معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی پاکستان - لاهور

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت پنجاب پاکستان در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:
  • ارزش دلار در سال 2021 میلادی در برابر روپیه

در سال 2021، ارزش دلار در برابر روپیه، 16 روپیه و 68 پیسه افزایش یافت. در تجارت پایانی در آخرین روز سال 2021، ارزش دلار در بانک مرکزی 176.51 روپیه بود. در سال 2021، بالاترین سطح دلار 178 روپیه و 30 پیسه و کمترین سطح دلار 151 روپیه و 42 پیسه بوده است. (روزنامه نوای وقت)

  • راه اندازی طرح کارت سلامت پاکستان جدید و سایر پروژه‌ها

سردار عثمان بزدار سروزیر پنجاب در مراسم افتتاحیه "کارت سلامت پاکستان جدید" در لاهور گفت: با کمک این طرح به 115 میلیون نفر تسهیلات پزشکی رایگان ارائه خواهد شد. دولت پنجاب 400 میلیارد روپیه برای برنامه کارت سلامت فراهم خواهد کرد. دولت همراه با راه اندازی طرح کارت سلامت پاکستان جدید، سایر پروژه‌های بهداشتی را تکمیل خواهد کرد. پروژه‌هایی مانند ساخت 23 بیمارستان در سراسر پنجاب نیز تکمیل خواهد شد. (روزنامه نوای وقت)

  • وضعیت اقتصادی و بسته کمکی ماه رمضان در سال گذشته

میان اسلم اقبال وزیر صنعت و تجارت ایالت پنجاب گفت در سال 2022 در ایالت پنجاب سرمایه‌گذاری جدیدی انجام خواهد شد. وزیر صنعت و تجارت ایالت پنجاب با ذکر اقداماتی که در سال گذشته انجام شده است، گفت دولت ایالت پنجاب در نمایشگاه دبی ( دبی اکسپو) شرکت کرد و در این رویداد بین‌المللی با شرکت‌های داخلی و خارجی قراردادهای سرمایه‌گذاری 45 میلیارد روپیه‌ای بست. سال گذشته در ماه رمضان با 313 بازار ویژه رمضان، تحت بسته کمکی ماه رمضان برای عموم مردم کمک چند میلیارد روپیه‌ای ارائه شد. از طریق 337 بازار تسهیلات و از طریق 32 بازار نمونه نیز به مردم کمک شد. تأمین 150 تن شکر وارداتی به نرخ 90 روپیه به ازای هر کیلو برای مصرف‌کنندگان را تضمین کرد. تحت طرح "کسب‌وکار پنجاب" ظرف یک سال به 800 نفر بیش از 450 میلیون روپیه وام با شرایط آسان داده شد. (روزنامه اکسپرس)

  • طرح سرویس اتوبوس گردشگری برای گسترش جهانگردی مذهبی توسط سازمان جهانگردی پنجاب

سازمان جهانگردی ایالت پنجاب در آغاز سال نو میلادی، تصمیم گرفت به‌منظور گسترش جهانگردی مذهبی، "سرویس اتوبوس گردشگری" را شروع کند. مقصد این اتوبوس برای گردشگران از لاهور به "کرتارپور" و "جنوب ایالت پنجاب" خواهد بود. به گفته مقامات سازمان جهانگردی، اولین اتوبوس گردشگری ساعت 9:30 از لاهور به "کرتارپور" و اتوبوس دوم به مولتان و بهاولنگر که در جنوب ایالت پنجاب واقع شده‌اند، خواهد رفت. سفر گردشگری به جنوب ایالت پنجاب سفر سه‌روزه خواهد بود. (روزنامه اکسپرس)

  • راه اندازی طرح کارت سلامت برابر نظر عثمان بزدار سروزیر پنجاب

عثمان بزدار سروزیر پنجاب گفت: دولت پنجاب 400 میلیارد روپیه برای برنامه مراقبت‌های بهداشتی جهانی فراهم خواهد کرد. صدور کارت بهداشت پاکستان جدید نه تنها فشار بر بیمارستان‌های دولتی را کاهش می‌دهد بلکه توسعه و رشد بهداشت بخش خصوصی را نیز تضمین می‌کند. (روزنامه نوای وقت)

  • پروژه اتوبوس‌های سازگار با محیط‌زیست

دولت ایالت پنجاب برای از بین بردن آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، اتوبوس‌های سازگار با محیط‌زیست راه‌اندازی می‌کند که در نخستین مرحله در لاهور در مسیر قطار نارنجی 100 اتوبوس تغذیه‌کننده راه‌اندازی خواهد شد. (روزنامه نوای وقت)

  • بررسی محصولات کشاورزی توسط عثمان بزدار سروزیر پنجاب

در نشستی به ریاست سردار عثمان بزدار سروزیر ایالت پنجاب، اقداماتی که در جهت توسعه کشاورزی انجام شده، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست گزارش تحویل بذر باکیفیت و تأییدشده برای 5 محصول بزرگ کشاورزی به سروزیر ایالت پنجاب ارائه گردید. سروزیر ایالت پنجاب دستور داد به‌منظور افزایش تولید گوشت و شیر کار بر طرح "بهبود ژنتیکی" تسریع شود. در ایالت پنجاب بر زمینی به مساحت 1200 جریب پرورشگاه میگو تأسیس خواهد شد. همچنین به‌منظور آماده‌سازی 7200 جریب زمین جهت پرورش ماهی، یارانه داده خواهد شد. در مظفرگر با صرف بودجه 310 میلیون روپیه "مرکز تحقیقات آبزیان آب ‌شور" تأسیس می‌شود. در ایالت پنجاب به هفتصد هزار کشاورز کارت کشاورز اعطا شده است. با استفاده از کارت کشاورز، تأمین کود شیمیایی "دی آ پی" و "بذر تأییدشده" به نرخ یارانه‌ای ادامه دارد. به‌زودی "مرکز عالی برنج" به‌صورت رسمی در منطقه " کالا شاه کاکو" نیز افتتاح خواهد شد. (روزنامه اکسپرس)

  • تصویب " نقشه راه راهبردی 2022" توسط هیئت مدیره کمیته سرمایه‌گذاری و تجارت ایالت پنجاب

هیئت‌ مدیره کمیته سرمایه‌گذاری و تجارت ایالت پنجاب "نقشه راه راهبردی 2022" را تأیید کرد. در این نشست هیئت ‌مدیره کمیته مذکور برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در ایالت، کمک به سرمایه‌گذارانی که از قبل در ایالت حضور داشته و توانمندی گسترش تجارت را دارند، تأمین تسهیلات جهت ارائه فضای مناسب برای کسب‌وکار، بازاریابی جامع و گسترش سرمایه‌گذاری با برگزاری برنامه‌های ویژه توافق کرد. هیئت مدیره کمیته مذکور "میز اروپا"، "میز آمریکای شمالی"، "میز چین و آسیای جنوبی"، "میز خاورمیانه" و "میز آسیای میانه و جنوبی" تأسیس کردند تا بتوان به افرادی که در این مناطق از ایالت پنجاب قصد سرمایه‌گذاری دارند، برترین تسهیلات ارائه داد و ایالت پنجاب را به‌عنوان بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری معرفی نمود. (روزنامه اکسپرس)

  • سمیناری به منظور افزایش طرح های انرژی خورشیدی در ایالت پنجاب برگزار شد.

 محمد اختر ملک وزیر انرژی ایالت پنجاب طی سمیناری که در خصوص"انرژی خورشیدی" برگزار شد، گفت با طرح‌های جایگزین انرژی کمک زیادی به مردم ایالت پنجاب ارائه می‌شود. تأمین انرژی ارزان‌قیمت به مردم منابع جایگزین انرژی را گسترش خواهد داد. برای ارائه تسهیلات به مردم در ایالت پنجاب طرح‌های انرژی خورشیدی، آبی و بیوگاز زیادی راه‌اندازی شد. دولت مراکز بهداشتی، دانشگاه‌ها، زندان‌ها، بیمارستان‌ها، نهادهای دولتی و مدارس را به انرژی خورشیدی مجهز می‌سازد. در ایالت پنجاب تاکنون 10760 مدرسه ابتدایی به انرژی خورشیدی تجهیز شده‌اند و تا پایان سال جاری 4200 مدرسه دیگر به انرژی خورشیدی مجهز خواهند شد. همچنین در سال جاری 2327 مرکز بهداشت نیز به انرژی خورشیدی تبدیل خواهند شد. (روزنامه اکسپرس)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما