معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۴

قوانین جدید بوتسوانا در خصوص رمز ارزها

با توجه به اینکه بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال تطبیق قوانین داخلی خود برای بهره برداری از بازار رمز ارزها و ارزهای دیجیتال هستند، قانون گذاران بوتسوانا نیز به این عرصه ورود کرده و در همین خصوص قوانینی وضع کردند.

پگی سرامه وزیر دارایی بوتسوانا اظهار داشت ما قوانینی وضع کردیم که تجارت از طریق ارزهای دیجیتال را تنظیم کرده و از طرف دیگر امکان پولشویی به وسیله رمز ارزها را از بین ببرد. بوتسوانا طی سال‌های اخیر تلاش کرده که قوانین خود را با استانداردهای مد نظر اف ای تی اف تطبیق دهد و می‌کوشد دستورالعمل‌های این نهاد را با دقت به اجرا گذارد.

هرچند لایحه مربوط به تجارت از طریق ارزهای دیجیتال به تصویب رسید اما در پارلمان این کشور با مخالفت‌های جدی مواجه شد. مخالفان بر این باور بودند که رها کردن صنعت ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث اغتشاش در بخش مالی کشور شود و تلاش‌هایی که تاکنون برای مقابله با پولشویی انجام شده را مختل سازد. ظاهراً این دسته از مخالفان قوانین تصویب شده در پارلمان در حوزه رمز ارزها را به اندازه کافی جامع و مانع تلقی نمی‌کردند.

حدود دو ماه پیش نیز بانک مرکزی بوتسوانا در خصوص استفاده از رمز ارزها هشدار داده بود. بانک مرکزی این کشور هشدار داده بود که انجام فعالیت‌های مرتبط با رمز ارز، بدون دریافت مجوز غیرقانونی می‌باشد. مطابق قوانین جدید هر کس که به دنبال فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال باشد ملزم است تا از سازمان تنظیم مقررات مؤسسات غیربانکی مجوز دریافت کرده و شرایط این سازمان را در فعالیت‌های خود لحاظ کند.

هرچند که پگی سرامه، وزیر دارایی بوتسوانا اعلام کرد که این لایحه اکنون در انتظار تأییدیه ریاست جمهوری است و تنها پس از این تأیید نهایی خواهد شد اما به نظر می‌رسد که از هم اکنون باید بوتسوانا را در زمره کشورهایی نظیر ایالات متحده، آفریقای جنوبی، روسیه و چین دانست که در حوزه ارزهای دیجیتال و رمز ارز، قوانین و مقررات سختگیرانه تری به اجرا می‌گذارند.

شایان کر است گروه اقدام ویژه مالی یا اف ای تی اف در اکتبر سال گذشته اعلام کرد که تصمیم گرفته بوتسوانا را از فهرست خاکستری خود خارج کند. استفاده از رمز ارزها در آفریقا جای پای خود را باز کرده است و خصوصاً جمعیت جوان این قاره، رمز ارزها را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری می‌داند. مطابق آمار موجود در زیمبابوه، 30 درصد از جمعیت جوان این کشور بر روی رمز ارزها سرمایه گذاری کرده‌اند. لذا ظاهرا فضای موجود به زودی اغلب کشورهای این قاره را به سمت قانون گذاری و تدوین مقررات در حوزه ارزهای دیجیتال سوق دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما