معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

اخبار اقتصادی تایلند، میانمار و لائوس

گزیده اخبار اقتصادی سه کشور تایلند، میانمار و لائوس در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز ورود مسافران و توریست خارجی واکسینه شده به تایلند در طرح تست اند گو

بر اساس تصمیم اتخاذ شده، از اول فوریه مسافران و توریستهای خارجی واکسینه شده سفر خود به تایلند را آغاز نموده و بر اساس اخبار منتشر شده در روز 2 فوریه 2500 مسافر خارجی با 46 پرواز از شرکتهای هواپیمایی مختلف وارد تایلند (بانکوک) شدند. این مسافران می‌بایست هزینه‌های 2 تست پی سی آر و همچنین دو شب اقامت در هتل (شب اول و شب پنجم) را پرداخت نمایند و در روز پنجم برای تست دوم خود حاضر شوند در غیر اینصورت تحت پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت.

تایلند امیدوار است که با این بازگشایی بتواند به اقتصاد دارای رکود خود سر و سامان داده و آن را بهبود بخشد. مقامات تایلندی انتظار دارند که با آغاز این طرح در ماه فوریه 200 تا 400 هزار توریست وارد این کشور شده و در ماه مارس این رقم به 600 هزار نفر برسد.

 احتمال دریافت مالیات از دارایی‌های دیجیتال درتایلند

آقای آرخود وزیر اقتصاد تایلند عنوان نموده که موضوع اخذ مالیات از دارایی‌های دیجیتال در دستور بررسی بوده و دولت دراین زمینه مایل به وضع قوانین و مقررات جدید و متناسب با شرایط فعلی کشور می‌باشد. وی گفت نقل و انتقال مالی از طریق دیجیتال چالش های را در زمینه قوانین و مقررات مرتبط و همچنین نحوه انجام آن بوجود آورده و لذا دولت بمنظور حفظ حقوق مصرف کنندگان اقداماتی را در زمینه قانونمند نمودن این فعالیتها و اخذ مالیات از آن را در دستور بررسی دارد. دبیرخانه کمیسیون تبادلات مالی تایلند مسئول بررسی این موضوع و ارائه پیشنهادات و راهکارهای حقوقی و قانونی لازم شده است.

 تلاش تایلند برای پاکسازی نشت نفت در سواحل ریونگ

 نیروی دریایی تایلند که بر روی توقف ادامه نشت نفت به دریا کار می‌کند اعلام کرده که ممکن است بیش از یک ماه زمان لازم باشد تا مناطق ساحلی آلوده، بازسازی و تمیز شوند. این نشتی نفت که حدود ۵۰ هزار لیتر تخمین زده می‌شود از چندین روز پیش در سواحل شرقی و استان رایونگ آغاز شده است. بر پایه این گزارش نشت نفت از خطوط نفتی شرکت پالایشگاه پتروشیمی استار (SPRC) گزارش شده که به سرعت تا ۲۰ کیلومتری سواحل شرقی تایلند رسید. درحال حاضر این نشت نفتی تحت کنترل قرار گرفته و از استمرار آن جلوگیری گردید.

تصاویر ماهواره ای آژانس توسعه تکنولوژی فضا و اطلاعات زمین شناسی تایلند نشان می دهد یک منطقه ۴۷ کیلومتر مربعی از دریا پیش از رسیدن نشت نفت به ساحل «ری یونگ» آلوده شد. در همین حال آقای «آتیرات راتانتسات»  معاون وزیر حمل و نقل تایلند گفت که دولت تایلند شکایت نامه ای رسمی‌برای جبران خسارت هایی که نشت نفت شرکت استار موجب آن می‌شود تنظیم کرده و آن را پیگیری خواهد کرد. در سال 2013 نیز نشت نفتی مشابهی در همین مناطق تایلند روی داده که به مراتب بدتر و وسیعتر بوده و مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی را ایجاد نمود.

 موافقت تایلند با ترزیق واکسن سینوواک برای کودکان 5 تا 11 سال

وزارت بهداشت تایلند مجوز استفاده از واکسن سینوواک چین برای کودکان 5 تا 11 سال را صادر نمود و قرار است این واکسیناسیون در روزهای آتی آغاز شود. هرچند در چند ماه گذشته انتقاداتی در زمینه استفاده از سینوواک و قابلیت آن در جلوگیری از ابتلا به کرونا مطرح شده بود، ولی این تصمیم جدید وزارت بهداشت نشان می دهد که این کشور بر استفاده از این واکسن چینی تاکید دارد. قبلا نیز مجوز واکسن فایزر برای کودکان 5 تا 11 سال صادر شده بود.

علیرغم اخبار منتشر شده در زمینه تولید انبوه واکسن کرونا تایلندی با همکاری شرکت آسترازنکا، هنوز این واکسن به بازار تایلند معرفی نشده است.

اخبار میانمار

نابودی 1.6 میلیون شغل در میانمار به دلیل کودتا و کرونا

بر اساس گزارش سازمان بین ‌المللی کار، در سال 2021 یک میلیون و ششصد هزار شغل در میانمار به دلیل بروز کودتا و شیوع کرونا نابود شد.

بازار کار میانمار، سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و اقتصاد شکننده این کشور، ضربه سختی را از همه‌گیری کرونا و کودتای نظامی فوریه 2021 متحمل شد.

این گزارش می افزاید مجموع ساعات کار در میانمار در سال 2021 در مقایسه با سال قبل، 18 درصد کم شد که این میزان برابر با ساعات کاری حدود 3 میلیون کارگر تمام وقت است.

کشاورزی، ساخت ‌و ساز، پوشاک و گردشگری از جمله صنایعی بودند که پس از کودتای سال قبل، بیشترین آسیب را دیدند و حدود 30 درصد مشاغل این حوزه‌ها نابود شدند.

طبق گزارش سازمان بین ‌المللی کار، کشاورزان روستایی به شدت از درگیری‌های مسلحانه، خشونت و ناامنی که منجر به آوارگی و نابودی معیشت می‌شود آسیب دیده اند.

همچنین زنان جامعه میانمار که بخش عمده ‌ای از مشاغل بخش پوشاک و گردشگری را در اختیار دارند زیان فراوانی را متحمل شده اند.

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در اکتبر گذشته، حجم اقتصاد میانمار در سال 2021 حدود 18 درصد کاهش یافت؛ در حالی که در سال 2020 رشد بیش از 3 درصد را ثبت کرده بود

اخبار لائوس

کشف محموله بزرگ مواد مخدر در لائوس

پلیس لائوس با کشف 36 میلیون قرص متامفتامین، دومین کشف بزرگ مواد مخدر خود را در طول سال های اخیر انجام داد.

کشف این مواد در استان شمالی بوکیو سه ماه پس از آن انجام شد که پلیس لائوس، بزرگترین محموله مواد مخدر در تاریخ آسیا یعنی 55 میلیون قرص متامفتامین را که در یک کامیون جاسازی شده بود کشف کرد.

لائوس در کنار میانمار و تایلند بخشی از مثلث طلایی است که برای دهه ‌ها مرکز تجارت پر سود مواد مخدر در جنوب شرقی آسیا بوده است.

از زمانی که بانکوک، گشت ‌های مرزی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تشدید کرد، لائوس به دروازه ‌ای برای قاچاقچیانی تبدیل شده است که مواد مخدر را از ایالت شان در میانمار از طریق رودخانه مکونگ به تایلند منتقل می‌کنند.

تولید و توزیع انبوه قرص‌های متامفتامین در این منطقه باعث کاهش شدید قیمت ‌خرده فروشی در بانکوک و سایر شهرهای جنوب شرقی آسیا شده است.

بروز کودتا در میانمار که ضربه شدیدی به اقتصاد و معیشت مردم زد تولید متامفتامین را تا سطح بی سابقه ای افزایش داده است.

بی ثباتی میانمار، شرایط مناسبی را برای رشد آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی فراهم کرده و ورود پیش سازهای شیمیایی مواد مخدر از چین به میانمار بسیار زیاد شده است.

بازگشت کارگران لائوسی به تایلند

برای اولین بار از زمان شروع همه‌گیری کرونا در اوایل سال 2020، تایلند مرزهای خود را به روی کارگران مهاجر، به ‌ویژه از لائوس، باز می‌کند. کارگران لائوسی پس از تایید کارفرمایان خود اجازه بازگشت به تایلند را دارند.

پس از شیوع کرونا بسیاری از کارگران لائوسی به صورت غیرقانونی از مرز عبور می‌کردند تا شغلی با درآمدی بهتر از کشور خود در تایلند بیابند.  

 طبق اعلام وزارت کار و خدمات اجتماعی لائوس، قاچاقچیان و بعضی از کارفرمایان تایلندی به مهاجران کمک می‌کنند تا از دست مقامات فرار کنند، زیرا مجوزهای قبل از استخدام و سایر هزینه‌ها، بسیاری از کارگران را به سوی تلاش برای ورود غیرقانونی به تایلند سوق می‌ دهد.

بسیاری از کارگران مهاجر به دلیل هزینه 900 دلاری روادید و دو آزمایش اجباری کرونا تلاش می‌کنند بدون مجوز وارد تایلند شوند. در صورت عبور غیرقانونی با کمک دلالان، هزینه ورود چهار برابر کمتر می‌شود.

دولت لائوس در ماه دسامبر از مقامات تایلند درخواست کرد تا هزینه روادید دو ساله کارگران لائوسی را از 60 دلار به 15 دلار کاهش دهد و به کارگران لائوسی با آزمایش منفی کرونا اجازه دهد بدون قرنطینه وارد تایلند شوند.

دولت تایلند در اواخر سال گذشته از طریق تفاهم نامه ای با شرکت های خصوصی با استخدام حدود 400 هزار کارگر از لائوس و میانمار موافقت کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما