معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصمیم گیری در مورد سوخت مصرف شده از نیروگاه‌های هسته ای

به گفته آنیکا استرند هال، وزیر آب و هوا و محیط زیست، در مورد سوخت مصرف شده از نیروگاههای هسته ای تصمیم گیری خواهد شد. موضوعی بسیار مهم در میان محققان و سیاستمداران طی 35 سال گذشته که هر گونه تصمیم گیری در این زمینه ارتباط مستقیمی‌با محیط زیست خواهد داشت. پس از تصمیم گیری در این خصوص، مشخص خواهد شد که آیا شرکت مدیریت سوخت و زباله سوئد (SKB) می‌تواند به برنامه ریزی برای مخزن نهایی آینده در نیروگاههای هسته ای فورسمارک، اوستامار در شمال آپلند ادامه دهد یا خیر. آلن هدین، تحلیلگر امنیتی در SKB در این خصوص به خبرگزاری DN گفت: «ما روش‌های مختلفی را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که روشی که برای آن درخواست کرده‌ایم امن‌ترین است  و در حقیقت این استراتژی توسط سازمان ایمنی پرتوی سوئد ، Swedish Radiation Safety Authority ، نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

 

پیش بینی افزایش خودروهای برقی برای سال 2022

خبرگزاری DI در گزارشی به وضعیت فروش خودروهای برقی در سالجاری میلادی پرداخته و می نویسد: فروش خودروهای الکتریکی با 106 درصد افزایش در سال 2021 به تعداد 57500 دستگاه رسید که سهم 19 درصدی از کل تعداد ثبت نام خودروهای جدید می‌باشد. شرکت Bil Sweden برای سال 2022 سهم 34 درصدی خودروهای برقی را پیش‌بینی کرده است که به این معنی است که امسال بیش از 100000 خودروی الکتریکی جدید در جاده‌ها حضور خواهند داشت. ماتیاس برگمن، مدیر عامل Bil Sweden می‌گوید: "2022 سالی خواهد بود که تعداد خودروهای برقی از شارژی هیبریدی فراتر خواهند رفت. هم اکنون افراد بیشتری بدنبال خرید خودروی برقی هستند." اما برخی تردیدها در این میان وجود دارند که یکی از آنها پاداش خودرو سبز است. "هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت پول بیشتری کمک کند و این باعث ایجاد عدم اطمینان می‌شود که به این معنی است توسعه کاهش یافته است. ما باید آینده نگری بهتری نسبت به ابزارهای سیاست داشته باشیم تا شرایط بین سفارش خودرو و تحویل آن تغییر نکند. یکی دیگر از عوامل عدم اطمینان فقدان نیمه‌هادی‌ها است، به این معنی که این تقاضا نیست که میزان تولید را تعیین می‌کند، بلکه عرضه نقش برجسته تری در این زمینه دارد.

 

 کاهش شدید درآمدها در صنعت هتلداری

به گزارش SVT، صنعت هتلداری از نوامبر سال گذشته تقریباً 60 درصد از مهمانان خود را از دست داده است. در هتل های بزرگتر در مرکز استکهلم در نوامبر 2021، البته پس از برداشته شدن محدودیت های همه گیری کمی‌شرایط بهبود پیدا کرده بود. در ژانویه، تنها چند ماه بعد پس از اعمال محدودیت‌های جدید، کسب‌وکار در صنعت هتل داری دوباره سقوط کرد. توماس یاکوبسون، اقتصاددان در Visita، می‌گوید که کاهش کارکنان ممکن است مشکل بعدی باشد.

مشکلات ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا برای شرکتها

محدودیت های ایجاد شده برای جلوگیری از گسترش کووید-19 می‌تواند برای چندین شرکت در والنبرگ مانند اطلس کوپکو، ABB  و اریکسون مشکلاتی را ایجاد کند. در چندین شرکت، مرخصی استعلاجی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. یوهان فورسل، مدیر عامل بخش سرمایه گذاری، در این زمینه به خبرگزاری DI می‌گوید: "البته در حال حاضر به نظر می رسد که شرکت ها با توجه به وضعیت به خوبی با آن برخورد می‌کنند. این موضوع مهم است که اقتصاد خیلی تحت تأثیر منفی قرار نگیرد ولی محدودیت‌های شدید اگر کارکنانی را که می‌توانند در کار مشارکت داشته باشند را مجبور به ماندن در خانه کند، می‌تواند تأثیر منفی زیادی داشته باشد".

 افزایش دارائی ثروتمندان سوئدی

خبرگزاری SVT  در یک بررسی که انجام داده نشان می دهد که دارایی ده نفر از افراد ثروتمند در سوئد طی مدت زمان شیوع کرونا 371 میلیارد کرون افزایش یافته است. در این گزارش آمده،  دارایی کارل بنت، فعال در بخش صنعت، از 29 میلیارد کرون به 82 میلیارد کرون در دوره زمانی ماه مارس 2019 تا ژانویه 2022 افزایش یافته است. دارایی گوستاف داگلاس از 35 میلیارد کرون به 100 میلیارد کرون افزایش یافته است. دانیل والدنستروم، اقتصاددان می‌گوید: دلیل این افزایش ثروت این است که "سرمایه به سمت بازار سهام سرازیر شده است." به گفته والدنستروم، آنهایی که فقیر هستند فقیرتر شده اند، در حالی که دارایی افراد با درآمد متوسط افزایش یافته است.

 

کاهش شاخص ها در بورس استکهلم

به گزارش SVD ، بورس استکهلم در روز دوشنبه به شدت سقوط کرد و زمانی که بسته شد، OMXSPI  حدود 4.5  درصد کاهش یافت در حالی که OMXS30  به میزان 3.9 درصد کاهش یافت. در بدترین نقطه خود، OMXSPI  حدود 5.2 درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش از زمان شیوع کرونا در 12 مارس 2020 بود، زمانی که شاخص تا 11.1 درصد سقوط کرد. در عوض، این کاهش بزرگترین کاهش از 11 ژوئن 2020 بود، زمانی که بازار سهام 4.6 درصد سقوط کرد. اوله هولمگرن، استراتژیست ارشد SEB، افزایش نرخ های بهره و انتظارات مبنی بر کاهش ترازنامه خود توسط فدرال رزرو را به عنوان مهم ترین دلایل نوسانات بازار سهام جهانی ذکر می‌کند.

افزایش درآمد شرکت اریکسون

شرکت اریکسون در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نمود که درآمد این شرکت در سه ماهه چهارم 2021 معادل 71.3 میلیارد کرون بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است. افزایش 3 درصدی به طور قابل توجهی بهتر از پیش بینی تحلیلگران بود. سود عملیاتی نیز بهبود یافته و 29 درصد از برآوردها فراتر رفته است. این شرکت همچنین سود سهام خود را از 2 کرون به 2.50 کرون افزایش داده است. 

 

میزان سطح بدهی سوئدی‌ها

آمار جدید اداره اجرائیات سوئد نشان می دهد که تعداد سوئدی‌های بدهکار کمترین میزان طی 30 سال گذشته بوده اما کل بدهی بیش از هر زمان دیگری است. در ابتدای سال، یک رکورد جدید برای این حجم بدهی در اداره اجرائیات ثبت شد: 94 میلیارد کرون. این بدان معناست که بدهی‌های سوئدیها در سال گذشته تقریباً 20 میلیون کرون در روز افزایش یافته است. داوور وولتا، تحلیلگر این اداره می‌گوید: "بخش بزرگی از این افزایش به دلیل افزایش مداوم بدهی‌ها به دلیل نرخ های بهره است. اما این نیز به این دلیل است که بدهی‌های بیشتری را با مقادیر بالاتر دریافت کنیم."

https://kronofogden.se/

 

تلاش دولت برای سرعت بخشیدن به توسعه هوانوردی الکتریکی

به گزارش SVD دولت خواهان سرعت گرفتن توسعه هوانوردی برقی است. در همین ارتباط آژانس حمل و نقل سوئد  مأمور تجزیه و تحلیل و ارائه پیشنهادهایی در مورد چگونگی توسعه حمایت از تحقیقات در این زمینه شده است. توماس انروث وزیر زیرساخت در بیانیه ای مطبوعاتی در این باره گفت: " بدنبال افزایش حمایت دولت از توسعه هواپیماهای الکتریکی هستیم. این روند برای تغییرات آب و هوایی خوب است و مشاغل جدید ایجاد خواهد کرد." امروزه در مفهوم هوانوردی الکتریکی، چندین فناوری نوظهور وجود دارد، مانند کارکرد باتری و عملیات هیدروژنی از طریق سلول های سوختی و توربین‌های گاز. آژانس حمل و نقل سوئد یافته‌های خود را تا ژوئن سال آینده به دولت گزارش خواهد داد.

 

سرمایه گذاری فروشگاه زنجیره غذایی Coop بر روی برند ارزان قیمت خود "X-tra"

اولا اندرسون، مدیر بازرگانی در Coop X-traدر این زمینه می‌گوید: ما برای مدتی متوجه شده‌ایم که تمرکز مشتریان بر قیمت روز به روز بیشتر می‌شود، و آنها مایل به خرید از فروشگاههای تخفیف دار هستند.. پس از انجام بررسی‌های لازم Coop  بازار را برای زنجیره غذایی با تخفیف شناسایی کرده است. بنابراین ده‌ها فروشگاه Coop در سوئد به فروشگاه‌های   X-tra   تبدیل خواهند شد. فروشگاه X-tra ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند. فضای داخلی در حال بازسازی است، تابلوها در حال تعویض هستند. این سرمایه گذاری ابتدا جنوب و غرب سوئد را پوشش می دهد. در سال های آینده، فروشگاه‌های زنجیره ای به سراسر کشور گسترش خواهد یافت. امسال بیش از 70 فروشگاه به این کار اختصاص خواهند یافت.

 

سودآوری شرکت H & M

سود شرکت بزرگ پوشاک H & M برای دوره زمانی سپتامبر تا نوامبر سال 2021 حدود 6 میلیارد کرون اعلام شده است. میزان سود این شرکت در دوره مشابه در سال 2020، حدود  3.7 میلیارد کرون گزارش شده بود.

 

فروش عملیات دکل های مخابراتی شرکت Telia  به قیمت 5.5 میلیارد کرون

این شرکت مخابراتی در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام نموده  49 درصد از عملیات دکل های بخش سوئدی خود را به مبلغ 5.5 میلیارد کرون می فروشد. خریداران شرکت های Alecta و Brookfield هستند که در سال گذشته نیمی از عملیات دکل های  Telia در نروژ و فنلاند را به مبلغ 7.3 میلیارد کرون خریداری کرده بودند. انتظار می رود این معامله در سه ماهه سوم سال جاری انجام شود. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، شرکت Brookfield، یکی از بزرگترین سرمایه گذاران جهان در زیرساخت ها، 185000 دکل از جمله هند، فرانسه، بریتانیا و نیوزیلند را مدیریت می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما