معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳۸

ذخایر گازی ترکمنستان و برنامه صادراتی این کشور

مدیرعامل شعبه شرکت ملی نفت چین(CNPC) در ترکمنستان، در نشستی به میزبانی رئیس جمهور ترکمنستان در استان لباب، گفت در سال 2021، ترکمنستان حدود 34 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کرده است.

چن هوایلونگ با بیان این که از سال 2003 در ترکمنستان فعالیت می‌کند، اظهار داشت، وی شاهد آغاز دوره جدیدی از همکاری ترکمنستان و چین در حوزه نفت و گاز است.

مدیرعامل شعبه CNPC در ترکمنستان گفت: در 17 جولای 2007 در حضور رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس جمهوری خلق چین، کنسرن دولتی ترکمن گاز و شرکت CNPC موافقتنامه مشارکت در تولید میدان بختیارلیک را امضا کردند، که در حال حاضر 29 میدان گازی در آن مورد بهره برداری صنعتی قرار گرفته و از 137 حلقه چاه آن گاز استخراج می‌شود.

وی در ادامه افزود، راه اندازی ایستگاه کمپرسور گاز مالای در ژانویه سال گذشته موجب شد تحویل گاز به چین در فصل زمستان بدون وقفه صورت پذیرد. از زمان افتتاح خط لوله گاز ترکمنستان به چین در سال 2009، بیش از 320 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به چین صادر شده است.

چن هوایلونگ با اشاره به پروژه حفاری سه چاه در میدان گازی گالکینیش که در اگوست سال گذشته آغاز شد، اطمینان داد که CNPC تمام تلاش خود را برای تکمیل این پروژه در سال جاری به کار خواهد گرفت.

مدیرعامل شعبه CNPC  در ترکمنستان در جمع بندی سخنان خود گفت: با توجه به روند رو به رشد کاهش تولید گازهای گلخانه ای و انتظارات برای افزایش سهم گاز در مصرف انرژی در سطح جهان، ترکمنستان در نظام بین المللی انرژی جایگاهی کلیدی را به خود اختصاص داده است.

توسعه صنعتی میادین گازی تازه کشف شده در ترکمنستان در سال 2021 منجر به افزایش 126 میلیارد متر مکعبی ذخایر گاز طبیعی این کشور شد.

  • حدود 70 درصد از منابع گازی آسیای مرکزی در ترکمنستان قرار دارد. گالکینیش واقع در استان ماری، دومین میدان بزرگ گازی جهان است که حجم آن 26 تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود. منبع اصلی خط لوله TAPI،میدان گازی گالکینیش است. همچنین خط لوله "شرق- غرب" که برای اتصال به دریای خزر ساخته شده است از دو میدان گازی دولت آباد و گالکینیش، تغذیه خواهد شد.
  • خط لوله گازی ترکمنستان به چین که از مسیر ازبکستان و قزاقستان می‌گذرد، شامل سه خط لوله است و با راه اندازی خط لوله چهارم، پیش بینی می‌شود صادرات گاز به چین به 65 میلیارد متر مکعب در سال برسد. در سال 2019 ترکمنستان از طریق خط لوله گازی 31.6 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر کرده است.
  • در ژانویه 2022، در نواحی مجاور میدان‌های گازی مالای و نایپ در ولایت لباب ترکمنستان، منابع جدیدی در لایه‌های زیرین میدان‌های درویش شمالی و مالای کشف شده است. ارزیابی اولیه حاکی از آن است که ذخایر گاز در آنها 30 و 21.7 میلیارد متر مکعب می‌باشد. ترکمنستان قصد دارد چاه‌های اکتشافی به عمق 4000 متر در میدان گازی مالای و عمق 3200 متر در منطقه درویش شمالی حفر کند.
  • بر اساس آمارهای بین المللی[1] منابع گاز ترکمنستان در سال 2019 برابر با 19.5 تریلیون متر مکعب تخمین زده شده است. تولید و مصرف گاز در ترکمنستان در سال 2019 به ترتیب برابر با 63.2 و 31.5 میلیارد متر مکعب بوده است.
  • بر اساس " برنامه توسعه صنعت نفت و گاز ترکمنستان تا سال 2030" این کشور قصد دارد تولید گاز خود را به 250 میلیارد متر مکعب در سال برساند.

 

 

نقشه1: زیر ساخت گازی[2] ترکمنستان

 

 

نمودار1: روند تولید گاز طبیعی در ترکمنستان در بازه زمانی 2009 الی 2020

 

 

 

نمودار2: روند صادرات گاز طبیعی در ترکمنستان در بازه زمانی 2009 الی 2020

 

[1] BP Statistical Review 2020

[2] خط لوله غرب – شرق که در نمودار به عنوان "در حال ساخت" اشاره شده در حال حاضر تکمیل شده است

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما