معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

دستور رییس جمهور کنگو دموکراتیک برای بازتعریف فوری زنجیره تأمین محصولات معدنی استراتژیک

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهور کنگو دموکراتیک در جلسه هیئت وزیران 21 ژانویه 2022 (اول بهمن 1400) که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اعلام کرد که بازتعریف زنجیره تأمین محصولات معدنی استراتژیک در این کشور محقق شود. سخنگوی دولت در این خصوص اعلام کرد رییس جمهور تشیسکدی در جلسه هیئت دولت از اعضا خواسته در این راستا به طور همسو گام بردارند. در بیانیه‌ای که توسط آقای پاتریک مویایا (Patrick Muyaya) سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات ج.د.کنگو در کنفرانس خبری ارائه شد آمده رییس جمهور تشسیکدی با اشاره به مواد طبیعی راهبردی که ج.د.کنگو در اختیار دارد، یعنی مس، کبالت (cobalt)، کلتان (coltan) و نیوبیوم (niobium) و با توجه به کاربردهای روزافزون صنعتی، این عناصر در سطح بالای تقاضای جهانی هستند و حال که ج.د.کنگو در مواجه با حجم بالای تقاضای جهانی قرار گرفته، برای غلبه بر چالش‌های انتقال زیست محیطی (transition écologique) باید با ترسیم یک الگوی عادلانه از حیث عایدی و حتی غرامت و مابه ازای آنچه را که عرضه می‌کند، سهم متوازنی را دریافت کند. سخنگوی دولت در ادامه گفت رییس جمهور با دستور به نخست‌وزیر و ذکر قید فوریت، بر تسریع اجرای این ابتکارات برای ارزش بخشیدن به منابع راهبردی معدنی تاکید نموده و وزیران مربوطه از جمله معدن و کلیه ساختارهای دولتی دخیل را موظف نموده تا ظرف 2 هفته یک برنامه عملیاتی را در این خصوص تدوین کنند. در پایان بیانیه پایانی جلسه هیئت وزیران آمده آقای تشیسکدی همچنین از دولت خواسته به پروژه‌های خاص به طور فوری رسیدگی کند و بر پروژه‌هایی همچون توسعه بخش لیتیوم در استان تانگانینکا (Tanganyika) و همچنین تقویت بخش صنعتی مس و کبالت در استان‌های کاتانگا علیا و لوابالا متمرکز شود.

عملکرد موفق شرکت Barrick در سال 2021 در میزان تولید طلای در کنگو دموکراتیک

آقای مارک بریستو (Mark Bristow) مدیر عامل شرکت معدنی Barrick فعال اصلی در حوزه طلا در ج.د.کنگو 21 ژانویه 2022 (1 بهمن 1400) در یک کنفرانس خبری در کینشازا اعلام کرد این شرکت در سال 2021 در مجموع 812 هزار و 152 (812152) انس طلا تولید طلا از معدن کیبالی (Kibali Gold) تولید کرده است. وی افزود عملکرد این شرکت با حفظ گواهینامه ایمنی شغلی ISO 45001 و گواهینامه ISO 14001 مربوط به محیط زیست به مانند سایر فعالیت‌هایش در همه معادن در سراسر جهان، هیچ گونه تلفاتی را در سه ماهه اخیر به ثبت نرسانده که بیانگر اعتبار این شرکت است. مدیر عامل شرکت معدنی Barrick افزود "سال 2021 برای ما همراه با موفق بود چراکه ما توانستیم متناسب با پیش بینی‌ها عمل کنیم و حتی فراتر رویم، چرا که رقم 750 هزار انس تولید هدف گذاری شده بود که خوشبختانه نتیجه نشان داد که میزان تولید فراتر از رقم مورد پیش بینی اولیه است." نامبرده در پایان وعده داد که این شرکت در صدد است که میزان تولید طلا در سال 2022 را افزایش دهد و در عین حال، با استفاده از انرژی سه نیروگاه برقابی خود که از فناوری جدید باتری‌های پشتیبان بهره می‌برند بتواند به عنوان پیش‌رو در میان شرکت‌های معدنی فعال در ج.د.کنگو برای استفاده از انرژی پاک، این کارزار را نیز ادامه دهد.

انعقاد قرارداد بسیج 600 میلیون دلاری برای احداث معدن صنعتی تولید کبالت

شرکت معدنی Trafigura رقم 600 میلیون دلار را برای تأمین مالی فعالیت‌های Chemaf، شرکت کنگویی تابع Shalina Resources بسیج خواهد کرد. این تحول در پی انعقاد اخیر یک قرارداد مشارکت جدید میان طرفین صورت گرفته است. وفق مفاد این قرارداد تصریح شده که با بسیج منابع، وجوه آن عمدتاً برای تکمیل ساخت معدن صنعتی Mutoshi که قرار است تولید محصول از آن در سه ماهه سال 2023 آغاز شود، هزینه خواهد شد. شایان ذکر است که این پروژه در مارس 2020 به دلیل همه گیری ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمد و در دسامبر 2020 کاملاً متوقف شد. در بیانیه منتشره تصریح شده که بر اساس بندهای قرارداد منعقده میان Trafigura و Shalina تعیین شده که معامله کنندگان کالا موظف هستند تا وجوه و منابع لازم را از طریق یک فرآیند سندیکایی با چندین بانک بین‌المللی جمع‌آوری کنند و در ازای آن حق فروش (تجاری سازی) همه هیدروکسید کبالت را که توسط Chemaf تولید می‌شود را به خود اختصاص دهند. هیچ جزییاتی در مورد حجم تولید در این بیانیه ذکر نشده است.

در ادامه خبر آمده با تولید جدید، Chemaf به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کبالت در جهان تبدیل خواهد شد و این مهم در دوره‌ای اتفاق خواهد افتاد که تقاضا برای باتری به منظور استفاده در خودروهای برقی (هیبریدی) در بازارهای جهانی به طور روزافزون در حال افزایش است. به نقل منبعی دیگر این کارخانه فرآوری که Chemaf در معدن Mutoshi احداث می‌کند می‌بایست ظرفیت تولید سالانه به میزان 20 هزار تن مس و 16 هزار تن کبالت را دارا باشد. در پایان این خبر یادآوری شده که پیش از این پروژه، این منطقه توسط 5 هزار معدنچی به شیوه سنتی که اعضای یک تعاونی هستند در چارچوب یک پروژه تحت رهبری Trafigura و Chemaf و سازمان غیردولتی (ONG) مورد بهره برداری می‌بوده است و با اجرای این پروژه علاوه بر دستاوردهای اقتصادی برای ج.د.کنگو این کارخانه معدنی صنعتی دست کم هزار فرصت شغلی را فراهم خواهد کرد. Shalina Resources Ltd یک شرکت چند ملیتی استخراج معدن و فلزات مس و کبالت است. فعالیت‌های این شرکت شامل اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی می‌باشد. این شرکت در سال 2013 بیش از 19000 تن کاتد مس و نزدیک به 1200 تن فلز کبالت به شکل هیدروکسید کبالت در ج.د.کنگو تولید کرد و به عنوان بزرگترین تولید کننده کبالت در این کشور بدل شد.

پس از 50 سال، شهر زونگو برق رسانی شد

برق‌رسانی به شهر زونگو در استان سود اوبانگی واقع در شمال غربی جمهوری دموکراتیک کنگو که زمانی یک رؤیا بود امروز به واقعیت تبدیل شده است. این شهر کنگو، هم مرز بابانگی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی، از شب یکشنبه 16 ژانویه 2022 به لطف پروژه‌ای که توسط بانک توسعه آفریقا (AfDB) تأمین مالی می‌شود، برق رسانی شده است. ژان کلود مابنز گبی بنز، فرماندار استان Sud-Ubangi طی سخنانی گفت برقی شدن شهر زونگو توسعه شهر و جمعیت را تقویت می‌کند. اگر ما خواهان توسعه استان خود هستیم، نیاز به برق داریم. این یک تقویت کننده برای پروژه‌ها و هم چنین چیزی است که آسایش زندگی را تضمین می‌کند. امروز من برای زونگو بسیار خوشحالم زیرا به برق دسترسی خواهیم داشت. این امر به همه اجازه می‌دهد تا پروژه‌ای را آغاز کرده و به نتیجه برسانند. ما نباید فکر کنیم که فقط شرکت‌ها به برق نیاز دارند بلکه همه آحاد مردم نیازمند برق هستند زیرا می‌تواند به آن‌ها اجازه شروع فعالیت را بدهد. شما می‌توانید یک اتوشویی داشته باشید. یک آرایشگاه مدرن باز کنید و درآمد کسب خواهید کرد. ما در بیمارستان به برق نیاز داریم، همه جا به آن نیاز داریم. بدون برق کاری نمی‌توانید انجام دهید. برق فعالیت اقتصادی را تقویت خواهد کرد. این شهر بانگی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی است که برق زونگو را تأمین خواهد کرد. فرماندار زونگو از مشارکت دو رئیس جمهور، تشیسکدی و توآدرا برای تحقق این پروژه تقدیر کرد و افزود امروز، به لطف رئیس جمهور و همتای وی از آفریقای مرکزی می‌توانیم بگوییم که پروژه‌های توسعه رشد بیشتری خواهند داشت زیرا دو طرف برای رفاه جمعیت و توسعه مناطق کشورهای خود توافق دارند.

ایجاد شرکت Metro-Kin برای نوسازی و مدیریت راه آهن کینشازا

این شرکت جدید با هدف بازسازی، نوسازی و مدیریت راه آهن در پایتخت کنگو به طول سیصد کیلومتر با مشارکت کنسرسیومی از شرکت‌های خصوصی از جمله Trans Congo Connexion، به نام Metro-Kin ایجاد شد. منابع نزدیک به دفتر فرماندار جنتینی انگوبیلا تاکید کردند که این شرکت با مأموریت بازسازی، نوسازی و مدیریت راه آهن در استان کینشازا به طول 300 کیلومتر ایجاد شده است. به گفته این منابع، اولین محور مورد نظر بین ایستگاه مرکزی و فرودگاه بین‌المللی ندجیلی است. جنتینی انگوبیلا امباکا، اطمینان داد که بازسازی راه آهن را به یکی از دغدغه‌های اصلی خود برای کلان شهر کنگو تبدیل کرده است. وی تاکید کرد: «این اقدام سازنده یکی از سیگنال‌های قوی بهبود وضعیت اجتماعی-اقتصادی کشور است و می‌تواند کشور را از توسعه نیافتگی خارج کند. وی افزود کینشازا، پایتخت، هم چنین حق دارد زیرساخت‌های حمل و نقل خود را مانند سایر شهرهای بزرگ این قاره مدرن ببیند. این پروژه از حمایت طرح جامع حمل و نقل در کینشازا به عنوان ابزار استراتژیک برای توسعه پایدار و یکپارچه در شهر و هم چنین کمیته راهبری اصلاحات شرکت‌ها برخوردار است.

بسیج 120 میلیون دلار برای برق رسانی

120 میلیون دلار سرمایه گذاری از طرف شرکای فنی و مالی بخش برق برای دوره 2022 تا 2025 بسیج شده است. این یکی از نتایج میزگردی است که از 25 تا 26 ژانویه 2022 در کینشازا توسط آژانس ملی برای خدمات برق رسانی و انرژی در مناطق روستایی و حومه شهر (ANSER) برگزار شد. به گفته این آژانس، بخشی از این مبلغ برای سازوکارهای کاهش ریسک برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. این نشست بر مبادلات به منظور امکان دسترسی همگان به انرژی الکتریکی با توجه به رویکرد برنامه توسعه دولت در 145 قلمرو متمرکز بود. در بیانیه پایانی این میزگرد، ANSER به عنوان دیگر نتایج به دست آمده اشاره می‌کند: تخصیص طرح‌های برق رسانی محلی توسط وزارتخانه‌های مختلف بخشی و همسویی کمک کنندگان و همچنین بخش خصوصی و در نهایت به بسیج بخش خصوصی برای این امر اشاره می‌کند. اجرای پروژه‌های مختلف سرمایه گذاری در مشارکت عمومی-خصوصی-جمعیتی برای سال 2022 و پس از آن. بر اساس همین بیانیه مطبوعاتی، از این میز گرد، مجموعه‌ای از طرح‌های برق رسانی محلی با 200 پروژه اولویت دار برق رسانی 300 میلیون دلاری به دست آمد.

64 مورد از این پروژه‌ها در حال حاضر به مبلغ 70 میلیون دلار از طریق تخصیص بودجه ملی 2022 تحت پروژه‌های اولویت دار تأمین شده است. این نشست چندین وزارتخانه دولتی کنگو، شرکای فنی و مالی، شرکت‌های بخش خصوصی و اعضای جامعه مدنی را گرد هم آورد. بنابراین، برای پیگیری دستاوردهای میزگرد، بسیج شرکا و اتخاذ ابتکارات جدید، ANSER قصد دارد جلسه جدیدی را با شرکای خود در آوریل 2022 سازماندهی کند.

جمهوری دموکراتیک کنگو در مجموع 4,203,706.01 دلار برای تسویه تمام معوقات به Shelter Afrique پرداخت کرد

پرداخت نهایی 1,703,826.79 دلار آمریکا که در 22 دسامبر 2021 توسط دولت جمهوری دموکراتیک کنگو انجام شد، علاوه بر 2.5 میلیون دلار آمریکا که قبلاً پرداخت شده بود، اکنون مشارکت این کشور را به 2.46 می‌رساند. دولت جمهوری دموکراتیک کنگو پس از پرداخت مبلغ معوقه 1,703,826.79 دلار آمریکا، معوقات خود را در Shelter-Afrique تسویه کرده است. بنابراین، سهام این کشور در این شرکت به 2.46 می‌رسد. جمهوری دموکراتیک کنگو اکنون به تانزانیا، مراکش، مالی، لسوتو، نامیبیا، توگو و زیمبابوه به عنوان سهامداران A Shelter-Afrique که تعهدات خود را به طور کامل پرداخت کرده‌اند، می‌پیوندد. شایان ذکر است Shelter-Afrique یک موسسه مالی پان آفریقایی است که به طور انحصاری برای حمایت از توسعه بخش املاک و مسکن آفریقا ایجاد شده است.

تانزانیا تأسیسات ذخیره‌سازی محصول را در لوبومباشی کنگو و جوبا در سودان جنوبی افتتاح کرد

اولین دسته از محموله‌های تانزانیا در انبارهای تازه ساخته شده به ترتیب در لوبومباشی، جمهوری دموکراتیک کنگو و جوبا، سودان جنوبی تحویل داده شده است. Hussein Bashe، وزیر کشاورزی روز چهارشنبه اعلام کرد که تأسیسات ذخیره‌سازی محصولات در دو کشور به طور رسمی افتتاح شده است و هم دولت تانزانیا و هم بخش خصوصی از آن استفاده خواهند کرد. وی از طریق توییتر از بخش خصوصی دعوت کرد تا از این فرصت طلایی استفاده کنند و گفت ما مراکزی را برای فروش محصولات خود در لوبومباشی کنگو و جوبا، سودان جنوبی باز کرده‌ایم. اولین دسته از محموله رسیده است. امکانات ذخیره سازی توسط دولت و بخش خصوصی استفاده خواهد شد. وی افزود که وزارت او به افتتاح مراکز فروش محصولات در کشورهایی که گمان می‌رود بازار قابل اعتمادی برای محصولات تانزانیا هستند، ادامه خواهد داد.

جمهوری کنگو (برازاویل)

 هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول یک قرارداد جدید 36 ماهه تحت تسهیلات اعتباری تمدید شده برای جمهوری کنگو را به مبلغی معادل 455 میلیون دلار تصویب کرد

تصمیم هیئت اجرایی امکان پرداخت فوری معادل حدود 90 میلیون دلار آمریکا را فراهم می‌کند. با توجه به امواج جدید همه‌گیری کووید-19 و اقدامات لازم برای بهبود اقتصادی نوپای این کشور از رکود عمیق ناشی از شروع همه‌گیری و شوک‌های مربوط به قیمت نفت، کاهش آسیب پذیری بدهی در حین اجرای سیاست مالی که از بهبود اقتصادی قوی و عادلانه حمایت می‌کند، کلید خواهد بود. پیشبرد اصلاحات ساختاری گسترده، از جمله اقدامات ضد فساد، اقدامات برای افزایش شفافیت در استفاده از منابع عمومی، اصلاحات در بخش انرژی برای بهبود حاکمیت و محیط کسب و کار در این روند مهم خواهد بود. در درازمدت، سیاست‌های تحت این برنامه به کاهش شکنندگی و قرار دادن جمهوری کنگو در مسیر رشد بالاتر، انعطاف‌پذیرتر و فراگیر کمک می‌کند. هم چنین به تلاش‌های منطقه‌ای برای بازگرداندن و حفظ ثبات خارجی برای اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (CEMAC) کمک خواهد کرد.

ابراز تمایل رییس جمهور کنگو برازاویل برای ساخت راه آهن شمال به جنوب

تارنمای خبری journaldebrazza 24 ژانویه 2022 (4 بهمن 1400) می‌نویسد آقای دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو برازاویل در جلسه اخیر هیئت وزیران پیشنهاد داده که ساخت راه آهن به طول حدود 1000 کیلومتر برای اتصال شمال کشور (Sangha) به جنوب (Pointe-Noire) در دولت مورد بررسی قرار گیرد. آقای انگسو در این خصوص اعلام کرده با توجه به اثرات مثبت اجرای این طرح بر تسریع در توسعه کشور در معنای عام، به طور ویژه اثرگذاری احداث راه آهن شمال جنوب بر پروژه‌های معدنی و توسعه تولید گاز مایع شده (gaz liquéfié) در سراسر نقاط کشور به ارمغان خواهد آمد. در ادامه این خبر آمده یادآوری شده که اجرای پروژه‌های زیربنایی از این دست علاوه بر تولید اشتغال بسیار، می‌تواند کنگو برازاویل را به سه کشور بزرگ تولیدکننده آهن در جهان تبدیل کند و از طرفی دیگر در راستای همگرایی منطقه‌ای بویژه در ارتباط با کشور دوست و خواهر، کامرون، گام مهمی‌ بردارد. شایان ذکر است که کنرسیومی‌ توسط شرکت معدنی Sangha Development Mining (واقع در شمال) با شرکای این شرکت کنگویی شکل گرفته که بزودی توسعه معادن مختلفی را در سال جاری (2022) با سرمایه گذاری رقمی‌ بالغ بر 10 میلیارد دلار (حدود 5400 میلیارد فرانک سبفا) در دستور کار دارد. هدف از توسعه پروژه‌های معدنی، تحقق چشم‌انداز تولید سالانه 10 میلیون تن آهن از سال 2023 در این کشور، اعلام شده که ارزش افزوده ارزشمندی را برای کمک به اقتصاد ملی کنگو برازاویل ایجاد خواهد کرد.

اراده کنگو برازاویل برای توسعه ظرفیت گازی به منظور گسترش شبکه برق و صادرات آن

 تارنمای خبری www.alwihdainfo 25 ژانویه 2022 (5 بهمن 1400) می‌نویسد کنگو برازاویل به منظور بهینه‌سازی ظرفیت گاز کشور و تقویت بخش هیدروکربور، در پایان سال 2021 طرحی را برای توسعه ذخایر خود با برآورد حجم 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی راه اندازی کرد. طرح جامع جدید گاز یا طرح جامع گاز (GMP) با هدف ترویج استفاده از گاز و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و در عین حال در راستای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و گسترش شبکه برق کشور تدوین شده است. این طرح که توسط وزارت هیدروکربورهای کنگو و "Wood Mackenzie" در همکاری با شرکت ملی نفت کنگو (SNPC) تهیه شده، نقشه راهی برای آینده گاز طبیعی این کشور بمنظور مصرف داخلی و و همچنین با هدف درآمدزایی از طریق صادرات می‌باشد. دولت کنگو برازاویل به ویژه برای صادرات، پروژه‌های گاز طبیعی مایع شناور در مقیاس کوچک (FLNG) را بهینه می‌بیند و میدان دریایی XII Eni را به عنوان هدف ترجیحی برای این راه حل مورد توجه قرار داده است. در ادامه این خبر تحلیلی آمده "با این حال، FLNG به ویژه در مقیاس کوچک پروژه ارزانی نیست و شرایط مالی فعلی کشور باید تغییراتی را به خود ببیند، تا این پروژه‌ها قابل اجرا باشند." یادآوری اینکه کنگو برازوایل نسبت به سایر همسایگانش در بخش گازی توسعه یافته‌تر است و از یکی از پروژه‌های بسیار نادر یعنی "gas-to-power" در مقیاس بزرگ را در منطقه دارد. نیروگاه برقی کنگو از بلوک دریایی XII از فعالیت های شرکت ENI تغذیه می‌شود که در حال حاضر حدود 70 درصد برق این کشور را تولید می‌کند و نمونه بسیار بارزی است که با اجرای پروژه فوق‌الذکر توان تولید برق از این طریق در آینده افزایش پیدا کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما