معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۳

برنامه ریزی ازبکستان برای احداث 10 نیروگاه خورشیدی و بادی

بر اساس اعلام وزارت انرژی ازبکستان این کشور در نظر دارد تا پایان سال 2022 موافقتنامه‌هایی برای احداث 10 نیروگاه خورشیدی و بادی با سرمایه گذران خارجی امضا نماید. بر این اساس احداث 8 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت مجموع 1900 مگاوات در استان‌های بخارا، نمنگان، خوارزم، قشقه دریا و فرغانه و 2 نیروگاه بادی به ظرفیت 1700 مگاوات در جمهوری قرقالپاقستان امضا و مراحل ساخت آنها آغاز می‌شود.

   دولت ازبکستان در نظر دارد تا سال 2030 سهم انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی این کشور را تا میزان 25 درصد افزایش دهد. در حال حاضر این میزان 10 درصد می‌باشد. طی ده سال آینده برنامه ریزی شده که  نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت کل 5 هزار مگاوات و نیروگاه‌های بادی با ظرفیت 3 هزار مگاوات احداث و به بهره برداری برسند. طی 3 سال گذشته 10 موافقت نامه برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی عمدتا با شرکت هایی از امارات و عربستان سعودی منعقد شده است. در آگوست 2021، اولین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 مگاوات در منطقه نوایی راه اندازی شد این پروژه 110 میلیون دلاری توسط شرکت اماراتی مصدر اجرا گردیده است. در نظر است دومین نیروگاه بزرگ خورشیدی با ظرفیت 100 مگاوات در سه ماه اول سال 2022 در سمرقند توسط همین شرکت راه اندازی شود. همچنین براساس قراردادهای فوق در سال 2023، 4 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 1097 مگاوات در مناطق سمرقند، جیزاخ، نوایی و سرخان دریا و 4 نیروگاه بادی با ظرفیت 1600 مگاوات در جمهوری قرقالپاقستان، بخارا و نوایی تولید برق را آغاز خواهند نمود.

     اکثر پروژه‌های ازبکستان در حوزه انرژی‌های بادی و خورشیدی با شرکت های اماراتی و عربستانی به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار منعقد گردیده است. احداث نیروگاه بادی 500 مگاواتی در نوایی به ارزش 600 میلیون دلار و چند نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی توسط شرکت اماراتی مصدر و همچنین پروژه‌های انرژی خورشیدی در بخارا، سمرقند و نوایی با ظرفیت بیش از یک گیگاوات، نیروگاه حراراتی1500مگاواتی در سیردریا به ارزش 1.2 میلیارد دلار و دو نیروگاه انرژی بادی دیگر با ظرفیت کل 1000 مگاوات و به ارزش کل 1/3 میلیارد دلار با شرکت «آکوا پاور» عربستان سعودی  برخی از پروژه مهم ازبکستان درحوزه انرژی تجدید پذیر با شرکت های اماراتی و عربستانی هستند. علاوه بر شرکت های مذکور اخیرا برخی از شرکت های چینی نیز نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه ابراز علاقمندی نموده اند. به عنوان مثال شرکت China Huaneng Group یکی از بزرگترین تولید کنندگان برق در چین در نظر دارد 6 میلیارد دلار در احداث نیروگاه­های خورشیدی در ازبکستان سرمایه گذاری کند. بر اساس تفاهمات با وزارت انرژی ازبکستان این شرکت چینی تا سال 2030 چهار نیروگاه خورشیدی احداث و راه اندازی می‌کند.

     قابل ذکر است که عمده پروژه‌های ازبکستان در حوزه انرژی بادی و خورشیدی با تامین مالی و حمایت بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، بانک اروپایی بازسازی و توسعه و همچنین شرکت مالی بین المللی(IFC) با برگزاری مناقصات بین المللی به شرکت های متقاضی واگذار می‌گردد. در حال حاضر وزارت انرژی ازبکستان با حمایت بانک توسعه آسیایی در حال برگزاری مناقصه احداث نیروگاه خورشیدی 300 مگاواتی در منطقه گذر استان قشقه دریا می‌باشد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما