معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در دی ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن:

افزایش قیمت نفت باعث مشکلات اقتصادی برای کشور دومینیکن شده است

افزایش قیمت نفت خام مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد می نماید و اساساً برای خانواده‌های کم درآمد که تورم را بیشتر احساس می‌کنند این مشکلات بیشتر خواهد بود. آقای‌هانری هبرارد، اقتصاددان توضیح می دهد که با قیمت 85 دلار به ازای هر بشکه نفت دولت دومینیکن باید امسال 1.5 میلیارد دلار اضافی (نسبت به سال 2021 )  برای پوشش هزینه‌های خرید نفت بپردازد.

کره جنوبی نقشه راه تقویت مناطق آزاد دومینیکن را تحویل داد

موسسه توسعه کره (KDI) نسخه نهایی گزارش خود در مورد تولید لوازم الکترونیک و تجهیزات پزشکی در جمهوری دومینیکن بر اساس تجربه کره را ارائه کرد. گزارش مزبور به برنامه ای برای تبادل دانش بر می‌گردد که توسط کارشناسان کره ای و دومینیکنی به درخواست وزارت صنعت و بازرگانی تهیه شده و اقدامات اجرایی فوری جهت افزایش رقابت پذیری این محصولات و در نتیجه جذب بهتر سرمایه گذاری‌های کره ای را شناسایی می‌کند.

فروش نیروگاه حرارتی پونتا کاتالینا

طی ماه‌های اخیر، بسیاری از مقامات دومینیکن در مورد سرنوشت نیروگاه حرارتی «پونتا کاتالینا»، پس از حذف «شرکت نیروگاه‌های دولتی دومینیکن که نهادی بود که بر نیروگاه‌های کشور نظارت می‌کرد، نگران بودند. آقای سلسو مارانزینی، رئیس کمیته فنی تراست نیروگاه حرارتی پونتا کاتالینا اعلام کرد که فروش نیروگاه به بخش خصوصی را "کاملا" رد می‌کند. آقای مارانزینی تاکید نمود که به نظرش «پونتا کاتالینا» باید در دست دولت باقی بماند. نیروگاه «پونتا کاتالینا» 32  درصد از برق سیستم ملی را تولید می‌کند.

موسسه مالی دومینیکن دفتر نمایندگی در مادرید افتتاح خواهد کرد

آقای ساموئل پریرا، مدیر کل بانک دومینیکنی «بانکو د رزروا» (بانک ذخیره) اعلام کرد که این موسسه به زودی یک دفتر نمایندگی در مادرید جهت ارائه خدمات مشاوره مالی به سرمایه گذاران دومینیکن و اسپانیایی علاقه مند به سرمایه گذاری در جمهوری دومینیکن افتتاح خواهد کرد. دفتر مزبور علاوه بر این به نیازهای مربوط به ارسال حواله و خرید مسکن برای شهروندان دومینیکنی رسیدگی خواهد نمود. اسپانیا دومین کشوری است که بیشترین مهاجران از  دومینیکن را با حضور 187 هزار و 345 اتباع دومینیکن در خود جای داده است که 16.5 درصد از کل مهاجران از آمریکای لاتین در اسپانیا را به خود اختصاص می دهد . بانک فوق الذکر در حال حاضر دفاتر نمایندگی دیگری در شهرهای نیویورک، میامی و  پایتخت پاناما دارد.

 افزایش تجارت دومینیکن با منطقه کارائیب

تجارت جمهوری دومینیکن با کشور های منطقه 25% نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. محصولاتی مانند پارچه‌های پنبه ای، ابزار و وسایل پزشکی، لباس و سیمان پورتلند از پرفروش ترین محصولات دومینیکن به همسایه‌های کارائیبی خود بوده است. بر اساس داده‌های مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن بیشترین صادرات محصولات دومینیکن در منطقه به کشور های  هائیتی (51 درصد)، پورتوریکو (32 درصد) و ترینیداد و توباگو با (2 درصد) بود که ارزش آن به یک میلیارد و 703 میلیون و  100 هزار دلار بالغ گشته است. 

 شورای دولتی شکر بدهی‌های خود به کشاورزان را پرداخت کرد

شورای دولتی شکر جمهوری دومینیکن (CEA) 8 میلیون و 884 هزار و 505 پزو (حدود 156 هزار دلار آمریکایی) به کشاورزان، تعاونی‌ها و تولید کنندگان شکر تحویل داد که بدین ترتیب آخرین بخش بدهی‌های مربوط به دوره 2021-2020 را پرداخت کند. آقای سسار سدنیو مدیر اجرایی نهاد مزبور ضمن تشکر از کمک همه تولید کنندگان شکر برای کمک به رشد اقتصاد کشور گفت که زمانی که ریاست «CEA» را به عهده گرفت به پرداخت بدهی موجود (بیش از 700 هزار دلار) متعهد شده بود. 

 افزایش تعداد پروازهای دومینیکن در پایان سال 2021 میلادی

قرار است هفته ای حداقل هزار پرواز وارد جمهوری دومینیکن شود. با توجه به این که بیش از 400 هزار اتباع دومینیکنی مقیم در خارج از کشور (به خصوص در آمریکا و اروپا) برای ایام کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی به دومینیکن سفر می‌کنند فرودگاه‌های کشور برای استقبال از آنها آماده می‌شوند.

رئیس جمهور دومینیکن در نمایشگاه بین المللی جهانگردی اسپانیا حضور یافت

آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن برای شرکت در نمایشگاه بین المللی جهانگردی (FITUR) عازم مادرید (اسپانیا) شد. حدود 60 شرکت از زنجیره‌های مختلف صنعت جهانگردی دومینیکن در نمایشگاه مزبور شرکت خواهند نمود. در مادرید، رئیس جمهور دومینیکن با فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا؛  آقای پدرو سانچز، رئیس دولت اسپانیا و همچنین با آقای خوزه لوئیس مارتینز آلمیدا، شهردار مادرید ملاقات نمود.

 جامائیکا

 تولید قهوه و کاکائو در جامائیکا کاهش یافته است

در شرایطی که تولید قهوه و کاکائو جامائیکا در مسیر نزولی قرار دارد، سازمان تنظیم مقررات کالاهای کشاورزی جامائیکا (JACRA) و انجمن صادرکنندگان قهوه جامائیکا (JCEA) از دولت آن کشور یک میلیارد دلار جامائیکایی(6.5 میلیون دلار آمریکایی) برای تأمین مالی برنامه‌ای مربوط به «احیای مجدد» و حمایت از آن صنایع درخواست کرده اند. تولید قهوه در جامائیکا ( با 58 درصد کاهش) از 530 هزار  جعبه در سال 2004 به 224 هزار جعبه در ابتدای سال 2022 رسید. از سوی دیگر، عرضه کاکائو 88 درصد کاهش یافته است، یعنی از 930 هزار جعبه در سال 2001 به 100 هزار و 700 جعبه در سال 2022 رسیده است.

 حمایت بانک های جامائیکائی از پروژه‌های تولید انرژی خورشیدی تقویت شده است

هر روز تعداد بیشتری از بانک ها و موسسات مالی مایل به اعطای اعتبار به پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که بانک جامائیکائی موسوم به «سی ای بی سی -First Caribbean International Bank» (CIBC FCIB) وامی‌به مبلغ 45.86 میلیون دلار در ماه دسامبر 2020 به شرکت «Content Solar Limited» اعطا کرد، همان شرکتی که نیروگاه خورشیدی 20 مگاواتی را در منطقه کلارندون اداره می‌کند. وام مزبور که برای به روز رسانی آن نیروگاه اعطا شد بزرگترین معامله تامین مالی پروژه خورشیدی در سال گذشته بود. پروژه فوق در ابتدا با مبلغ 62 میلیون دلار در ماه ژوئن 2015 توسط شرکت سرمایه گذاری خصوصی (OPIC) و موسسه مالی برای توسعه دولت ایالات متحده اجرا شد.

  صدور مجوز صادرات آهن قراضه برای شرکت های جامائیکائی

آژانس گمرک جامائیکا (JCA) فرآیند صادرات قراضه را با استفاده از سیستم الکترونیکی یک مرحله ای (one-stop shop) خود ساده تر کرده است. آقای آندره ویلیامز، مدیر ارشد اطلاع رسانی  مدیر پروژه سیستم مزبور گفت: «صادرکنندگان باید یک فرم به صورت فیزیکی را پر کنند، آن را به (Trade Board Limited) ببرند و پس از تأیید آن را در گمرک تحویل دهند. وی توضیح داد که اکثر این مراحل را می‌توان به صورت آنلاین در یک پنجره واحد و با استفاده از یک برنامه طی کرد. از سال 2019 تاکنون 17 شرکت مجوز برای صادرات قراضه دریافت نموده اند اما در حال حاضر تنها 13 شرکت در این زمینه فعال هستند.

 هائیتی

 وقوع زلزله در هائیتی

دو نفر بر اثر زلزله 5.3 ریشتری که اخیرا در منطقه «نیپس» در هائیتی رخ داد کشته شدند. بر اساس گزارش اولیه حفاظت مدنی، چندین نفر مجروح و 191 خانه ویران شده و 591 خانه آسیب دیدند.

 سنت وینسنت و گرنادینس

سنت وینسنت و گرنادینس از واکسن کوبایی «عبدالا» نیز استفاده خواهد کرد. واکسن کوبایی علیه کووید-19 «عبدالا» در دسترس مردم سنت وینسنت و گرنادینس خواهد بود که بدین ترتیب سنت وینسنت اولین کشوری در جامعه کارائیب (کاریکوم) است که اجازه استفاده از واکسن مزبور را دریافت می‌کند. واکسن «عبدالا» مجوز استفاده اضطراری را در ماه جولای از نهاد ذیصلاح آن کشور دریافت کرد اما اخیرا این خبر اعلام شد. در سنت وینسنت و گرنادینس واکسن‌های دیگری مانند اسپوتنیک از روسیه، آسترازنکا (انگلیس) و فایزر (ایالات متحده آمریکا) تزریق می‌شود.

 باهاما

کوبا و باهاما توافقنامه همکاری در زمینه بهداشت امضاء کردند. آقای خوزه آنخل پورتال میراندا، وزیر بهداشت عمومی‌کوبا و آقای مایکل دارویل وزیر بهداشت و رفاه مشترک المنافع باهاما در هاوانا توافقنامه همکاری برای مقابله با کووید ۱۹ را امضا کردند. بر اساس توافق مذکور هیاتی از گروه پزشکان غیر دولتی هنری ریو که عمدتاً از پرستاران تشکیل خواهد شد خدمات خود را در آن کشور ارائه خواهند نمود.

 نهادهای منطقه ای

بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی  اقتصادی به تولید واکسن‌ها در کوبا کمک می‌کند. بانک  آمریکای مرکزی برای همگرایی  اقتصادی (CABEI) اولین تامین مالی را به مبلغ 46.7 میلیون یورو برای کوبا (یک کشور عضو فرامنطقه ای) تصویب کرد. هدف از مبلغ مزبور تقویت ظرفیت های کوبا در توسعه و تولید دارو، تجهیزات پزشکی،  ابزار های تشخیص بیماری و واکسن‌ها علیه کووید ۱۹ می‌باشد.  آقای دکتر دانته موسی، رئیس اجرایی بانک فوق، گفت: «ما برای اولین مبلغ تأیید شده به نفع جمهوری کوبا خوشحال هستیم  و امیدواریم اولین مورد از تعداد زیاد موارد آتی دیگر باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما