معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سه مزرعه پرورش بلدرچین در ترکمنستان در حال ساخت است.

 زمان انتشار خبر: 1400/11/1

خبرگزاری ترکمن پورتال: در حال حاضر سه مزرعه به منظور تولید گوشت و تخم بلدرچین در ترکمنستان در حال احداث است.

چنین ساخت و سازهایی، توسط شرکت اقتصادی "بدنه گوشچیلیگی خوجالیگی" در حومه آک بوگدای، کارآفرین آشیروف در حومه باهردن استان آخال و شرکت خصوصی "جنت گوشی" در حومه استان ماری صورت می‌پذیرد.

این مطلب در روزنامه "ترکمنستان بی طرف" گزارش شده است.

امروزه در ساختار اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان کشور، 6  واحد پرورش  قرقاول به صورت اجاره ای کار می‌کنند که عبارتند از:  4 واحد پرورش قرقاول در استان آخال، واقع در حومه‌های گوکدپه و آک بوگدای و نیز 2 واحد پرورش قرقاول در استان لباب مستقر هستند.

همچنین،  مزارع خصوصی کوچکی نیز در حومه گیاورس استان آخال وجود دارد.

کارآفرین خصوصی (احمد علی اف)، مالک مزرعه آتامورات علی در منطقه شرق کشور، به موارد زیر اشاره می‌کند:

"من شش سال پیش پرورش بلدرچین را شروع کردم، از ایران جوجه آوردم. اکنون قصد دارم تعداد طیور را افزایش دهم. در طول کارم، روش های خود را برای پرورش طیور کوچک طراحی کردم.

پرندگان به نور و گرما، غذای متنوع، قفس راحت و جادار نیاز دارند.

در بین نژادهای صنعتی بلدرچین ژاپنی، مرمری، فرعون، سفید تگزاس و غیره وجود دارد.

می‌بایست اظهار داشت که: مرغوب ترین  آنها بلدرچین منچوری است که از نظر ترکیب مواد مغذی دارای تخم های منحصر به فرد و گوشت رژیمی لطیف می‌باشد.

در حال حاضر، نمی‌توان گفت که کدام یک از این  نژادها برای آب و هوای  ترکمنستان مناسب است. چرا که این مسئله مستلزم بررسی‌های بیشتری می‌باشد.مرغدار علاوه بر بلدرچین، قرقاول های اهلی را نیز به صورت آزمایشی نگهداری می‌کند. قبل از شروع به کار، می‌بایست کشاورز به بررسی شرایط و اوضاع و احوال بپردازد و نیز با صاحبان سایر واحدهای تولیدی مشورت نماید".

احمد به همه مبتدیان توصیه کرد که: "بدواً این فناوری را مطالعه کنند، با تجربیات دیگران آشنا شوند و سعی کنند ابتدا گله کوچک نگه دارند".

تخم بلدرچین نه تنها منبع غنی از پروتئین است، بلکه حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد.

در مقایسه با تخم مرغ، تخم بلدرچین حاوی چندین برابر ویتامین B1 و B2، آهن، فسفر، سلنیوم و سایر عناصر و اجزای مفید دیگر است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/43519/v-turkmenistane-

متخصصان اکسپدیشن "لباب نفت گاز گوزلگ" در حال حاضر، مشغول عملیات حفاری عمیق ترین چاه نفتی، می‌باشند.

زمان انتشار خبر: 1400/11/1

خبرگزاری جیحون نیوز: متخصصان اعزامی "لباب نفت گاز گوزلگ"، شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" در حال عملیات حفاری اکتشافی چاه پانزدهم هستند. آنها تاکنون به عمق هفت هزار متر رسیده اند.

در مسافتی نه چندان دور از این چاه،  یک حلقه چاه دیگری در حال حفاری است که عمق طراحی آن 6800 متر است، که کارشناسان تاکنون به عمق بیش از دو هزار متر رسیده اند.

متخصصان اعزامی "لباب نفت گاز گوزلگ"، شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" به اکتشاف میادین جدید نفت و گاز و استخراج این ماده خام با ارزش ادامه می دهند.

منبع: https://jeyhun.news/specialisty-ekspedicii-lebapnebitgazgozleg-  

کارآفرینان استان لباب حجم تولید مواد غذایی را افزایش دادند.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/30

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: رسانه رسمی این کشور روز چهارشنبه گزارش داد که: بخش خصوصی در استان لباب شرقی ترکمنستان در حال افزایش تولید مواد غذایی است.بخش خصوصی استان لباب در سال گذشته میلادی، بیش از 409 تن محصولات قنادی تولید کرد که 121/5 تن بیشتر از سال گذشته میلادی است.

همچنین در سال 2021 میلادی، 281/5 تن سوسیس و کالباس به خرده فروشی‌ها ارسال شد که 155 تن بیشتر از سال 2020 میلادی است.بعلاوه باید به دستاوردهای بخش خصوصی در تولید نوشابه اشاره کرد. این شاخص ها در سال 2021 میلادی معادل 728/59 دسی لیتر نوشیدنی است که 71/01دسی لیتر بیشتر از سال 2020 میلادی است.

همچنین شایان ذکر است که استان لباب توجه ویژه ای به توسعه مرغداری دارد.

در سال گذشته میلادی، تجار خصوصی 8 میلیون و 141 هزار و 800 تخم مرغ را به خرده فروشی‌ها ارسال کردند که 2 میلیون و 903 هزار و 800 عدد بیشتر از سال گذشته میلادی است. این نتیجه کار گسترده ای می‌باشد که در این زمینه انجام شده است.

در سال 2021 میلادی، دامداری‌های استان لباب بیش از 323 تن گوشت تولید کردند که نسبت به سال 2020 میلادی، 164 تن بیشتر است.

تولید شیر در بنگاه‌های خصوصی استان در سال گذشته از مرز بیش از 1 هزار تن گذشت که این میزان، در مقایسه با سال 2020 میلادی، 255 تن بیشتر است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/8137/predprinimateli-lebapskogo

شرکت خصوصی "میوه لی اولکه"، به ساخت انبار سردخانه با ظرفیت بیش از 10 هزار تن ادامه می دهد.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/30

خبرگزاری ترکمن پورتال: در حال حاضر کار در 12 انبار سردخانه کارآفرینان خصوصی ترکمنستان برای ایجاد انبار سبزیجات و میوه جات به منظور عرضه بی وقفه بازار داخلی کشور در حال انجام است.انبارها به صورت دیجیتالی مدیریت می‌شوند و میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، پرتقال، موز، نارنگی، کیوی، خرما، شلیل و هلو را ذخیره می‌کنند.

یکی از این انبارها در شهر ماری متعلق به شرکت خصوصی "میوه لی اولکه" است.

انبار "میوه لی اولکه" مجهز به تجهیزات پیشرفته است که برای نگهداری 2000 تن محصولات کشاورزی طراحی شده است: 1000 تن سیب زمینی و 1000 تن انواع میوه. این انبار دارای 10 واحد تبرید، یک واحد کنترل و یک آزمایشگاه می‌باشد.

محصولات داخلی که در فصل برداشت به صورت قراردادی خریداری می‌شوند و همچنین میوه‌های وارداتی در ظروف مخصوص با شرایط خاصی نگهداری می‌شوند.محصولات وارداتی بدواً به آزمایشگاه ارسال می‌شوند تا مورد آزمایش و بازبینی، قرار بگیرند. سپس در محموله‌های سبزیجات و میوه جات به طور مرتب به بازارهای محلی ارسال می‌شوند.

همچنین شرکت خصوصی "میوه لی اولکه"  در حال حاضر در حال ادامه ساخت انبار سردخانه جدید در خیابان بایرام خان شهر ماری است. ظرفیت تأسیسات جدید 10212 تن خواهد بود.

افزایش تعداد انبارهای سردخانه با فناوری پیشرفته در کشور به نوبه خود قیمت مقرون به صرفه در بازار و نگهداری ایمن محصولات را تضمین می نماید.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/43499/ip-miweli-ulke-prodolzhaet-

ساخت فاز دوم مخزن لباب تا سال 2028 میلادی به پایان می رسد.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/29

خبرگزاری ترکمن پورتال: اداره تولید "باش هودان گورلوشیک" قصد دارد تا سال 2028 میلادی ساخت فاز دوم پانزدهمین سالگرد استقلال مخزن آب را با انباشت بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب به پایان برساند. این مطلب را روزنامه ترکمنستان گزارش داده است.

ساخت فاز اول آن در سال 2015 میلادی با انباشته بیش از 2 میلیارد متر مکعب آب در مخزن به پایان رسید. در نتیجه ذخایر مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استان‌های ماری، آخال و بالکان تشکیل شده است.

لیکن با توجه به اینکه سالانه هزاران هکتار زمین جدید در این استان‌ها توسعه می یابد، علی القاعده، نیاز به افزایش مجدد ذخایر آبی احساس می‌شود. از این رو عملیات ساخت فاز دوم این آب انبار که از سال 2006 میلادی آغاز شده و اکنون به "پانزدهمین سالگرد استقلال" شهرت یافته است، در دست اجرامی‌باشد. که ظرفیت آب آن بیش از 1 میلیارد متر مکعب خواهد بود. به این ترتیب مجموع آب این مخزن به بیش از 3 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/43457/lebapdaky-suw-

اولین محصول قارچ در گلخانه ای جدید در استان لباب برداشت شد.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/28

خبرگزاری ترکمن پورتال: اولین برداشت قارچ در گلخانه‌ای که سال گذشته میلادی در حومه وکیلبازار استان ماری به بهره‌برداری رسید، برداشت شد.

این گلخانه که متعلق به "تر کوملک" است و 482 متر مربع مساحت دارد. که 150 متر مربع آن به کشت و پرورش قارچ، اختصاص داده شده است.شایان ذکر است که این گلخانه در پرورش قارچ، از فناوری‌های نوآورانه استفاده می نماید. همچنین کمپوست با پردازش ضایعات کشاورزی تهیه می‌کند.

این شرکت قصد دارد که به منظور بالابردن عملکرد خود، انواع جدیدی از کودهای آلی را نیز تولید کند.

 قارچ در عرض دو ماه جوانه می زنند، سپس می‌توان برداشت کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/43414/v-novoi-teplice-

رئیس جمهور ترکمنستان بخش بزرگراه تجن - ماری را افتتاح نمود.

زمان انتشار خبر: 1400/10/28

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروز قلیجوف، معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در خصوص جریان کار ساخت و ساز اعضاء خصوصی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان کشور به ویژه مشارکت آنها در ساخت تأسیسات مختلف و ساخت بخش تجن - ماری برزگراه پرسرعت عشق آباد - ترکمن آباد به رئیس جمهور گزارش داد.

قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور، بزرگراه جدید احداثی در بخش تجن - ماری را که به منظور توسعه صنعتی کشورمان و نیز تشدید همکاری‌های بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد را افتتاح نمود.

وی بر لزوم تمرکز بر کیفیت تأکید کرد و افزود: "ادر حال حاضر با توجه به شرایط بحرانی، بالا بردن سطح کیفی بزرگراه از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد".

شایان ذکر است که: بخش جاده عشق آباد - تجن در سپتامبر سال گذشته میلادی افتتاح و به بهره برداری رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/43449/turkmenistanyn- 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما