شرکت‌های صنعتی و عمده‌فروشی‌ها به دلیل اختلال در عرضه محصولات اولیه دچار مشکل شده‌اند. حداقل به نظر می رسد که در اواخر سال گذشته این مشکل تا حد زیادی وجود داشته است.

تفاوت های بزرگ میان صنایع

تا جایی که به وضعیت کلی تجارت مربوط می‌شود، تفاوت های زیادی میان بخش های مختلف وجود دارد. در برخی از حوزه‌ها – همچون صنعت تولید و ساختمان، تجارت خرده فروشی، به ویژه بانک ها و شرکت های بیمه - که میزان فروش آنها مدتیست نسبت به قبل بالاتر از حد متوسط بوده است، روند بهبود همچنان ادامه دارد. اما روند بهبود حوزه‌هایی که میزان فروش آنها کمتر از حد متوسط است – از جمله سایر خدمات و صنعت مهمان نوازی – ثبات ندارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما