معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

پالایشگاه‌ها در برزیل

شرکت دولتی پتروبراس برزیل در حال حاضر دارای 13 پالایشگاه است که در سراسر کشور برزیل توزیع شده‌اند.ظرفیت فرآوری کل این پالایشگاه‌ها معادل 2.177 میلیون بشکه نفت خام در روز می‌باشد. دو پالایشگاه دیگر نیز شامل یک واحد فرآوری شیل در ایالت پارانا و مجتمع پتروشیمی واقع در شهر ریودوژانیرو (گاسلوب) در دست احداث می‌باشند.

انتظار می رود در صورتی که ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های برزیل اضافه نشود، تقاضای فرآورده‌های نفتی همچنان از ظرفیت پالایش داخلی این کشور پیشی بگیرد. پتروبراس 13 پالایشگاه از 17 پالایشگاه برزیل را مدیریت می‌کند که مجموعا 98 درصد از ظرفیت تقطیر نفت خام این کشور را تشکیل می دهند. بیشتر پالایشگاه‌ها در نزدیکی مراکز تقاضا در سواحل کشور برزیل قرار دارند.

در نوامبر 2014، پالایشگاه Abreu e Lima، یا RNEST، پردازش نفت خام را آغاز نمود که به عنوان اولین پالایشگاه سبز در برزیل پس از تلاش ده ساله این کشور برای احداث این نوع پالایشگاه مطرح گردید. در اوایل سال 2015، پتروبراس رسما طرح احداث پالایشگاه‌های 600 هزار بشکه در روز Premium I و 300 هزار بشکه در روز Premium II را به دلیل وضعیت مالی بحرانی شرکت لغو نمود. در سال 2019، پتروبراس و شرکت ملی نفت چین (CNPC) به عنوان  شریک پروژه، یک مطالعه امکان سنجی اقتصادی را انجام داده و به این نتیجه رسیدند که تکمیل ساخت و ساز مجتمع پتروشیمی 150 هزار بشکه‌ای در روز پروژه ریودوژانیرو کامپرج، واقع در ایتابورای ریودوژانیرو، اقتصادی نیست. همچنین به دلیل مشابه پتروبراس طرح‌های ساخت پالایشگاه را به همراه پروژه‌های مرتبط خود در خوشه میدان‌های مارلیم (مارلیم، مارلیم سول و مارلیم لسته) در حوزه کامپوس لغو نمود.

پتروبراس به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک 2025-2021 خود برای کاهش بدهی‌ها، قصد دارد تا پایان سال 2022 هشت پالایشگاه RNEST، RLAM، REPAR، REFAP REGAP، REMAN و LUBNOR را به فروش برساند. با این طرح برزیل ظرفیت پالایش داخلی خود را از 2.1 میلیون بشکه تا 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. در مارس 2021، دولت برزیل فروش RLAM را تصویب کرد. از طریق این فروش اولین پالایشگاه بزرگ برزیل (و قدیمی ترین پالایشگاه این کشور) واقع در ایالت باهیا، به صندوق اماراتی مبادلا واگذار گردید. پتروبراس واگذاری هفت پالایشگاه دیگر را در طول سال 2020 در پاسخ به همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآورد، اما قصد دارد این روند را از سر بگیرد.

پالایشگاه‌های اصلی برزیل

- پالایشگاه پائولینیا: واقع در حوزه شهر پائولینیا (سائوپائولو). بزرگترین پالایشگاه برزیل، که ظرفیت فرآوری 434 هزار بشکه نفت خام در روز را دارد.

- پالایشگاه لاندولفو آلوز (RLAM) به عنوان اولین پالایشگاه نفت برزیل بوده و در منطقه رکونکاویوی بائیانو، واقع در شهر سائو فرانسیسکو دو کوند (ایالت باهیا) واقع شده است. ظرفیت فرآوری 279 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه هنریکه لاگه (Revap) واقع در شهر سائو خوزه دوس کامپوس (سائوپائولو) دارای ظرفیت فرآوری 252 هزار بشکه نفت در روز است.

- پالایشگاه دوک د کاکسیاس (Reduc)  واقع در شهر دوک د کاکسیاس (ریودوژانیرو). ظرفیت فرآوری 239 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه رئیس جمهور گتولیو بارگاس (Repar) واقع در شهر آرائوکاریا (ایالت پارانا). ظرفیت فرآوری 208 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه آلبرتو پاسکوالینی (Refap) واقع در شهر کانواس (ریو گراند دو سول). ظرفیت فرآوری 201 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه رئیس جمهور برناردز، واقع در شهر کوباتائون (سائوپائولو). ظرفیت فرآوری 170 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه گابریل پاسوس واقع در شهر بتیم (ایالت میناس جرایس). ظرفیت فرآوری 157 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاهAbreu e Lima واقع در شهرداری ایپوجوکا، در ساحل جنوبی ایالت پرنامبوکو. ظرفیت فرآوری 88 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه کاپوآوا (Recap) واقع در شهرداری مائوا (سائوپائولو). ظرفیت فرآوری 57 هزار بشکه نفت) را دارد.

- پالایشگاه اسحاق سابات (Reman) واقع در شهر مانائوس (ایالت آمازون) ظرفیت فرآوری 46 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

پالایشگاه کلارا پوتیگوار کاماراو، واقع در شهر گواماره (ایالت ریوگرانده دو نورچ) ظرفیت پردازش 38 هزار بشکه نفت در روز را دارد.

- پالایشگاه روان کننده‌ها و مشتقات نفتی شمال شرق (Lubnor) واقع در شهرفورتالزا (ایالت سآرا) ظرفیت فرآوری 8.1 هزار بشکه در روز را دارد.

نوع گازوئیل مورد نیاز کشور برزیل

آژانس ملی نفت برزیل (ANP)، از طریق قطعنامه شماره 65 در سال 2011، تعیین کرد که تنها دو نوع سوخت دیزل را می‌توان برای استفاده در وسایل نقلیه در بازار داخلی این کشور به فروش رساند که شامل:

دیزل نوع A: سوخت تولید شده توسط فرآیندهای پالایش نفت و فرآوری گاز طبیعی برای وسایل نقلیه با موتورهای چرخه دیزل، برای استفاده در جاده‌ها، بدون افزودن بیودیزل.

دیزل نوع B: سوخت تولید شده توسط فرآیندهای پالایش نفت و فرآوری گاز طبیعی برای وسایل نقلیه با موتورهای چرخه دیزل، برای استفاده در جاده‌ها، با افزودن بیودیزل در محتوای تعیین شده توسط قوانین لازم الاجرا.

همچنین در این قطعنامه ANP از سال 2011 این سوخت ها را با توجه به سطوح گوگردی که منتشر می‌کنند، به موارد زیر طبقه بندی شدند:

  • S10: گازوئیلی که 10 میلی گرم گوگرد در هر لیتر از فرآورده دارد.
  • S50: سوخت دیزلی که 50 میلی گرم گوگرد در هر لیتر از فرآورده دارد.
  • S500: سوخت دیزل حاوی 500 میلی گرم گوگرد در هر لیتر از فرآورده دارد.
  • S1800: سوخت دیزل با 1800 میلی گرم گوگرد در هر لیتر از فرآورده دارد.

پالایشگاه‌های درحال احداث:

- پالایشگاه رئیس جمهور برناردز، واقع در شهر کوباتائون (سائوپائولو). ظرفیت فرآوری 180 هزار بشکه نفت در روز.

- مجتمع پتروشیمی ریودوژانیرو (Comperj) واقع در ناحیه ایتابورای (ریودوژانیرو). ظرفیت فرآوری 170 هزار بشکه نفت در روز.

- پالایشگاه مانگوئینوس، واقع در شهر ریودوژانیرو. ظرفیت فرآوری آن 10 هزار بشکه در روز.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما