معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

افزایش دامنه فعالیت شرکت نفتی مجارستان در منطقه اروپای مرکزی

شرکت MOL بعنوان بزرگترین شرکت نفت و گاز مجارستان در سال 1994 تاسیس گردید و در حال حاضر بزرگترین شرکت نفت و گاز در اروپای مرکزی به شمار می آید.

شرکت MOL بعنوان بزرگترین شرکت نفت و گاز مجارستان در سال 1994 تاسیس گردید و در حال حاضر بزرگترین شرکت نفت و گاز در اروپای مرکزی به شمار می آید. این شرکت در حدود 30 کشور دنیا درحوزه‌های نفت و گاز اعم از استخراج و پالایش فعالیت دارد و بیش از 25 هزار نفر پرسنل دارد. علاوه بر برخی از سرمایه گذاران و شرکت های داخلی و بانک های مجارستان مانند OTP ، شرکت عمانی حدود 7.24 % ، شرکت های اروپایی حدود 49/10% و... سهامدار این شرکت نفتی می‌باشند. بر اساس تازه ترین گزارشات، شرکت مول دارای بیش از 2 هزار جایگاه سوخت در مجارستان و در کشورهای منطقه از جمله کراوسی ، اسلوونی ، رومانی ، اسلوواکی، صربستان ، چک ،بوسنی و هرزگوین مونته نگرو... می‌باشد. استراتژی جدید شرکت موسوم به 2030 در فوریه سال 2021 میلادی تدوین شد که طی آن یکی از اهداف این شرکت توسعه حضور در بازارهای بین المللی است.

این شرکت در ژوئن 2021 ، حدود 92 % از سهام شرکت OMV را در اسلوونی خریداری کرد. در  سال 2020 میلادی نیز  این شرکت در راستای اجرای این استراتژی، موفق به خرید سهام حدود 10 درصد موسوم به ACG در جمهوری آذربایجان شده است. از دیگر اهداف این استراتژی توسعه فعالیت شرکت در بخش پالایشگاهی و کاهش سوخت های کربنی ( انرژی سبز ) می‌باشد. این شرکت در نظر دارد تعداد مشتریان خود را در طی سال های آتی به 40 میلیون افزایش دهد.

توسعه فعالیت شرکت مول در لهستان :

بر اساس موافقت نامه اخیر میان شرکت مول و شرکت های نفت و گاز لهستان موسوم به lotos sa  و  pkn orlen ، به شرکت مول 417 جایگاه سوخت در کشور لهستان واگذار شده که موجب خواهد گردید تا شرکت مول از نظر تامین سوخت داخلی در لهستان به جایگاه سوم ارتقاء پیدا کند. ارزیابی بسیاری از کارشناسان در مورد  این قرارداد این است که این موافقت نامه در راستای تحقق استراتژی 2030 شرکت مول می‌باشد. به این ترتیب شرکت مول به یکی از بازیگران اصلی در تامین سوخت بازار لهستان تبدیل می‌شود.  آقای Zsolt Hernadi   رئیس و مدیر عامل شرکت مول در مورد این قرارداد گفت:  ما از سال 2016 میلادی به دنبال توسعه فعالیت در بازار خارجی هستیم. مجارستان و لهستان از تجربه تاریخی مشترکی برخوردارند. هدف مشترک ما تامین انرژی سالم در منطقه اروپای مرکزی است. من معتقدم که کریدور انرژی شمال- جنوب با انعقاد این موافقت نامه تقویت خواهد شد. آقای Daniel Obajtek  رئیس شرکت PKN Orlen  نیز اظهار داشت: این قرارداد نقطه عطفی در صنعت سوخت لهستان است.  ما در آستانه نهایی ساختن  گرفتن سهام lotos هستیم که قطعا به نفع اقتصاد لهستان خواهد بود.

در چارچوب استراتژی جدید شرکت مول، این شرکت قصد دارد تا قبل از سال 2025 ،شبکه خدمات سوختی خود را به 2200 واحد افزایش دهد.براساس اظهارات آقای پیتر راتاتیک، معاون اجرائی رئیس گروه مول، این شرکت حدود 185 جایگاه سوخت خود ( 144 جایگاه در مجارستان و 41 جایگاه در اسلوواکی ) به ارزش 259 میلیون دلار را در چارچوب این قرارداد به شرکت Orlen واگذار خواهد کرد.

طبق اخبار منتشره، در چارچوب سیاست های کمیسیون اروپا،  شرکت های اورلن و لوتوس بعنوان دو شرکت مهم نفت و گاز لهستانی در یکدیگر ادغام شده و خریداران سهام این شرکت ها، 30 درصد از سهام پالایشگاه موسوم به Gdansk   (گدانسک) و 80 درصد از سهام جایگاه سوخت لوتوس را به خود اختصاص خواهند داد. طبق گزارش یاد شده، شرکت نفتی آرامکوی عربستان حدود 30 درصد سهام پالایشگاه گدانسک را خریده است. همچنین شرکت مول مجارستان 400 جایگاه سوخت در این کشور را بدست می آورد. به اعتقاد موافقان این اقدام ، این استراتژی موجب افزایش حضور شرکت های لهستانی در بازارهای بین المللی خواهد شد. در مقابل منتقدان حضور شرکت مول در بازار انرژی لهستان بر این باورند که دولت مجارستان یکی از حامیان دولت روسیه در منطقه اروپای مرکزی است. سیاست های خارجی دولت مجارستان غالبا با سیاست های ورشو در تناقص است. اخیرا آقای پیتر سیارتو ، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان ازسوی کرملین به دلیل خدمات نامبرده در تقویت روابط روسیه – مجارستان  نشان دوستی دریافت کرده است. از این رو ، یک شرکتی از طرف چنین دولتی نمی‌تواند شریک لهستان در امور زیربنایی و استراتژیک انرژی محسوب شود.

بر اساس اعلام سازمان تجارت لهستان در سال 2021 میلادی ،حدود 7824 جایگاه سوخت در کشور بوده که حدود 1800 جایگاه مربوط به شرکت اورلن، 516 جایگاه به شرکت لوتوس ، 1569 جایگاه نیز به شرکت های خارجی مانند بریتیش پترولیوم، شل ، آمیک و .. بوده است .همچنین 176 جایگاه در  اختیار شرکت های زنجیره ای مانند Auchan  ,  و 3763 جایگاه نیز در اختیار مالکان خصوصی بوده است.

مجارستان به همراه کشورهای لهستان، چک و اسلوواکی عضر گروه ویشه گراد هستند و مجارستان در حال حاضر رئیس دوره ای این گروه است. تقویت همکاری اقتصادی و ایجاد شبکه‌های متصل حمل و نقل ریلی ( سریع السیر ) و همکاری در حوزه انرژی از موضوعات مهم همکاری میان کشورهای عضو به شمار می رود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما