معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر تجارت خارجی مشکلات کلیدی بر وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کوبا را تشریح نمود

آقای رودریگو مالمیرکا دیاز، رئیس وزارت تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی کوبا طی مصاحبه‌ای با مجله «بوهمیا» در مورد مشکلاتی صحبت کرد که تأثیر مورد انتظار سرمایه‌گذاری خارجی بر اقتصاد کوبا را محدود می‌کند. آقای مالمیرکا دیاز تاکید نمود که علاوه بر محاصره اقتصادی، مالی و تجاری دولت ایالات متحده، یکی از نارضایتی‌های سرمایه‌گذاران، الزام به استخدام پرسنل از طریق یک نهاد کارفرما است. وی همچنین گفت: از جمله موانع دیگر این است که بسیاری از خارجی‌ها می خواهند زمینی را که قرار است در آن هتل ساخته شود خریداری کنند. در کوبا، قانون اساسی تأیید می نماید که مالکیت زمین دارایی دولتی است. آقای مالمیرکا افزود: از زمان تصویب قانون جدید تعداد 118 سرمایه گذاری خارجی با بیش از 7000 میلیون دلار در پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری شده است. سرمایه مذکور کاملاً عملیاتی نیست زیرا گاهی اوقات تجارت مورد تایید قرار می‌گیرد، اما سرمایه نمی رسد زیرا بانک ها آن را به دلیل مشکلات مربوط به محاصره ایالات متحده منتقل نمی‌کنند. وزیر تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی همچنین گفت: «در کوبا، تجارت عمده‌ فروشی واقعاً بسیار محدود است و این امر برای بخش غیردولتی مشکلاتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که وقتی می‌خواهید چیزهایی را وارد کنید، می‌توانید از طریق شرکت‌های تخصصی دولتی این کار را انجام دهید.» وی در این خصوص افزود: «در هشتمین کنگره حزب آقای رائول کاسترو مجددا تاکید کرد که تجارت خارجی همچنان در انحصار دولت خواهد بود».

آمریکا از دریافت درآمد های ناشی از صادرات واکسن کوبا به این کشور جلوگیری  می‌کند

 آقای ادواردو مارتینز رئیس گروه بیوکوبافارما امروز اعلام کرد که تحریم های آمریکا علیه کوبا از دریافت درآمد های ناشی از فروش واکسن توسط کوبا جلو گیری می نماید . وی در این راستا گفت که طی سال 2021 کوبا واکسن و چندین محصولات بیوتکنولوژی دیگر به کشور های مختلف صادر کرد اما آزار و اذیت مالی دولت آمریکا در برابر کوبا از جمله عدم همکاری چندین بانک با کشور ما باعث شده است که کشور ما به میلیون‌ها دلار هنوز دسترسی نداشته باشد. وی همچنین تاکید نمود که به همین دلیل تاخیر در پرداخت بهای مواد اولیه خریداری شده به تامین کنندگان نیز بوجود آمده است .  

کمک فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به کوبا برای مقابله با بیماری ویروسی "تب دنگی"

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی اتمی ، در کشور کوبا به مانند اکثر کشورهای گرمسیری، عفونت ویروسی "دنگی" یک مشکل رو به رشد است. این عفونت ویروسی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود، باعث تب بالا، دردهای عضلانی و مفاصل، بثورات پوستی و در موارد شدیدتر به مرگ منتهی می‌شود. در سطح جهانی، تعداد موارد دنگی گزارش شده به سازمان بهداشت جهانی در دو دهه گذشته هشت برابر شده است. بنابراین، دولت کوبا در نظر دارد با استفاده از یک تکنیک هسته ای که می‌تواند جمعیت پشه‌ها را کاهش دهد، با شیوع دنگی مقابله کند. تکنیک مورد بحث، تکنیک حشره عقیم موسوم به تکنیک ( SIT ) است: "رویکردی برای کنترل جمعیت حشرات با تکیه بر رهاسازی پشه‌های نر عقیم شده." با حمایت از برنامه همکاری فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی و با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، اجرای آزمایشی کمپینSIT در یکی از مناطق هاوانا، تعداد پشه‌های ناقل ویروس دنگی را تا 10 درصد در سال گذشته کاهش داد و گزارش های اولیه نشان می دهد که موارد بیماری‌های منتقله از طریق پشه در دو ماه آخر کارآزمایی به طور کامل حذف شده است. تکنیک SIT یکی از سازگارترین روش های کنترل آفات با محیط زیست می‌باشد که تاکنون توسعه یافته است. تابش پرتوهای گاما و اشعه ایکس، برای عقیم کردن حشرات بطور انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد . آژانس از کوبا در دستیابی به تجهیزات جداسازی پشه‌های نر و ماده قبل از پرتو دهی و رهاسازی آنان حمایت و به تجهیز تأسیسات پرورش پشه آنان کمک نموده است .

دولت کوبا اقداماتی را برای توقف تورم آغاز می‌کند

دولت کوبا امروز اقداماتی را برای بهبود توزیع محصولات و توقف تورم آماده می‌کند. آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در اولین نشست شورای وزیران در سال جاری گفت که مسائل فوق هدف اصلی سفر مقامات حزب و دولت به استان‌های مختلف کشور خواهد بود. به همین ترتیب آقای دیاز کانل بر نیاز به طراحی یک سیاست جامع برای پیگیری مشکلات بخش غیردولتی اقتصاد و تعمیق کار از راه دور تأکید نمود.

آخرین آمار رسمی منتشره واکسیناسیون در کوبا بر علیه کووید 19

وزارت بهداشت عمومی‌کوبا در یک گزارش رسمی اعلام داشت تا روز 2 فوریه 2022 در مجموع 34 میلیون و 394 هزار و 469 دوز واکسن از نوع واکسن‌های تولید داخل کوبائی سوبرانا02 ، سوبرانا پلاس و عبدالا به مردم این کشور تزریق شده است . از میان جمعیت 11 میلیون و 330 هزار نفری کوبا تعداد 9 میلیون و 836 هزار و 613 نفر واکسیناسیون خود را کامل کرده اند که 87.9 % کل جمعیت را تشکیل می دهند . همچنین این گزارش اعلام می دارد که تا تاریخ یاد شده تعداد 10 میلیون و 576 هزار و 40 نفر یک دوز واکسن ( این شامل افرادی که به این بیماری مبتلا و سپس بهبود یافته و بر اساس پروتکل بهداشتی در کوبا تنها یک دوز واکسن سوبرانا پلاس به عنوان واکسن یادآور دریافت می نمایند نیز می‌گردد ) ، تعداد 9 میلیون و 350 هزار و 796 نفر دو دوز و 9 میلیون و 22 هزار و 685 نفر هر سه دوز واکسن را تزریق کرده اند . همچنین گزارش وزارت بهداشت عمومی‌کوبا اعلام می دارد که تا تاریخ 2 فوریه 2022 میلادی ، تعداد 5 میلیون و 444 هزار و 799 نفر دوز چهارم واکسن یا واکسن Booster و یادآور را دریافت کرده اند که تقریبا نیمی از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد .  

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی  تاسیس شرکت های خرد ، کوچک و متوسط جدید را تایید کرد

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی روز گذشته 88 درخواست جدید از شرکت های خرد ،کوچک و متوسط از بخش خصوصی را تایید کرد. با این تصمیم تعداد کل این نوع شرکت در کشور به 1707 شرکت می رسد. به گفته وزارت مذکور انتظار می رود که این فعالان اقتصادی بتوانند ۲۷ هزار و ۳۹۵ شغل جدید ایجاد کنند.

کوبا تولید عسل را افزایش می دهد

مدیران شرکت زنبورداری کوبا طی برنامه تلویزیونی «مسا ردوندا» (میزگرد) اظهار داشتند که کوبا قصد دارد در سال جاری به 250 هزار کندو، 15 هزار تن عسل، 24 تن گرده و 19 تن تولید موم برسد. آقای لازارو گارسیا، مدیر شرکت زنبورداری کوبا توضیح داد که در سال 2021 بیش از 10 هزار و 500 تن عسل و 16 تن موم تولید شد. این بزرگترین تولید عسل در کشور بوده است. سال گذشته همچنین بیش از 8 هزار و 520 تن عسل صادر شد که رقم بی سابقه ای بوده است.

ونزوئلا یک میلیون دوز از واکسن یادآور کوبائی سوبرانا پلاس دریافت نمود

کشور ونزوئلا محموله ای را متشکل از یک میلیون دوز از واکسن کوبایی ضد کووید-19 «سوبرانا پلاس» را دریافت کرد. مقامات بهداشتی ونزوئلا از واکسن کوبایی برای مقابله با سویه امیکرون استفاده خواهند کرد. واکسن کوبایی «سوبرانا پلاس» یک نوع واکسن یادآور و یا تقویتی (  Booster ) می‌باشد.

ژاپن به همکاری برای توسعه کوبا ادامه می دهد

دولت ژاپن امروز با افتتاح پروژه جدیدی در حمایت از تولید محلی در استان مایابکه با مبلغ 79 هزار و 992 یورو ، به همکاری خود به نفع توسعه اقتصادی کوبا ادامه می دهد. امروز در شهرداری بهوکال، پروژه حمایت از تولید محلی لوازم بیولوژیکی در شهرداری‌های گوینس و بهوکال برای دستیابی به کشاورزی سالم‌تر و متنوع‌تر افتتاح گردید.  برنامه مزبور بخشی از کمک های مالی غیر قابل بازپرداخت موسوم به ( ODA ) سفارت ژاپن در کوبا برای پروژه‌های اجتماعی مربوط به امنیت انسانی (APC) می‌باشد.

کوبا رویدادهای مهمی را در زمینه بیوتکنولوژی جشن خواهد گرفت

کوبا طی سال جاری چندین نشست بین المللی در زمینه داروسازی و بیوتکنولوژی برگزار خواهد کرد. قرار است مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا رویداد های علمی مختلف سازماندهی می نماید از جمله «کنگره کنترل دیابت» (از 31 آگوست تا 4 سپتامبر) و همایش «راهبردهای نوین در مبارزه با بیماری‌های عفونی مزمن» (22 و 25 اکتبر). همچنین رویداد "بیوکوباگرو (BioCubAgro) از تحقیقات بیوتکنولوژیکی تا محصولات کشاورزی" (از 2 تا 6 می) و "کنگره BioAqua" از 27 تا 30 مارس برگزار خواهند شد.

 کوبا تعمیرات در نیروگاه آنتونیو گیتراس در سال 2022 را برنامه ریزی کرده است

نیروگاه حرارتی آننتونیو گیتراس بزرگترین و کارآمدترین نیروگاه تک واحدی در کوبا قصد دارد در سال 2022 ظرفیت تولیدی خود را از طریق تعمیرات سراسری در چهار ماه آخر سال جاری به دست بیاورد. تعمیرات مزبور ظرف 90 روز انجام خواهد شد و شامل بخش های  اساسی ترانسفورماتور خروجی اصلی، ژنراتور، توربین و دیگ بخار می‌شود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما