معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی خط مرکزی تانزانیا- (تانزانیا اینوست)

پروژه راه آهن 970 کیلومتری در دو فاز طراحی شده که مرحله اول آن از دارالسلام تا موروگورو در مسیری 283 کیلومتری به پایان رسیده و فاز دوم پروژه با 687 کیلومتر از کیلوسا به ایساکا در حال ساخت می‌باشد. بودجه مورد نظر برای حمایت از پروژه توسعه بین راهی و ریلی طراحی شده و برای افزایش قابلیت اطمینان زیرساخت‌های ریلی و قطارها بسیار حائز اهمیت بوده به منظور بالا رفتن توانایی آژانس‌های ریلی کشورها در مدیریت زیرساخت‌ها و کنترل ترافیک و تنظیم شبکه‌های جاده‌ای، که مبلغی معادل 300 میلیون دلار است در سال 2014 توسط بانک جهانی تصویب شد. این پروژه شامل، انتقال مجدد مسیرهای ریلی، ساخت ترمینال‌های جدید، تعمیر یا بازسازی پل‌ها و حمایت از تحول نهادی بخش حمل و نقل است. در این پروژه ظرفیت حمل بار از 13.5 تن بار محوری به 18.5 بار محوری افزایش خواهد یافت. در اواخر سال 2021، تانزانیا 44 واگن بار جدید را در بندر دارالسلام برای پروژه توسعه بین المللی و راه آهن تانزانیا (TIRP) دریافت کرد. واگن‌های جدید برای حمل بار از بندر دارالسلام به بندر خشک ایساکا در منطقه شینینگا با استفاده از راه آهن قدیمی‌ که از طریق پروژه TIRP ارتقاء یافته است، استفاده می‌شود.

پارک سرنگیتی تانزانیا برترین فضای باز گردشگری جهان شد – روزنامه سیتی زن)

پارک‌های ملی سرنگتی، کلیمانجارو و تارانگیر تانزانیا به عنوان بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به فضای باز انتخاب شده‌اند و شهرت این کشور را به عنوان بهترین مقصد گردشگری افزایش داده‌اند. سه پارک ملی برتر که همگی در غنی‌ترین مدار گردشگری آفریقا واقع شده‌اند، به لطف دیدگاه‌های مسافران از طریق پلتفرم تریپ ادوایزر، به‌طور برجسته در میان 25 پارک ملی برتر از سراسر جهان قرار گرفته‌اند. تریپ ادوایزر تاکید کرد: سرنگتی به بهترین مقصد علاقه مندان به فضای باز در آفریقا و سومین مقصد در جهان برای سال 2022 تبدیل شد.

افزایش سه برابری درآمد مناطق شکار در تانزانیا – (دیلی نیوز)

پس از اقدام دولت در جایگزینی سیستم مناقصه با حراج آنلاین در سال گذشته، جمع آوری درآمد از بلوک‌های شکار تقریباً به سه برابر افزایش یافت. معاون وزیر گردشگری تانزانیا با بیان اینکه همچنان امید است دولت از مزایده 75 بلوک شکاری سود بیشتری کسب کند، گفت: مناقصه بعدی اسفندماه امسال برگزار خواهد. وی تصریح کرد دولت به استفاده از این سیستم که در ترویج عدالت در بین رقبا موفق بوده و برای منافع ملی مفید بوده است، ادامه خواهد داد. خانم مسنجا خاطرنشان کرد که سیستم حراج، بازار بلوک‌های شکاری را 267 درصد افزایش داده و در حال حاضر درجه سه بلوک که قبلاً با قیمت 18 هزار دلار مناقصه شده بود، اکنون با استفاده از حراج آنلاین 11 برابر شده به قیمت 200 هزار دلار فروخته شده است. همچنین در بلوک شکاری درجه دو، افزایش هشت برابری مشاهده شد و نسبت به 30 هزار دلار قبلی تا 250 هزار دلار افزایش یافته است. معاون وزیر افزود: بلوک شکاری درجه یک با استفاده از سیستم مزایده از 60 هزار دلار در مناقصه قبلی به 285 هزار دلار افزایش یافته است. به گفته وی، این امر به دنبال آن است که 80 درصد شرکت‌هایی که در مزایده برنده می‌شوند، بومی هستند. مقررات ایجاب می‌کند که حداقل 30 درصد از شرکت‌های مناقصه‌شده تانزانیایی باشند، اما از زمان شروع سیستم مناقصه، بیش از 80 درصد شرکت‌ها محلی بوده‌اند.

افزایش ظرفیت اکتشاف طلا در معدن باکریف تانزانیا – (تانزانیا اینوست)

شرکت اکتشاف معدن تان گولد تانزانیا از کشف دو منطقه برشی طلادار جدید در مناطق باکریف غرب و آنفیلد در منطقه رونمایی کرد. معدن طلای باکریف، در شمال مرکزی تانزانیا، در جنوب دریاچه ویکتوریا و 110 کیلومتری جنوب غربی موانزا واقع شده است. با فرض نتایج موفقیت آمیز اکتشاف از حفاری در حال انجام، هم مناطق جدید و هم منطقه اصلی باکریف این پتانسیل را دارند که به میزان قابل توجهی به 2 میلیون اونس طلا در رده منابع معدنی اندازه گیری شده و مشخص شده و 0.6 میلیون اونس طلای موجود در طبقه بندی منابع معدنی استنباط شده اضافه کنند. استفان مولونی، مدیر اجرایی‌ تان گولد در توضیح این اکتشاف عنوان داشت که ظرفیت این معدن با یک هزار تن استخراج در روز، تقریباً فقط 10 درصد از منابع اندازه‌گیری شده موجود را نشان می‌دهد و این معدن همچنان پتانسیل توسعه قابل توجهی را دارد.

درخشش طلای سبز تانزانیا در هند – (سیتی زن)

به دلیل پویایی و افزایش جهانی قیمت و تقاضای آواکادو، کشت و تجارت این میوه در تانزانیا به سرعت در حال افزایش بوده در حال حاضر این کشور پس از کنیا دومین تولید کننده میوه آواکادو در آفریقا بشمار می‌آید. در این چارچوب تلاش‌ها برای یافتن بازارهای بین المللی آووکادو پس از صادرات اولین محموله به هند به نقطه عطفی دست یافت. دولت تانزانیا پس از دسترسی به بازارهای هند و آفریقای جنوبی، در حال رایزنی برای ورود به بازار آووکادوی چین است. معاون وزیر کشاورزی در این خصوص تصریح کرد که از 40 هزار تن آووکادویی که تانزانیا در حال حاضر تولید می‌کند، فقط 9 هزار تن آن صادر می‌شود و این امر دولت را برانگیخت تا با افزایش میزان تولید و صادرات این محصول؛ بدنبال بازارهای جدیدتری باشد. شایان ذکر است که از میان کشاورزان تانزانیایی که 80 درصد نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند، بیش از 10 هزار کشاورز در بخش تولید آواکادو فعال هستند که این امر، موجب افزایش 380 درصدی صادرات این محصول در 6 سال گذشته شده است. آقای ماوند تصریح کرد که دولت برنامه‌هایی برای ایجاد تسهیلات کاربری مشترک برای دریافت آووکادو از کشاورزان و درجه بندی محصول برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای بین المللی دارد. ارزش بازار جهانی آووکادو نزدیک به 7.5 میلیارد دلار است که نسبت به سه سال گذشته افزایش سه برابری را تجربه می‌کند. بر اساس گزارش بنیاد بخش خصوصی تانزانیا (TPSF)، در سال 2018 تانزانیا 7551 تن آووکادو با ارزش کل 8.5 میلیون دلار به اروپا، آفریقا و آسیا صادر کرد. پیش بینی می‌شود در بازه زمانی 5 ساله بین سالهای 2020 تا 2025، بازار جهانی آووکادو با نرخ سالانه 72 درصد رشد خواهد داشت و از 12.8 میلیون دلار درآمد سالانه در سال 2019 به بازاری 18 میلیون دلاری در سال 2025 افزایش یابد. از سوی دیگر سفیر هند در تانزانیا طی سخنانی تاکید کرد که موفقیت واردات آووکادو به کشورش حاصل روابط صمیمانه بین تانزانیا و هند بوده و بدلیل شرایط واردات بدون عوارض این کالا به هند با قیمت‌های رقابتی فروخته می‌شوند.

دارالسلام بندر برتر آفریقا شد – (روزنامه سیتیزن)

بندر دارالسلام در سنجش جوایز سفر جهانی (WTA) که در لندن برگزار گردید، به عنوان بندر برتر آفریقا برگزیده شد. در تاریخ کشور این اولین باریست که بزرگترین بندر تانزانیا این جایزه را در سطح آفریقا به خود اختصاص می‌دهد. در این رقابت بنادر مهمی همچون بندر الیزابت، کیپ تاون و دوربان در آفریقای جنوبی و بندر مومباسا در کنیا شرکت داشته‌اند. بر اساس داده‌های موجود در وب سایت اداره بندر تانزانیا (TPA)، بندر دارالسلام بعنوان بندر اصلی کشور دارای ظرفیت مجاز 4.1 میلیون تن وزن خشک و بسته بندی شده و 6 میلیون وزن محموله‌های فله‌ای می‌باشد. این بندر با مجموع 11 اسکله در امتداد آب‌های عمیق اقیانوس هند به طول 2600 متر، حدود 95 درصد تجارت بین المللی تانزانیا را اداره می‌کند. همچنین، این بندر به کشورهای لند لاک همسایه مانند مالاوی، زامبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، بوروندی، رواندا و اوگاندا از طریق راه آهن و راه‌های زمینی متصل بوده، نقش ستون فقرات اقتصاد منطقه‌ای را ایفا می‌کند. استقرار استراتژیک بندر دارالسلام همراه با به روزرسانی اخیر آن توسط شرکت مهندسی بندر چین (CHEC)، موجب ظهور کشتی‌های عظیم از سراسر جهان شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما