معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۸

هوش مصنوعی برای کمک به محیط زیست

به تازگی در فنلاند از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود روند بازیافت ضایعات استفاده می شود.

 بر اساس گزارش اتحادیه اروپا، هر شهروند اروپایی به طور میانگین در سال حدود 5 تن زباله تولید می‌کند، اما تنها 38 درصد این زباله‌ها بازیافت می‌شوند، علاوه بر این ضایعات ساختمانی بیش از 36 درصد کل زباله‌های تولید شده در اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد. زباله‌های ناخالص معمولا غیر قابل بازیافت هستند و در بسیاری از کشورهای اروپایی، مانند فنلاند به مراکز زباله سوزی فرستاده می‌شوند. با وجود اینکه سوزاندن این زباله‌ها گرما و نیرو تولید می‌کند، موجب انتشار گازهای گلخانه ای نیز می‌شود. حالا برای رفع این مشکل رباتهای مجهز به هوش مصنوعی وارد میدان شده اند.

چندی پیش شرکت فنلاندی ZenRobotics اعلام کرد با  Remeoبرای ساخت تجهیزات پیشرفته کاملا خودکار بازیافت (MRF) به توافق رسیده است. 12 بازوی رباتیک این مرکز بازیافت، چوب را از پلاستیک، فلز و سنگ تشخیص و مواد خالص ارزشمند را از سایر ضایعات جدا می‌کند. رباتها به کمک دوربین، سنسور سه بعدی و فلزیاب ضایعات را اسکن نموده و سپس هوش مصنوعی آنها را شناسایی و بهترین زاویه برای بلند کردن مواد را انتخاب می‌کند. بازوی رباتیک می‌تواند تا 30 کیلوگرم وزن را بلند نموده و درون جایگاه مشخص شده رها کند.

نکته مهم در مورد این رباتها این است که آن‌ها می‌توانند ضایعات قرار گرفته روی دستگاه را شناسایی کنند و تشخیص می دهند که آیا آن‌ها چوب هستند، یا چوبی است که داخلش میخ دارد، و یا کاشی و یا بتن هستند. بعد آن‌ها را روی لوله‌هایی می اندازند که بررسی شوند.بازوهای روباتیک هرگز کسل و خسته نمی‌شوند و این موجب می‌شوند برای چنین کاری مناسب باشند.

یکی از برنامه‌های اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی افزایش بازیافت ضایعات است. شرکت Remeo برآورد کرده است که فناوری جدید موجب شده میزان بازیافت از 50 به 90 درصد افزایش یابد. این در صورتی است که بر اساس قوانین سال گذشته در فنلاند 70 درصد ضایعات ساخت و ساز باید بازیافت شوند. حالا به نظر می رسد در مبارزه جهانی با انبوه زباله رباتهای هوشمند نقش مهمی ایفا می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما